احتکار خودروهای وارداتی سوء استفاده تازه واردکنندگان از توقف موقتی واردات

علی پاکزاد: اگر چه واردات خودرو به صورت موقت ممنوع اعلام شد ولی هنوز تکیلف خودروهای وارداتی که طی نیمه نخست سال جاری با دلار 1226 تومانی وارد شده و با قیمت های چند برابر به فروش رسیده اند، مشخص نشده به طوری که وزیر اقتصاد به گمرک دستور داده است تا فهرست سوءاستفاده کنندگان از ارز دولتی را هر چه زودتر به سازمان توسعه و تجارت اعلام کند.
براساس آمارهای گمرک کشور در هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر 23 هزار دستگاه خودرو  با قیمتی معادل 520 میلیون دلار به کشور وارد شده است، در گزارش های گمرک طی هفت ماهه منتهی به مهرماه امسال قیمت ریالی تمامی خودروهای وارداتی با دلار 1226 تومانی محاسبه شده است و این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده بود که از تیرماه به بعد ارز 1226 تومانی به واردات خودرو تخصیص پیدا نکرده است.
رانت مابه التفاوت نرخ ارز آزاد و رسمی برای واردات 23 هزار خودرو در هفت ماهه نخست سال جاری 488 میلیارد تومان بوده است که اگر تصور کنیم از تیرماه به بعد واردات خودرو با ارز آزاد انجام شده میزان این رانت به 151 میلیارد تومان کاهش می یابد، اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد مابه التفاوت میزان حقوق گمرکی است که وارد کنندگان خودرو در سال جاری پرداخت نکرده اند.
رانت وارداتی در زمان کسری بودجه
اگر تنها تعرفه 90 درصدی واردات را در نظر بگیریم، براساس نرخ رسمی این تعرفه برای 23 هزار خودرو معادل 569 میلیارد تومان خواهد شد، یعنی رقمی که براساس امار گمرک تا پایان مهر ماه از وارد کنندگاد خودرو در یافت کرده است، اما در صورتی که نرخ تعرفه براساس دلار آزاد محاسبه شود میزان تعرفه گمرکی از مرز یک هزار میلیارد تومان هم عبور می کند، این به معنی آن است ، در سالی که احتمال کسری بودجه و جود دارد و دولت برای تامین حتی حقوق کارمندان خود در مضیقه قرار گرفته است، با محاسبه حقوق گمرکی کالای لوکسی مانند خودرو رقمی معادل 438 میلیارد تومان به وارد کنندگانش یارانه داده است و متاسفانه طی هفت ماهه گذشته به رغم اطلاع رسانی های صورت گرفته توسط رسانه ها هیچ کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
ممنوعیت واردات به نفع کیست؟
البته بحث ممنوعیت موقت واردات خودرو هم بیش از آنکه به نفع اقتصاد ملی باشد برای فرصت طلبان این این موقعیت را فراهم می آورد که با احتکار خودروهای وارداتی سود خود را از چند برابر کنند، در همین هفته و همزمان با اعلام ممنوعیت واردات خودرو به مشتریان خود اعلام کرده اند موجودی ندارند و حتی برخی از قراردادهای پیش فروش هم با همین عناوین لغو شده است.
در حالی که این مسئله واقعیت نداشته و خودروهای وارداتی یا در پارکینگ ها انبار شده و منتظر افزایش قیمت ها هستند، این در حالی است که اگر دولت به جای ممنوعیت واردات خودرو اخذ مالیات و تعرفه های گمرکی را بر اساس نرخ های واقعی دلار انجام می داد، چنین امکانی برای سودجویان بازار آشفته خودرو فراهم نمی شد و از سوی دیگر با افزایش حقوق گمرکی از فشار کسری بودجه دولت اندکی کاسته می شد.
حجم واردات خودرو سواری در هفت ماهه نخست سال 1391 
دوره زمانی دستگاه ارزش مجموله وارداتی متوسط قیمت هر خودرو (دلار)  قیمت دلار وارداتی (تومان) قیمت دلار آزاد رانت ارز رسمی واردات خودرو (میلیون تومان)
میلیون تومان دلار
فروردین 1,573 37,785 31,248,824 19,866 1209 1862 20,405
اردیبهشت 2,890 75,248 61,432,859 21,257 1225 1688 28,453
خرداد 3,780 99,706 81,347,176 21,520 1226 1770 44,299
تیر 3,714 101,657 83,199,054 22,401 1222 1928 58,735
مرداد 3,723 101,270 82,601,666 22,187 1226 2048 67,866
شهریور 3,582 104,819 85,497,015 23,869 1226 2300 91,813
مهر 3,900 110,760 90,375,648 35,018 1226 3180 176,594
جمع: 23,162 631,244 515,702,241 - - - 488,165
منبع: گمرک ایران    
/22231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =