۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۱:۰۳

انتخابات پیش رو حساسیت ویژه ای دارد زیرا مصداق عدم قطعیت است.

 یعنی کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که یک مرحله ای است یا دو مرحله ای و برنده نهایی کدامیک از چهارگزینه مطرحند.

تا به حال ومطابق یک قاعده مالوف ، وقتی روسای دولت مستقر برای بار دوم نامزد می شده اند کاملا قابل پیش بینی بود که پیروزی آنها در مرحله اول قطعی است. شاید به همین دلیل رقیبان جدی نیز به مصاف نمی آمدند و جریان های سیاسی ترجیح می دادند روی دوره های فرد سرمایه گذاری کنند و در دوره های زوج اساسا به دنبال بخت آزمایی نباشند. اما در دوره دهم به سیاق گذشته رفتار نشده است ، رقابت ها جدی می نماید و احتمال تغییر در مدل حاکم بر انتخابات سی سال گذشته داده می شود.

نفس این عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری حکایت از دمکراسی دارد و به تعبیری شکل ناب آن است زیرا شهروندان به عینه می بینند حتی یک رای ، مستقیما بر سرنوشت آنها تاثیر می گذارد و احتمال تغییر در نتیجه نهایی را دارد ، بویژه وقتی اجماع سلبی درکار باشد زیرا انتخابات آینده تاحدی رفراندوم آقای احمدی نژاد نیز تلقی می شود. آیا اکثریت جامعه می خواهند او بماند یا ترجیح می دهند ریل را عوض کنند. بنابراین پیش بینی می شود درصد مشارکت در انتخابات آینده نسبت به دوره های قبل یا لااقل نسبت به گمانه های رایج بالاتر باشد.

می گویند دمکراسی روشی است برای رسیدن به نتایج نامشخص از طرق مشخص. جذابیت این دوره به همین پیش بینی ناپذیری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهتاج IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
    0 0
    اساسا دموكراسي يعني: الف- انتخاب كننده با يك برگ رأي (كارت الكترال) خود به تنهايي در انتخاب رئيس جمهور كشورش سهم بسيار قابل توجه و اثرگذار داشته باشد. ب- انتخاب شونده در عمل به شعارهايش پايبند باشد. ج- دموكراسي يعني پذيرش هرگونه تغيير از سوي انتخاب كننده و انتخاب شونده. د- شعار تغيير عملي شده است.
  • بی نام GB ۱۴:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
    0 0
    اینکه مردم این حس را در عقلانیت سیاسی می کنند، حاصل تلاش عزیزانی مثل شماست که با یک تیم فرهنگی مطبوعاتی قوی و منطقی درست اندیشیدن را به جامعه القا کرده اید. این همان موضوعی است که برخی از آقایان به اشتباه می خواستند با تغییر قانون مطبوعات به آن برسند اما امروز ثابت شد که یک مدیر فرهنگی قوی، یک تیم شایسته فرهنگی، اجتماعی، توانسته شاخصه جمهوریت نظام را افزایش دهد و از فرافکنی ها و یاوه گویی ها بکاهد. توفیق الهی بر همه شما اندیشمندان باد.