۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶

محسن حدادی

این یادداشت به دنبال پاسخ برای چند سوال است...

حجت الاسلام پناهیان واعظ شهیری است، منبری معتبر و روحانی خوش‌فکری هم هست؛ دستی هم بر نظریه‌پردازی برای فرهنگ دارد، محبوبیت و مقبولیتی هم میان جوانان دارد، اما همه این‌ها مجوزی نمی‌شود برای ایراد نظرات کارشناسی در حوزه سینما، نظراتی که رسانه‌ای هم می‌شود و از حیطه شخصی و فردی خارج می‌شود.
سال 83 که فیلم یگانه «مارمولک» اکران شد، حاج علیرضا پناهیان در نطقی به یاد ماندنی که سی‌دی این سخنان همان ایام دست به دست تکثیر شد، از علما خواهش کرد که درباره این فیلم حرفی نزنند چون بحث، یک بحث تخصصی، فنی و هنری است و اصولا صنفی نیست.

مواضع جالب توجه ایشان برای فیلم خوب کمال تبریزی که اشکالات کوچکی هم داشت، موضوع و مساله این چند خط نیست. بحث تداوم حضور و یا احساس تکلیف و «روشنگری» برای مردم که چندی است شغل اصلی برخی دوستان شده، مورد بحث است.
در روزهایی که «طلا و مس» روی پرده سینماها بود، می‌شد حدس زد جناب پناهیان بار دیگر از منظر یک کارشناس و نه یک روحانی، برای بیان لایه‌های زیرین این فیلم وارد معرکه «رسانه» شود. بازهم نظرات ایشان در مورد آخرین ساخته همایون اسعدیان جایی در میان واژگان این یادداشت ندارد، که بهترین پاسخ را رهبر انقلاب به ایشان، هم‌فکران، مریدان و رسانه‌هایشان داد.

حرف اصلی این خطوط، حضور به موقع و احساس تکلیف حقیقی است و نه نمایش و استفاده از پز روشنفکری در موافقت و یا مخالفت با یک پدیده اجتماعی، خاصه که این پدیده در مدیوم سینما با همه مختصات و مقتضیاتش باشد.
این روزها مدت زیادی است که یک فیلم سینمایی بسیار ضعیف ـ که به هیچ‌وجه نمی‌توان نام یک اثر هنری را به آن اطلاق کرد چه برسد به فیلم سینمایی ـ در حال اکران است...

حجت الاسلام پناهیان چه از منظر عضو در هیئت علمی دانشگاه هنر، چه از دریچه مدیریت دفتر هنر و ادبیات دانشجو، چه به واسطه جایگاه فرهنگی در اتاق فکر یک نهاد مرجع، و حتی به خاطر شانیت یک روحانی مقبول در میان برخی جوانان و فضاهای فرهنگی، باید در جریان اکران سینماهای کشور، سالن‌های تئاتر، کنسرت‌های موسیقی و سایر مراکز فرهنگی هنری باشد، آن هم نه از طریق بولتن‌های روزانه که همه «واقعیت‌» نیست و تمام «حقیقت» را هم در خود جای نمی‌دهد.

طبق رسم یک مبلغ دینی و طبیب دوره‌گرد ـ صفت پیامبراعظم (ص) در نهج‌اابلاغه ـ روحانی باید دغدغه فکر و ذهن مردم را داشته باشد چرا که او پزشک متخصص مغز و اعصاب مردمان مقلد اسلام و روحانیت است، برای همین هم شاید توقع می‌رفت که برای اکران «افراطی‌ها»، عمامه از سر بر می‌داشت و فریاد بر می‌آورد.

آن هم نه به خاطر تصویری شدن یک فیلم فارسی تمام‌عیار بر پرده سینمای اصولگرای دولت خدمتگراز، نه به خاطر بیان تصویری نوستالوژیک از جاهل‌های دهه 40 در ایران دهه 90، حتی نه به خاطر عادی‌سازی پارتی مختلط برای یک جشن تولد و عادی نشان دادن چند زوجه بودن یک مرد، نه حتی برای قشری گری و استفاده ابزاری از دین، تنها و تنها برای حضور یک طلبه جوان که در این فیلم نماد یک انسان ابله و دمدمی‌مزاج است که در برخورد با همه مواردی که ذکر شد، نقش دیوار و گاه «همراه» را ایفا می‌کند.

حالا سوال اصلی؛ «احساس تکلیف شرعی» در قبال نمایش علنی یک معجون مزخرف از رقص و آواز و جهل، منبر نمی‌خواهد؟! موضع‌گیری علیه چنین فیلم بی‌مصرفی که حتی تماشاگر عامه سینما هم از دیدنش سرخورده می‌شود و نا امید از تلف کردن وقت و پولش به خانه برمی‌گردد، کم ارزش‌تر از موضع گیری در قبال یکی از پاک‌‌ترین فیلم‌های سینمایی دهه گذشته است؟ آیا باید باور کنیم که آن نقد و این سکوت، هر دو قربة‌الی الله است؟ آیا «سلامت ذهنی مردم، پاکی هوای فرهنگ و نقد مسئولان» از خاکریزهای مورد توجه سرداران جنگ نرم نیست؟

مثال آیینه شو، در قبول زشت و نیکو
به شوره‌زار و گلستان، چو آب یکسان باش

کد خبر 91257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اخوی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
    15 0
    منبر نمی خواهد اخوی! زحمت شماست که باید کاری کنید. همه آنچه را باید انجام دهیم بر گردن دیگری حواله نکنیم بهتر است
  • بنده عاصی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۶
    14 1
    برادر عزیزی که چند روزیه که سردرآوردی یادت باشه و هست و بهتر میدونی که ایشون یه جامعه شناس و روانشناسی است که سالها در حساس ترین دانشگاه کشور مدیریت فرهنگی کردن و دقیقترین زاویه ی دید رو از سینما و هنر و پشت صحنه ها دارند. منبر رفتن برای فیلمی هایی که به قول شما خود مردم حالشون به هم میخوره کاری بیهوده هست . ولی فیلمی که زیربنای فکری و پشت صحنه ی فکری اون دارای عقبه ی لیبرالیسم و دین زدایی به طور ریشه ای داره منبر احتیاج داره که امثال شما هم نمیتونید عمق اون رو درک کنید.
  • عزت طلب IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۷
    13 2
    سلام اولا شما خودت بگو چه کاره هستی وتخصصت چیه بعد بیا در مورد تخصص دیگران نظربده استاد پناهیان در امرجامعه شناسی و روانشناسی تخصص دارند.ثانیا ایشون بیکار نیست برا هر فیلمی بیاد نظر بده ومنبر بره چیزی که به قول خودتون ضایعه که مشکل داره دیگه نیازی به منبر وتشکیلات نداره.به نظر من از معدود کسانی که الان دارن به دستورات رهبر عمل میکنن و دل ایشونو شاد میکنن استاد پناهیانه.یا علی مدد
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
    11 2
    اولا شما وقتی اطلاعاتت کمه نیاز نیست حتما مطلب بنویسی ثانیا فیلمی که حتی شما هم فهمیدیکه خیلی ضایع و بیخوده، دیگه نیازی نیست آقای پناهیان در موردش حرف بزنن.
  • باران IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    8 3
    چشم حتمابهشون اطلاع میدم اوامردیگه ای هم بودخجالت نکش حتمابگو یه وقت تعارف نکنیا ماکه با هم این حرفارو نداریم.حالاتشریف داشتی میخاستم چایی بیارم بلکه نطقت بیشتر بازشه به اراجیفت اضافه کنی ای بابا من اصلا جرا باتو دهن به دهن میشم ادم باش
  • حجت IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    14 6
    کاملا معلومه که غرض ورزانه این مطلب رو نوشتی و ضمنا مارمولک هم فیلمه خوبی نبود که اینقدر ازش تعریف می کنی. دیگه هم در مورد بزرگی مثل استاد پناهیان این حرفها رو نزن چون معلوم میشه از یه جاهایی پول گرفتی تا چهره ی ایشون رو تخریب کنی یه سوال:خودت فهمیدی چی نوشتی مجید جان؟