اجداد انسان تا زمانی که یاد بگیرند غذا را می‌توان پخت،‌ زمان زیادی در روز را صرف خوردن می‌کردند تا انرژی لازم را به دست بیاورند. این انرژی برای رشد بیشتر مغز اما کافی نبود و به راه سریع‌تری نیاز داشتند.

بهنوش خرم‌روز: انسان‌ها از نظر ظاهری تفاوت چندان زیادی با اجداد خود ندارند، مثلا می‌توان به بازوهای کوتاه‌تر یا موهای کمتر بدن در بین انسان‌های امروزی در مقایسه با اجدادشان اشاره کرد. اما همه محققین فرگشت بر سر این موضوع توافق دارند که تفاوت واقعی و آن‌چه ما را به موجودی اجتماعی و خلاق تبدیل کرده، مغز بزرگ ماست. محققینی که در این زمینه مطالعه می‌کنند هنوز به دنبال پاسخ این سوال می‌گردند که چه‌طور این اتفاق افتاده و چرا مغز ما از اجدادمان بزرگ‌تر است. چه شرایط،‌ تغییرات یا دستاوردهایی برای اجداد ما چنین امکانی را فراهم کرده که مغزشان در مقایسه با باهوش‌ترین گونه‌های جانوری مانند میمون‌ها، اورانگوتان‌ها و شامپانزه‌ها که جثه مشابهی دارند، تا دو برابر بزرگ‌تر شود؟
به گزارش پاپ‌ساینس، مطالعه‌ای که همین هفته منتشر شده، روی این فرضیه تاکید دارد که بیشتر از هر مولفه محیطی یا اجتماعی دیگری، انسان‌ها توانمندی‌های شناختی خود را مدیون اجداد آشپز خود هستند،‌ کسانی که غذای پخته را ابداع کردند و باعث شدند اجداد ما از خام‌خواری، به خوردن غذاهای پخته روی بیاورند.


اما چرا؟ غذای پخته چه ارتباطی با مغز می‌تواند داشته باشد؟ به گفته محققین، رژیم غذایی که در آن تنها غذاهای خام وجود داشته باشد، ‌نمی‌تواند تامین‌کننده رشد ماهیچه‌ها و مغز باشد. اندازه بدنی بزر‌گ‌تر و نیز مغز بزرگ‌تر داشتن، نیازمند مصرف انرژی بیشتری است. برای به دست آوردن این انرژی بیشتر، باید بیشتر هم غذا خورد، که به معنای صرف زمان بیشتر در هر روز برای خوردن خواهد بود.
از آن‌جایی که هیچ موجود نخستی نمی‌تواند روزانه بیشتر از 8 ساعت را صرف خوردن کند، اجداد ما مجبور بوده‌اند برای به دست آوردن انرژی بیشتر از طریق خوردن، روشی سریع‌تر پیدا کنند. نزدیک‌ترین مثالی که امروز هم می‎توان آن را بررسی کد، گوریل‌ها هستند که به طور متوسط، روزانه 8 ساعت را صرف خوردن می‌کنند و گاهی حتی این رقم به 9 ساعت در روز می‌رسد. در نتیجه، باور محققین این است که ابداع پختن، به اجداد ما کمک کرده بتوانند از طریق پخت مواد خوراکی، غذایی داشته باشند که خوردن و هضم کردن آن، ‌زمان کم‌تری می‌برد و از این طریق، ‌انرژی بیشتری به دست آورده‌اند که صرف رشد بدنی و نیز اندازه مغزی آن‌ها تا دو برابر شده است.

 53272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نانا IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    46 4
    مدل موهای جد بزرگ الان مد روز شده.هی هی هی.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    29 49
    نوشتار خوبی بود ولی اون عکس چقدر اشنا میزنه نکنه .......... ما از 40 هزار سال پیش اومده باشه(قشنگ بخوانید اشتباه نشه 40000 نه 300000000000000000000000000000000000000000000 سال پیش)
    • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      17 8
      بدون نام بابا اين عكس ديگه اينقدر هم شبيه نيست كه ميگي آشنا ميزنه
    • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      24 3
      خیلی شبیهه به چشم و ریش و دماغش نگاه کن
    • محمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      22 2
      شبيهه. الحق كه شبيهه
    • بدون نام IN ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
      2 0
      جوون بودن
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    22 6
    مثال ساده اش هم آش هست که محتویات خامش چند روزی طول می کشه تبدیل به انرژی بشن ولی آش در چند ساعت انرزی رو به بدن می رسونه
    • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      24 7
      بابا خفن.... فنی.... کار بلد.... استاد...
    • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      18 3
      میشه بگی شما نخود و عدس و رشته نپخته رو چطوری به انرژی تبدیل میکنی؟
    • بدون نام TR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      7 1
      مختویات آش مثل حبوبان بایستی چو انه زده شود که علاوه بر تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی سرشار از انرزی هستند به مقادیر بسیار بیشتر ی از پخته آن.
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    30 1
    سلام بر جد بزرگ ....
  • تندرست TR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    10 12
    کاشکی بجای انتشار چنین مطلب سطحی و بدون تحلیل علمی . کمی بیشتر تحقیق میکردید تا با فواید خامگیاهخواری و معجزات آن آشنا میشدید و عده زیادی از خوانندگان عریز را به هم اشتباه نمی انداختید. هضم غذای خام که سرشار از آنزیم است بسیار سریغتر انجام می شود و انرزی بیشتری به شما میدهد. به امید انتشار مطالب مفید و قابل اتکا.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      20 0
      تو مگه گوشت خام می خوری؟ گیاه خواری خوبه ویلی گوشت خام خوردن خوب نیست مگه تو تجربه کرده باشی
  • بدون نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    18 35
    خداوکیلی این ها رو قبول میکنید ؟ من که به این باورم اولین انسان روی زمین آدم ( علیه السلام ) بوده .... هرچه که داریم مدیون پیامبرانی هستیم که آمدند و علوم را دراختیارمون گذاشتند ...
    • من IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      1 0
      الآن چه ربطی داشت؟ ما هممون به حضرت آدم (ع) اعتقاد داریم ولی خداوکیلی حرفت هیچ ربطی نداشت
  • یک خام گیاهخوار IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    9 24
    این چرت و پرت ها چرا منبع دقیقی ندارند؟؟؟...
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    5 1
    دوستان عزیز مگه میشه ما از نسل میمون باشیم...هر موجودی فقط تو نوع خودش میتونه تغییر کنه.مثلا کوچیک بشه یا یزرگ یا یه کم ظاهرش فرق کنه یا مثلا پرنده باشه رنگش فرق کنه..ولی مگه میشه یه پرنده تبدیل به یه موجود دیگه بشه؟؟؟!!! داروین هم نظریه اش در مورد همین پیشرفت وتغییر انسان ها در نوع خودشون بود نه تبدیل میمون به انسان !!!
  • s IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    1 1
    از محاسن خام خواري براي من همين بس كه بعد از ٤ سال اين پزشك و آن بيمارستان و داروهاي مختلف ، در مدت كمتر از يك ماه بهبودي رو كاملاً احساس ميكنم
  • حمید ناظمی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    1 1
    رژیم غذایی پخته خواری خطرناکترین رژیم تاریخ است. مردم در این رژیم خطرناک، نان برشته و مواد سوخته با آش جوشیده و گوشت گوسفند میخورند. سپس سرطان و دیابت میگیرند و فناوری پزشکی اختراع میکنند. متاسفانه برخی پزشکان خوراک پخته گوشتخوار چنان در سوخته خواری، جوشیده خواری، برشته خواری، پخته خواری، گوسفند خواری، مرغ خواری، ماهی خواری، و سرخ شده خواری غرق شده و به پرتگاه غلط اندیشی افتاده اند که حاضر نیستند در شهرستان خودشان یک انجمن خوراک خام باز نمایند و بیماران را با تعدادی میوه و سبزی بدون صنایع پخت درمان نمایند....