واکنش مسلمانان کشورهای اسلامی به ویژه در مصر و لیبی نسبت به اکران فیلم اهانت آمیز به ساحت مقدس پیامبر(ص) باعث شوکه شدن مقامات آمریکایی شده است.

به گزارش خبرآنلاین ،اکران فیلم اهانت آمیز نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام در آمریکا باعث شده است تا احساسات مسلمانان جهان به شدت تحریک شده و اعتراضات گسترده آنها را در پی داشته است. آخرین گزارش ها از اعتراض ها در برخی از کشورها در روز جمعه و امروز در جدول زیر ارائه می شود.

نام کشورها
واکنش ها
مصر
 پلیس مصر همچنان برای متفرق کردن تظاهر‌کنندگان خشمگین مصری از مقابل سفارت آمریکا در این کشور که برای چهارمین روز پیاپی برای اعلام محکومیت ساخت فیلم موهن آمریکایی علیه پیامبر اسلام در این محل تجمع کرده اند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.نیروهای امنیت مرکزی مصر همچنین دیوارهای آهنین و سیم های خاردار را در ورودی های خیابان های منتهی به سفارت آمریکا در خیابان گاردن سیتی واقع در مرکز قاهره ایجاد کرده اند تا مانع از ورود معترضان به آن شوند.تعداد زخمی‌های تظاهرات 3 روزه مردم در اطراف سفارت آمریکا و میدان التحریر و مسجد عمر مکرم، تاکنون به بیش از 224 نفر رسیده است.
یمن
تظاهرات‌کنندگان یمنی هم تلاش کردند تا وارد سفارت آمریکا در شهر صنعا شوند،  پلیس با تیراندازی به سمت آن‌ها، تلاش می کند از این اقدام جلوگیری کند،  بر اثر این تیراندازی‌ها چندین نفر زخمی شده‌اند.پلیس بعلاوه برای متفرق کردن مردم، از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است.پیش از این هم نیروهای امنیتی در برخورد با تظاهرات‌کنندگان، حداقل 4 نفر را کشته و ده‌ها نفر را زخمی کرده بودند.علاوه بر پلیس و نیروهای امنیتی، شماری از تفنگداران آمریکایی نیز به یمن اعزام شده و در سرکوب تظاهرات‌کنندگان معترض به اهانت به پیامبر اسلام، شرکت کرده‌اند.
افغانستان
 هزاران تن از ساکنان ولایت «ننگرهار» افغانستان در اعتراض به فیلم موهن آمریکایی دست به تظاهرات زدند.تظاهرات کنندگان با شعار مرگ بر آمریکا از منطقه «غنی‌خل» به سوی شهر «جلال‌آباد» مرکز ولایت ننگرهار حرکت کردند. مردم در پایان این تظاهرات، مردم آدمک اوباما و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.امروز همچنین، شهر کابل هم از بیم تظاهرات‌های مردمی شاهد تدابیر امنیتی شدید بود.
اندونزی
صدها نفر از مسلمانان اندونزی از گروه‌های مختلف با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا تولید فیلم ضد اسلامی در آمریکا را محکوم کردند.آنها در این تجمع توهین به مقدسات اسلامی به ویژه پیامبر اسلام(ص) را شدیدا محکوم کردندمحمد اسماعیل» از سازمان‌دهندگان این تجمع گفت: تولید چنین فیلم‌های توهین آمیزی به بهانه آزادی بیان یک فاجعه است. اسلام هم آزادی بیان را به رسمیت می‌شناسد اما نه آزادی که مقدسات دیگران مورد تمسخر قرار گیرد.این تجمع درحالی برگزار شد که سفارت آمریکا تحت تدابیر شدید نیروهای امنیتی اندونزی بود.
سودان
مردم سودان هم امروز همگام با مردم دیگر کشورهای اسلامی، با برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی، به انتشار فیلم موهن آمریکایی اسرائیلی اعتراض کردند.این تظاهرات در خارطوم پایتخت سودان برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن تلاش کردند تا وارد سفارت انگلیس و آلمان در این شهر شوند.پلیس سودان برای متفرق کردن معترضان مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد.امروز همچنین قرار است این تظاهرات‌ها در عربستان، کویت، تونس، فلسطین و چندین کشور اسلامی دیگر نیز برگزار شود. دامنه اعتراضات در چند روز اخیر به حدی بوده که آمریکا سفارت خود در چندین کشور را تخلیه کرده و تمام سفارتخانه‌های خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. امروز به علاوه کارکنان دولت و دیپلمات‌های آمریکایی از حضور در بیت‌المقدس منع شده‌اند.علاوه بر آمریکا، امروز آلمان هم سفارتخانه‌های خود در شمال آفریقا و کشورهای اسلامی را موقتا تعطیل کرد.
عراق
هزاران عراقی برای دومین روز متوالی  در شهرهای مختلف این کشور از جمله بغداد، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.تظاهرات‌‌کنندگان عراقی خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشور خود شدند. این تظاهرات‌ها دیروز پس از برپایی نماز جمعه در شهرهای مختلف عراق نیز برگزار شد.شهر الرمادی در 100 کیلومتری بغداد و فلوجه در 60 کیلومتری شرق پایتخت عراق از جمله مناطقی بود که شاهد تظاهرات‌های گسترده عراقی‌های خشمگین بود که با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی اخراج سفیر آمریکا از این کشور را خواستار شدند.در استان‌های دیالى و موصل و بابل و بصرة نیز تظاهرات‌های مشابهی برگزار شد و تظاهرات‌کنندگان خشمگین عراقی علاوه بر اخراج سفیر آمریکا، تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را نیز خواستار شدند.
بنگلادش
صدها نفر از مسلمانان بنگلادش علیرغم تدابیر امنیتی شدید، مقابل سفارت آمریکا در داکا تجمع کردند.رویترز خبر داد، صدها نفر از مردم بنگلادش با حضور در مقابل سفارت آمریکا در داکا پایتخت این کشور به ساخت فیلم ضد اسلامی که در آمریکا تولید شده است اعتراض و آن را شدیدا محکوم کردند.این درحالیست که نیروهای امنیتی در اطراف سفارت واشنگتن مستقر شده‌اند.براساس این گزارش، معترضان ضد آمریکایی طی روزهای گذشته در چندین کشور تظاهرات کردند که شدیدترین آن حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و کشته شدن سفیر این کشور در لیبی بود.در بنگلادش حدود هزار نفر از اعضای گروههای اسلامی در پایتخت تظاهرات و بعد از اینکه از رسیدن به سفارت آمریکا توسط نیروهای امنیتی بازداشته شدند تهدید کردند که به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.یکی از رهبران این تجمع گفت: ما تظاهرات گسترده تری را برنامه ریزی کردیم و می خواهیم به ادامه محاصره سفارت آمریکا ادامه دهیم.تظاهر کنندگان همچنین پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و خواستار عذرخواهی دولت آمریکا شدند.
لبنان
مردم جنوب لبنان نیز همزمان با دیگر مسلمانان جهان تظاهرات ضد آمریکایی برگزار کردند.شبکه پرس تی وی اعلام کرد که معترضان در جنوب لبنان در شهر صیدا نیز با برگزاری تظاهرات خشم خود را نسبت به ساخت فیلم موهن آمریکایی_اسرائیلی اعلام کردند.این درحالی است در شمال لبنان نیز در حمله مردم خشمگین به یک رستوران آمریکایی یک نفر کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند.تظاهرات‌کنندگان لبنانی دیروز همچنین شعبه‌ای از رستوران KFC آمریکا را آتش زدند.
 
تل آویو
 "جنبش اسلامی اسرائیل" دیروز جمعه اقدام به برگزاری تجمع در مقابل سفارت آمریکا در تل آویو کرد.به گزارش جروزالم پست، 50 نفر ار اعضای جنبش اسلامی اسرائیل با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در تل آویو با سر دادن شعار الله اکبر، ساخت فیلم موهن به ساحت حضرت محمد ( ص ) را محکوم کردند.
پاکستان
مسلمانان پاکستان عصر جمعه در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه دیپلماتیک اسلام آباد با شعارهای لبیک یا رسول الله، انتشار فیلم موهن آمریکایی -صهیونیستی که به مقدسات اسلامی و شان نورانی پیامبر اکرم (ص) جسارت روا داشته بود را محکوم کردند.نیروهای پلیس با جلوگیری از حرکت راهپیمایان به سوی سفارت آمریکا، معترضین خشمگین را قبل از رسیدن به منطقه دیپلماتیک اسلام آباد متفرق کردند.
تونس
مردم تونس به سفارت این کشور در تونس حمله ور شدند و بخش هایی از آن را به آتش کشیدند.
سوئیس
ائمه جمعه وجماعات شهرهای مختلف سوییس این اقدام موهن را درراستای اقدامات سخیف محاربان با خدا و رسول خدا در تخریب وجهه این دین آسمانی ارزیابی کرده و محکوم به شکست دانستند.امام جمعه مرکز بزرگ اسلامی شهر برن پایتخت سوییس در خطبه های نمازجمعه امروز، این اقدام را مصداق بارز محاربه با خدا و رسول مکرم اسلام دانست.
یونان
پدراگناتیوس استورپولوسˈکشیش یونانی روزجمعه درنشست خبری اختصاصی با ایرنا،گفت:ساخت فلیم موهن و توهین آمیز به مقدسات مسلمانان کاری احمقانه است و آن را بشدت محکوم کرد.پدراگناتیوس افزود:کسانی که به مقدسات و اعتقادات دیگران توهین می کنند، به هیچ خدایی اعتقاد ندارند، زیرا آموزه های ادیان الهی بر پایه احترام به اعتقادات دیگران استوار است.
چین
رسانه ها چین با پوشش وسیع تجمع اعتراضی در مقابل سفارتخانه های آمریکا، برای دومین روز پیاپی با درج مقاله ، گزارش و برگزاری میزگردهای تحلیلی سیاست خارجی آمریکا و توهین به مقدسات مسلمانان را به باد انتقاد گرفتند.مطبوعات روز گذشته چین محور تحلیل های خود را بر کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی قرار دادند و آن را نتیجه سیاست های غلط واشنگتن در کشورهای عربی ارزیابی کردند.
بحرین
مردم بحرین عصر جمعه در اعتراض به فیلم اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر اسلام تظاهرات کردند.
نیجریه
صدها تن از مردم شهر جوس در مرکز نیجریه امروز در اعتراض به ساخت فیلم آمریکایی موهن به ساحت پیامبر اکرم (ص) تظاهرات کردندصالح مصطفی»، سخنگوی ارتش نیجریه گفت ارتش نیجریه برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان اقدام به شلیک تیر هوایی کرد اما به کسی آسیبی نرسید.
مغرب
صدها تن از مسلمانان شهر سلا در نزدیکی «رباط»، پایتخت مغرب پس از برپایی نماز جمعه امروز در اعتراض به فیلم آمریکایی-صهیونیستی موهن به اسلام تظاهرات کردند.این تظاهرات از مسجد حی الرحمه در شهر سلا آغاز شد و تظاهرات کنندگان در حالی که شعارهای ضد آمریکایی سر داده و آمریکا را شیطان بزرگ می‌خواندند، چند پرچم این کشور را به آتش کشیدند.
سوریه
صدها تظاهرات‌کننده سوری امروز بعد از نماز جمعه تظاهراتی را مقابل سفارت آمریکا در دمشق که از چند ماه پیش تعطیل است، علیه فیلم توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برگزار کردند.تظاهرات‌کنندگان سوری پرچم‌های کشور خود و همچنین تصاویر «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه را حمل می‌کردند، آنان همچنین پارچه نوشته‌هایی را در دست داشتند که بر روی آن جملاتی مانند «کسی که به پیامبر اسلام(ص) توهین می‌کند، دموکراسی را گسترش نمی‌دهد» و «خداوند و حضرت محمد(ص) دمشق را دوست دارند» نوشته شده بود.
لندن
مسلمانان انگلیس نیز روز جمعه همزمان با مسلمانان دیگر کشورهای جهان به انتشار فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم (ص) اعتراض کردند.امروز ده‌ها نفر از مسلمانان انگلیس ضمن حضور در برابر سفارت آمریکا در لندن تجمع کرده و به انتشار فیلم آمریکایی اسرائیلی تظاهرات کردند.شرکت‌کنندگان در این تظاهرات امروز پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیده‌اند.
هند
مسلمانان معترض هندی با حمله به کنسولگری آمریکا در شهر «چنای» در جنوب هند با سنگ و کفش به آن حمله ور شدند و اعتراض خود را به فیلم ضد اسلامی که در آمریکا تولید شده است نشان دادند.به گزارش شینهوا، اتاقک درب ورودی این کنسولگری که محل ارائه خدمات به مراجعه کنندگان است آسیب دید.پلیس برای متفرق کردن معترضان از شوکر برقی استفاده کرد که در این میان 25 نفر مجروح شدند.

 

26149

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    61 2
    نکته جالب - خبری از عربستان،قطر، امارات نیست!!!!
    • بدون نام NO ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
      20 14
      عربستان قطر و ترکیه. سگهای آمریکا فقط سوریه رو شلوغ کردند-
    • بدون نام US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      4 2
      ظاهراً خود قطر هم در ساخت فیلم دست داشته است!
  • مهدی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    11 0
    لیبی رو ننوشتید
    • نیما IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      4 0
      لیبی رو تو خلاصه خبر توضیح داده دیگه
  • بدون نام US ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    28 7
    الهم صل علی محمد و آل محمد...
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    16 5
    مرگ بر دشمنان.
  • javad EU ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    10 5
    تو ترکیه هم تظاهرات بود
  • جواد EU ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    10 4
    ترکیه هم تظاهرات بود..
  • بدون نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    16 1
    استرالیا رو جا انداختی آقا!
  • محمد IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    13 11
    الان به حرف پیامبر میرسم که میگه من امت مسلمان را در آخرت شفاعت میکنم نه عربهای عربستان که همچنان در خوابی عمیق و ساختگی سکوت کرده اند .بروند بمیرند .... همه کشورها جز عربستان یعنی اینکه اتفاق بزرگی در حال وقوع است ولی نمیدانم چیست؟