هر سال به همت مسوولان شرکت شل، دانشجویان و دانش‌آموزان سراسر دنیا می‌توانند با خودروهای ساخت خودشان به رقابت بپردازند. انواع و اقسام خودرو با سوخت‌ها و کارایی‌های متفاوت در این مسابقه شرکت می‌کنند.

بهنوش خرم‌روز: رقابت‌های اکو-ماراتن شل که ابتدا در اروپا و سپس در آمریکا و از سه سال پیش در آسیا در سه بخش جداگانه برگزار می‌شود، جایی برای رقابت دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه طراحی،‌ ساخت و راندن خودروهاست. هدف از این رقابت‌ها همان‌طور که از نامش پیداست،‌ طراحی خودروهایی است که کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند.
به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، طی 27 سال گذشته،‌ دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستانی از سراسر دنیا در رقابت شل برای طراحی، ساخت و رانندگی کارامدترین خودروی ممکن (از نظر مصرف سوخت) شرکت کرده‌اند. شرکت‌کنندگان آزادند از هر سوخت یا ماده اولیه که می‌خواهند استفاده کنند، به این شرط که اصول امنیت و وزن خودرو را در نظر گرفته باشند. امسال حدود 400 تیم دانشجویی و دانش‌آموزی در سه مسابقه مجزا، در آمریکا، اروپا و آسیا به رقابت با هم پرداختند

سلریتاس پوردو، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 989 کیلومتر: امسال در مسابقه اکو- ماراتن شل در بخش آمریکا، خودروی سیاه و براق و پر از سلول‌های خورشیدی دانشگاه پوردو، رتبه اول را به دست آورد. نام سلریتاس (Celeritas) از واژه‌ای لاتین به معنای سرعت گرفته شده است. حرف C از معادله اینشتین (E = mc2) و به عنوان نماد سرعت نور گرفته شده است. البته موضوع فقط سرعت نیست، بلکه کارایی هم در به دست آوردن جایزه اول 2 هزار دلاری در بخش خودروی مفهومی شهری به عنوان خودرویی که با انرژی خورشید حرکت می‌کند،‌ سهم داشت. خودروی این تیم که از وست لافایت در ایندیانا آمده بودند، با سرعت 111 کیلومتر بر کیلووات‌ساعت و عملکرد معادل 989 کیلومتر بر هر لیتر مصرف بنزین اطراف شهر گرین دیسکاوری چرخید. کارکرد معادل بنزین با استفاده از فرمول آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا به دست می‌آید که طبق آن یک گالن (3.785 لیتر) بنزین معادل 33.7 کیلووات‌ساعت برق انرژی تولید می‌کند.
سلریتاس خودرویی است با درها، صندلی‌ها و حتی آینه‌های امن که از نظر قانونی می‌تواند در خیابان‌های شهر تردد کند. تیم پوردو همچنین برای تلاش‌های ارتباطی برجسته خود،‌ یک جایزه هزار دلاری دیگر هم با خود به خانه برد. 
 

موتورها روشن: پرچم سبز برای شروع رقابت اکو- ماراتن شل در بخش آسیایی در پیست بین‌المللی سپان واقع در کوآلالامپور به حرکت در می‌آید. این سومین سال بخش آسیایی مسابقه‌ای است که از 1985/1364 در اروپا و از 2007/1386 در آمریکا برگزار می‌شود. در مجموع 119 تیم از 18 کشور آسیا و خاورمیانه در این مسابقه با هم به رقابت پرداختند.
 

میکروژول لاژولیوی، 1 لیتر به ازای 2833 کیلومتر: تیم میکروژول از مدرسه فنی لاژولیوی فرانسه به یک برد در رقابت بخش اروپایی دست یافت. عملکرد این خودروی سفید بنزینی 2833 کیلومتر در هر لیتر است که آن را به کارامدترین عملکرد در بین خودروهای شرکت‌کننده در رقابت هلند تبدیل کرد.

سی.اس.سی لیسی پاسکت، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 5660 کیلومتر: در بین خودروهای خورشیدی بخش اروپایی 2012،‌ لیسی پاسکت فرانسه با عملکرد 635 کیلومتر بر کیلووات‌ساعت معادل 5660 کیلومتر به ازای هر لیتر بنزین جایگاه دوم را به دست آورد. لیسی پاسکت همچنین جایزه اول بخش خورشیدی را برای 5 سال راندن در اکو- ماراتن از 2005 تا 2010 به دست آورد. 
 

اکو رانر دلف، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 1698 کیلومتر: اعضای دانشگاه صنعتی دلف با خودروی هیدروژنی خود،‌ اکورانر 3 در رقابت 2012 هلند شرکت کردند. آن‌ها مشکلات متعددی داشتند، مانند دماغه خودرو که هرچند تاثیری در حرکت نداشت، اما یکی از مشکلات امنیتی خودرو محسوب می‌شد. آن‌ها برای رسیدن به محدودیت زمانی،‌ مجبور بودند سریع‌تر از سرعت خودرو یعنی 25 کیلومتر بر ساعت برانند و همین باعث شد بیش از مقداری که امیدوار بودند، سوخت مصرف کنند. در نهایت، عملکرد خودرو به 190.7 کیلومتر بر کیلووات‌ساعت معادل 1698 کیلومتر بر هر لیتر بنزین رسید و در بین 15 خودروی هیدروژنی مسابقه، رتبه 8 را به دست آورد.
با این که اعضای تیم هلندی به شوخی در وب‌سایتشان نوشته بودند که حرکت با خودروی رانر دلف،‌ مثل سفر از اسپانیا تنها با یک لیتر سوخت است، اما این خودرو به آن خوبی که فکر می‌کردند عمل نکرد و نشان داد که هنوز به آزمایش‌های زیادی نیاز دارد. برنده بخش خودروهای هیدروژنی، پولیتک نانت فرانسه بود با عملکرد 4822 کیلومتر به ازای هر لیتر مصرف سوخت.
 

اکوتیم زولرنالب، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 6861 کیلومتر: این خودرو با پنل خورشیدی مسطحش که تمامی چارچوب طلایی را می‌پوشاند،‌ ساخت تیم اکوتیم زولرنالب آلمان است و به بالاترین رتبه در کارامدی مصرف سوخت رسید. خودروی تیم مدرسه صنعتی فیلیپ متهویز هان شوله در نوترینگن آلمان توانست با عملکرد 6861.7 کیلومتر به ازای هر لیتر سوخت حرکت کند.
نتایج رقابت اکو- ماراتن نشان می‌دهد که موتورهای برقی کاراتر از موتورهای سوخت‌های فسیلی هستند،‌ چرا که سهم انرژی بسیار بیشتری را به حرکت خودرو تبدیل می‌کنند. در حالی که در موتورهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند،‌ بخش زیادی به شکل گرما یا در اصطکاک از بین می‌رود. رقابت اکو- ماراتن هم دقیقا برای همین است که این انرژی‌های هدر رفته کم‌تر شود.
 

بلو شارک از ای‌سیکس نورماندی، 1 لیتر به ازای 221.6 لیتر: دانشجویان ای‌سیکس نورماندی،‌ دانشکده مهندسی دانشگاه کان، این خودروی بنزینی حباب‌شکل آبی‌رنگ را طراحی کرده‌اند. این خودرو در بین 43 خودروی شرکت‌کننده در بخش اروپایی به رتبه 35 دست یافت.
 

متر دای، 1 لیتر به ازای 931 کیلومتر: متر دای، یک مدرسه کاتولیک با 500 دانش‌آموز در ایندیانای آمریکاست که در هر 4 دسته‌ای که در بخش آمریکایی شرکت کرده بود،‌ رتبه اول را به دست آورد و دانشجویان مهندسی را پشت سر گذاشت. سال‌ها است که این مدرسه در این رقابت‌ها شرکت می‌کند،‌ اما نتیجه امسال،‌ بهتر از همیشه بوده است. خودروی بنزینی آن‌ها به رنگ‌های زرد و قرمز اتوبوس مدرسه با عملکرد 931 کیلومتر به ازای هر لیتر بنزین حرکت کرد.
خودروی بخش باتری‌های الکتریکی متر دای به عملکرد 6003 کیلومتر به ازای هر لیتر سوخت رسید. همچنین خودروی آن‌ها در بخش جایگزین بنزین به آمار 613 کیلومتر به ازای هر لیتر سوخت و در قسمت خودروی مفهومی قانونی شهری به 260 کیلومتر به ازای هر لیتر سوخت دست یافت. هرکدام از این خودروها یک جایزه دو هزار دلاری برای تیم به ارمغان آورد.
 

ایتیز لئوناردو داوینچی، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 974 کیلومتر: ایتیز یا مخفف موسسه ایالتی فناوری صنعتی در پارمای ایتالیا، با سیستم ابداعی زیرو سی برای بهبود مصرف سلول‌های سوخت خودروی هیدروژنی، جایزه ابداع فناوری را دریافت کرد. وقتی راننده ترمز می‌گیرد،‌ انرژی ذخیره می‌شود و سپس برای به راه انداختن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. لورنزو فراری از اعضای تیم توضیح می‌دهد:‌ «ترمز احیا کننده در صنعت جدید نیست، اما کارایی این سیستم بر رای داوران تاثیر گذاشت».


دبیرستان وست‌ساید، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 584 کیلومتر: دبیرستان وست‌ساید تگزاس با استفاده از بامبوهای سبک‌وزن، جایزه طراحی اکولوژیک 2012 بخش آمریکا را به خود اختصاص داد. گروه به دنبال خودرویی بادوام بود و بعد با دیدن دوچرخه‌هایی که از بامبو ساخته می‌شوند، از آن الهام گرفت. خودروی الکتریکی با نام مستعار پیس اوسکراپ برای مواد قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست و همچنین استفاده از جایزگین راندن مستقیم، برنده هزار دلار شد. کارایی این خودرو معادل 584 کیلومتر به ازای هر لیتر سوخت بود.

53272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    34
    اگر این چیزایی که نوشتین درست باشن، ماشینایی مثل آر.دی با صدی 13 لیتر، فقط بنزین میسوزونن..
  • بدون نام GB ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    21
    یه کم عجیب میاد به نظر یک لیتر در 6861 کیلومتر منبع خبر رو میشه بگذارید شاید واحدها رو اشتباه کردید 6800 کیلومتر یعنی از مرز مصر و لیبی شروع کنی تا وسط چین بری .بنزین رو همین طوری هم بزاری تو باک یک لیترش بخار میشه تو این مسافت ها ....
    • آرش شمالي IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      9
      اگر اينجوري باشه بنزين چند صدبرابر گران ميشه....! اين همه مسافتها از انرژي خورشيد استفاده ميكنه.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      6
      در این خودروها از انرژی برق و انرژی خورشیدی استفاده می شود. برای همین اعداد و ارقام مصرف بنزین خیلی عجیب به نظر می رسند.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      15
      کاربر محترم، قبول داریم که این آمار در مقایسه با آنچه در زندگی روزمره مشاهده می‌کنیم بسیار عجیب و تقریبا باورنکردنی است؛ اما دقت کنید رقابت اکوماراتن شل دارای شهرت جهانی است و آماری که شما در اینجا مطالعه کرده‌اید، مربوط به خودروهای سبک‌وزن و تک‌سرنشینی است که برای بهینه‌ترین مصرف سوخت طراحی شده‎اند. وزن اغلب این خودروها به همراه راننده آن کمتر از 200 کیلوگرم است، سرعت آنها خیلی زیاد نیست و آیرودینامیک بدنه آنها بهینه است. برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه اینترنتی این رقابت مراجعه کنید http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/
  • بدون نام CA ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    6
    اره تمام این چیزها درسته اما تا به حال شما فکر کردید چرا هیچ کدام از این خودروهای بسیار کم سوخت رو در خیبانها نمیبینید؟ یا حتی فکر نکردید که لم بشری که جهان را در نوردیده هست به ان اندازه ای نرسیده که ماشینهایی با سوختهایی مثل پیل سوختی یا الکتریکی پر قدرت رو روانه بازار کند؟ یا هرگز داستان عدم فروش ماشینهای الکتریکی را به صورت گسترده توسط شرکتهای خودرو سازی بزرگ نشنیده اید؟ ایا شنیده اید که گاهی چنین خودروهایی به بازار امدند اما به صورت اجاره چند ساله و بعد از مدتی تمام ان خودروها جمع شده و به گورستان خودروها برده شده اند؟؟؟ دوستان بشر امروز قادر است خودرویی تولید کند که با 1 دولار سوخت صدها کیلومتر شمارا جابجا کند اما میدانید چه باعث شده که هیچ گاه این تکنولوژیها به بازار نیایند؟؟؟
  • پدرام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    3
    سمند خودرو ملی افتخار ملی اسب تیز پای کم مصرف ایران
  • بدون نام CA ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    10
    اری انچه باعث شده است که هیچ گاه چنین خودروهایی به بازار نیایند لابی قدرتمند شرکتهای بزرگ نفتی جهان بوده است که حتی بیشتر از انکه کشورهای تولید کننده نفت از نفتشان سود ببرند انها میبرند. اکسون موبیل، شل، توتال، رویال وووووووووووووو انهاسند که پشت این مسئله نشسته اند. جالب است که هر سال دوستادارن طبیعت و محیط زیست در امریکا و کانادا و کشورهای توسعه یافته علیه این شرکتها دست به تظاهرات میزنند اما معمولا دادشان به جایی نمیرسد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در اینترنت جستجو کنید که چرا این خودروها به بازار نمی ایند .
    • بدون نام US ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      7
      عين واقعيت رو گفتيد اين مساله در مورد همه مصارف انرژي صدق ميكنه دارند اي كاش همه بيدار بشن
    • بدون نام GB ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      4
      یه طرف قضیه اون شرکت ها هستند دوستانی که اینقدر شعار مبارزه با لابی قدرت و ثروت رو میدهند اگر یه برنامه داشتن که حداقل تو تهران از این نوع ماشینها حمایت کنند چقدر خوب بود از آمار مرگ میر بر اثر آلودگی هوا رو بگیر تا مصرف بنزین واقعا سخته قانون برای شهر تهران بگذارند؟!!! برای استفاده از این ماشینها و البته اینجا هم لابی کارخانه های خودرو ساز بنزین سوز داریم .....
  • سید مهدی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    2
    اینا دیگه چیه من ی خودرو دارم اندازه مصرف یک ماهه این مصرف میکنه تا سره کوچه هم نمیره. این ماشینه نه اینا که هیچی مصرف نمیکنن و ضعیف میشن
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0
    تا کنون ندیدم که خودروی خورشیدی بیش از 1 نفر مسافر داشته باشد. حالتی را تصور کنید که فرد با خانواده میخواهد با خودروی با پیل فتوولتائیک به گردش برود. در این صورت تکلیف چیست؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0
    چجوری دانلود کنیم