وزارت صنایع خودروسازان را مکلف کرده است در سال 89 بیش از 112 هزار دستگاه خودرو صادر کنند.

علی پاکزاد: در حالی که هنوز مجلس در حال بررسی راهکارهای ارتقاء تولید کیفی خودرو در کشور است وزارت صنایع با صدور بخش نامه ای صنایع خودروسازی را مکلف کرده است به ازای هر 12 خودرویی که به بازار داخلی عرضه می کنند باید یک دستگاه خودرو صادر کنند و با توجه به تولید یک میلیو 354 هزار دستگاهی خودرو در سال 88 می توان گفت دولت انتظار صدور 112 هزار دستگاه خودرو در سال 89 را دارد.

نکته جالب موضع گیری جواد نجم الدین - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو - در این مورد اس که به گزارش خبرگزاری ایسنا عنوان کرده که  آیین نامه وزارت صنایع را بسیار مترقی و موثر در پیشرفت صنعت خودرو است و افزوده : ایران خودرو برای رسیدن به این هدف، جهش کیفیت و کاهش هزینه را در پیش گرفته تا بتواند با رقیبانش هماوردی کرده و بازار خود را توسعه دهد.

این بخش نامه و ابزار علاقه به آن در شرایطی اتفاق می افتد که اماهرای صادرات خودروی کشور در سالهای رشد خود یعنی سالهای 87 و 88 به ترتیب 28 هزار و 41 هزار دستگاه بوده و این ارقام در حالی ثبت شده است که امار خودروهای برگشتی اعلام نمی شود.

صنایع خودروسازی ما در شرایط کنونی برای فروش خودروهایی که یک سوم قیمت بازار داخلی در کشورهایی مانند سوریه با مشکلات فراوانی روبرو است و خودروهایی که به این کشور صادر شده اند به دلیل ضعف خدمات پس از فروش و نحوه تامین قطعه از سوی کارخانه صادر کننده خریداران را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

آمارهای گمرک نشان می دهد خودروهای صادراتی ایران در سالهای گذشته از نظر قیمتی سیر نزولی داشته اند یعنی هر خودروی صادراتی از ایران در سال 87 معادل 7هزار و 900 دلار بوده است و در سال 88 قیمت هر خودروی صادراتی کشور به 6 هزار و 700 دلار کاهش پیدا کرده است و در نهایت آخرین امارهای گمرکات کشور در سه ماهه نخست سال جاری نشان می دهد ارزش هر خودروی صادراتی کشور به رقم 6 هزار و 400 دلار رسیده است.

صادرات خودرو

این در حالی است که یکی از مدیران گروه سایپا مدعی شده بود در بازار سوریه خودروی پراید با قیمت 10 میلیون تومان خردو فروش می شود. یعنی قیمت هر خودروی پراید اگر تصور کنیم معادل قیمت متوسط  خودروهای صادراتی یعنی حدود 6 میلیون تومان عرضه شده باشد بر اساس این ادعا باید خودروی پراید در بازار سوریه 4 میلیون تومان بیش از قیمت صادراتی ثبت شده در گمرکات ایران به فروش برسد و جالب انکه عنوان می شود این قیمت ناشی از تعرفه های گمرکی وارداتی به کشور وسوریه است.

حال سئوال اینجاست اگر پراید با این قیمت در بازار سوریه به فروش می رسد چرا هر ساله قیمت صادراتی آن در گمرکات کشور پایین تر ثبت شده است، آیا صنایع ما قدرت دمپینگ در بازار های خارجی را پیدا کرده اند؟

روند نزولی قیمت خودروهای صادراتی ایران ناشی از عدم عرضه خودروهای روز به بارازهای خارجی است و تکرار مدل در سالهای متوالی باعث افت قیمت عرضه می شود یعنی روندی که به دلیل انحصارات در بازار داخلی ایران روند معکوس دارد.

حال با توجه به آنکه کیفیت خودروهای داخلی در بازار ایران هم زیر سئوال است چطور در طول یک سال صنایع خودروسازی می توانند صادرات خود با سه برابر کنند انمه بدون داشتن پشتوانه مطمئن از نظر ارایه خدمات پس از فروش.

در حال حاضر خدمات پس از فروش خودروهای اخلی به رغم عرضه چندین ساله بسیاری از مدل ها با مشکلات فراوانی همراه است وبه رغم تمامی تبلیغات صورت گرفته هر ساله قیمت خدمات افزایش و میزان انها حتی در زمان گارانتی خوردهای فروخته شده سیر نزولی دارد در چنین شرایطی صدور بخشنامه فوق برای سه برابر کردن صادرات خودرو در طول یک سال بسیار رویایی است و بیشتر از آنکه ناشی از دید مدیریتی باشد می توان انرا به نوعی توهم مدیریتی تشبیه کرد.

صنایع خودروسازی کشور در حال حاضر حتی در تعمل به وعده های خود در زمینه پیش فروشهای انجام شده به مشتریان داخلی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، آیا واقعا می توان انتظار داشت مشتریان خارجی هم در مقابل بد قولی ها و نابسامانی عرضه و خدمات صنایع خودروسازی ما به اندازه مشتریان ایرنی صبور باشند؟

کد خبر 88142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۶
    0 0
    مردم مجبور جز صبر کاری نمی تونند بکنند بعدم تا بازار انحصاری داخلی هست دیگه چرا صادرات کنند
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    0 0
    به کره ماه صادر بشه ؟کدوم مملکتی پراید و پژو قبول می کنه؟