بعد از گذشت دهها سال دانشمندان تازه متوجه تاثیر این شخصیت کارتونی در عادات غذایی کودکان شدهاند.
کارشناسان متوجه شدند کودکانی که مرتبا این کارتون را تماشا کردهاند میزان مصرف سبزیجات در آنها دو برابر شده است. برای مثال کودکان 4 یا 5 ساله که این کارتون را تماشا کردهاند تعداد نوبتهای خوردن سبزیجات آنها از دو نوبت در روز به 4 نوبت افزایش پیدا کرده است.
پروفسور چاتیما سیریکوچایانونتا از دانشگاه ماهیدل در بانکوک در این باره گفت: البته کارتون ملوان زبل تاثیر زیادی در افزایش مصرف میوه در کودکان نداشته است، اما مصرف سبزیجات را در آنها افزایش داده است. نتایج این تحقیقات در نشریه تغذیه و رژیمهای غذایی به چاپ رسیده است.
محققان اوایل سال جاری متوجه شدند که مصرف اسفناجهای کنسروی، مشابه با همان نوعی که ملوان زبل در کارتونهایش میخورد سال گذشته نزدیک به 24 درصد افزایش پیدا کرده و تبدیل به یکی از پر فروشترین سبزیجات کنسرو شده بریتانیا شده است.
کاراکتر ملوان زبل توسط الزی کریسلر سگار طراحی شد و در سال 1933 برای اولین بار روی صفحه تلوزیون ظاهر شد. تاثیر این شخصیت کارتونی با افزایش میزان مصرف اسفناج و ارتقا این صنعت مشخص شد. این کارتون هنوز به طور مرتب در تلویزیون انگلستان پخش نشده است. این کارتون هنوز هم در برخی کشورهای آسیایی پخش میشود.
تلگراف ، 8 آگوست
تحقیقات نشان میدهد ملوان زبل از سال 1930 میلیونها کودک را تشویق به خوردن اسفناج کرده است.
کد خبر 82900
نظر شما