در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را با هم مرور می‌کنیم: از آخرین سفر شاتل ایندیور و فوران خورشیدی گرفته، تا حرکت سالیانه خورشید و بازگشت فضاپیمای سایوز به زمین.

سفر خداحافظی: شاتل ایندیور، آخرین عضو ناوگان پنج‌تایی شاتل‌ها، روز پنج‌شنبه گذشته رسما بازنشسته شد و آخرین سفر هوایی خود را انجام داد تا عازم موزه علوم کالیفرنیا در لس‌آنجلس شود. ایندیور جوان‌ترین عضو خانواده شاتل‌ها بود، که پس از انفجار شاتل فضایی کلمبیا در سال 1986 / 1365 ساخته شد.
اغلب ماموریت‌های ایندیور انتقال محموله‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، اما مشهورترین پرواز آن نخستین ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل بود. در مجموع، ایندیور 25 بار به فضا پرواز کرد و حدود 4700 بار به دور زمین گشت.
 

آتش‌بازی خورشیدی: نوعی انفجار خورشیدی که فوران جرم تاج خورشیدی نامیده می‌شود، تشعشعات خورشیدی را با سرعت 1500 کیلومتر بر ثانیه روانه فضا کرد. این انفجار ناگهانی با زمین برخورد نکرد، اما در اثر برخورد با میدان مغناطیسی زمین شفق‌های چشم نوازی را در آسمان مناطق شمالی زمین به وجود آورد.
تاج خورشیدی لایه نازکی از جو خورشید است که در فاصله‌ای نزدیک به 1 میلیون کیلومتر بالای سطح خورشید قرار دارد. این لایه که مخلوطی پیچیده از گاز است، دمایی نزدیک به یک میلیون درجه سانتی‌گراد دارد.
 

مطالعه صخره: پس از گذشت 43 روز مریخی، مریخ‌نورد کیوریاسیتی از کنار این صخره عبور کرد و به مطالعه آن پرداخت. این صخره که حدودا 40 سانتی‌متر پهنا و 25 سانتی‌متر ارتفاع دارد، نخستین شانس کیوریاسیتی برای استفاده از ابزارهای زمین‌شناسی خود است تا به بررسی اجزای صخره بپردازد و ببیند که این صخره چه چیزی را می‌تواند از گذشته مریخ آشکار کند.
کیوریاسیتی دو ابزار برای تصویربرداری از نمای نزدیک دارد. تصویربردار ذره‌بین دستی مریخ (MAHLI) به بزرگنمایی تصاویر برای دانشمندان روی زمین می‌پردازد؛ و طیف‌سنج پرتو ایکس ذره آلفا می‌تواند ساختار عنصری اجسام را بسنجد.
 

حرکت سالیانه: با عکس‌برداری از موقعیت خورشید در یک زمان خاص در روز طی یک سال، پدیده‌ای به شکل 8 انگلیسی به تصویر کشیده می‌شود؛ پدیده‌ای که با عنوان آنالما (Analemma) شناخته می‌شود. این عکس ترکیبی که هفته گذشته توسط پروژه آموزشی-نجومی جهان در شب منتشر شده است، از 17 تصویر مجزا تشکیل شده است که با نشانه‌روی دوربین به سمت شرق آسمان شهر باکو در آذربایجان تهیه شده است.
 

نگاه شبانگاهی: عکس‌های شبانگاهی گاهی اوقات می‌توانند اطلاعات بیشتری را در مقایسه با عکس‌هایی که در طی روز گرفته می‌شود آشکار کند. این چشم‌انداز شبانه که از شهر کویت گرفته شده و به تازگی توسط رصدخانه زمینی ناسا منتشر شده است، سرعت پیشرفت را در این شهر نفتی خلیج فارس نشان می‌دهد.
نورهای درخشان بالای عکس مراکز تجاری در حال ترقی هستند که توسط جاده‌های پر پیچ و خم احاطه شده‌اند. نواحی که به رنگ سبز-زرد دیده می‌شود، نواحی مسکونی جدیدتر هستند. نوار تاریک سمت راست عکس ناحیه‌ای است که برای ساخت و سازهای مسکونی آینده در نظر گرفته شده است.
 

فرود نرم: فضاپیمای سایوز TMA-04M روز 17 سپتامبر / 27 شهریور در بازگشت از ماموریت، در یک ناحیه دورافتاده نزدیک شهر آرکالیک قزاقستان فرود آمد. این کپسول سه فضانورد را پس از اتمام ماموریت 5 ماهه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین باز گرداند.
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =