وزارت بهداشت رسما اعلام کرده است ارز مرجع از دارو حذف شده. وزیر بهداشت هم احتمال گران شدن دارو را رد نکرده است. این درحالی است که برخی داروهای خاص در بازار کم هستند.

فهیمه حسن‌میری: حال دارو خوب نیست. این را هم بیمارانی که با کمبود دارو مواجهند و مجبورند از این داروخانه به آن داروخانه در رفت و آمد باشند می‌گویند و هم پزشکانی که نگران سلامت بیمارانشان هستند.

نماینده‌های مجلس هم البته از این موضوع بی‌اطلاع نیستند و در گفته‌هایشان به این اشاره می‌کنند که باید هرچه سریعتر فکری به حال اوضاع نابسامان دارویی کشور کرد. مساله اینجاست که دارو هم هست، اما مانعی وجود داشت که اجازه نمی داد این نیاز ضروری مردم از پشت در گمرک به دست متقاضیانش برسد.

آن مانع هم چیزی نبود جز اخباری که درباره حذف ارز مرجع دارو منتشر شد و گفته شد رییس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، درباره اختصاص ندادن ارز مرجع به دارو اعتراف کرده است.

این خبر به قدری نگران کننده بود که حتی گفته‌های بعدی مبنی بر اختصاص یارانه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله ای دارو هم نتوانست نگرانی‌ها در این زمینه را کم کند به طوری که گفته می شد بعضی از شرکت‌های دارویی از ترخیص داروهای وارداتی از گمرک خودداری می‌کردند تا ‌تکلیف وضعیت ارز دارو مشخص شود.

حالا و بعد از چند روز بحث درباره نگرانی هایی که درباره کمبود دارو وجود داشت، وزیر بهداشت اعلام کرد این داروها ترخیص شده اند.

حسن طریقت منفرد با بیان این که در طول سال همواره دارو وارد انبارهای گمرک می شود و ترخیص می شود، گفت: در مورد داروهایی که در گمرک مانده بودند نیز آنچه مورد نیاز بیماران بوده است، ترخیص شده است.

 

ارز مرجع برای دارو رسما حذف شد، دارو گران می شود

وزیر بهداشت درباره ارز دارویی و تغییر قیمت دارو هم گفت: آنچه کتباً به وزارت بهداشت اعلام کردند این است که ارز دارو امسال مبادلاتی است و ما هم تفاوت قیمتها را با توجه به اینکه ارز دارو مبادلاتی اعلام شده با یارانه 2هزار میلیارد تومانی که دولت قول داده است، جبران می‌کنیم. از نظر ما این رقم یارانه دارویی تفاوت ارز مرجع و مبادلاتی را برای دارو تقریباً جبران می‌کند و اگر دارو گران شود، مابه التفاوت آن با یارانه دولتی تعدیل می‌شود. سال گذشته بیش از 90 درصد ارز اختصاصی برای دارو ارز مرجع بود اما امسال بخش عمده ارزی که برای دارو اختصاص داده شده است، ارز مبادلاتی است.

او از احتمال گران شدن دارو هم خبر داد و گفت:‌ در مورد قیمت دارو نیز باید گفت که ممکن است دارو گران شود اما تفاوت قیمت آن بیش از نرخ تورم یعنی حدود 30 درصد نخواهد بود که آن هم با یارانه دولتی جبران می‌شود.

همچنین امروز مهدی سلیمانجاهی، سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اعلام کرد که تخصیص ارز مبادله‌ای به دارو چند روزی است آغاز شده است:‌ به این ترتیب بخشی از داروهای حیاتی که پیش از این دچار کمبود شده بودند، بتازگی وارد کشور شده‌اند. اگر تخصیص ارز مبادله‌ای به همین صورت ادامه پیدا کند و شرکت‌های دارویی نقدینگی لازم را داشته باشند، کمبودهای دارویی بتدریج برطرف خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، مهم‌ترین مشکل وزارت بهداشت برای تامین دارو، تامین " ارز" مورد نیاز است.
 

می توان به این وعده ها دل خوش کرد؟

اما مساله اینجاست که وزیر بهداشت در حالی به یارانه دوهزار میلیارد تومانی امیدوار است که تجربه نشان داده این قبیل اعتبارات در حوزه سلامت هیچگاه محقق نشده و نمی توان روی این گونه وعده های دولت حساب باز کرد ضمن این که به نظر می رسد حتی در صورت خوش قولی دولت، این مبلغ کافی نباشد. دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم در ارتباط با اختصاص 2200 میلیارد تومان یارانه دارو، معتقد است که این مقدار یارانه با توجه به نرخهای ارز، رقم مناسبی نیست و ما احتیاج داریم که واقعی تر به این مساله نگاه کنیم.

لنکرانی با تاکید روی کم بودن این میزان، به مهر گفته است: به نظر من رقمی که برای یارانه دارو اختصاص داده اند، حتی اگر مدل ما ارز تک نرخی باشد، جوابگوی افزایش هزینه ها نخواهد بود.

او درباره تصمیم دولت برای حذف ارز مرجع دارو تاکید کرده: داروهای گران قیمت را نمی توان با قیمتهای آزاد عرضه کرد و حتما احتیاج به نوعی حمایت دارند.

در همین حال دکتر محمدرضا شانه ساز معاون سابق سازمان غذا و دارو هم گفته است یارانه دارویی امسال 400 میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته 435 میلیارد تومان بود. این موضوع نشان می دهد که از همین ابتدای سال، 35 میلیارد تومان کمتر از سال گذشته یارانه دارویی تخصیص یافته که می تواند احتمال پرداخت نشدن 2200 میلیارد مابه التفاوت داروهای گران قیمت را افزایش دهد.

 

چه کسی مقصر است؟

مساله نگرانی برای ایجاد یک موج جدی کمیابی دارو در حالی اتفاق افتاد که پیش از این هم درباره کم بودن داروهای بیهوشی و داروهای بیماران خاص هشدار داده شده بود، اما نه تنها برای آن اقدام جدی انجام نشد بلکه کم کم این دایره کمبود دارو بزرگتر شد و داروهای بیشتری را شامل شد به طوری که رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران از کمبود آنتی‌بیوتیک در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها خبر داده و اظهار نگرانی کرد: بخش عمده‌ای از این داروها وارداتی هستند که اختلال در تامین ارز آنها، می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران بخش‌های ویژه به‌وجود بیاورد.

در این میان در حالی که مسئولان وزارت بهداشت از این می‌گویند که مشکلی در بخش دارو نداریم و حتی تاکید می کنند که داروها ترخیص شده اند و یارانه مناسبی برای آنها اختصاص داده شده، اما برای مردم این سوال پیش می‌آید که پس چرا با مراجعه به داروخانه‌ها با این مواجه می‌شوند که یا دارو نیست و باید از ناصرخسرو سراغ آن را بگیرند یا خیلی گران است و سهم بیشتری از درمان را نسبت به قبل باید از جیبشان بدهند؟

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه با بیان این که حقیقت این است که دولت ارز دارو را با 6 ماه تأخیر پرداخت کرده و این تأخیر، سبب از بین رفتن ذخایر دارو شده است، می‌گوید: دولت باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل جابه‌جایی و انتقال ارز و تأمین نشدن پول نقد برای خرید دارو شده است.

مسعود پزشکیان معتقد است: دولتی‌ها امسال نیز با تأخیر در تخصیص ارز دارو، باعث افزایش قیمت و کمبود داروی مصرفی بیماران شده‌اند.

با توجه به نگرانی هایی که درباره پرداخت یارانه در نظر گرفته شده برای دارو وجود دارد، به نظر می رسد بهتر است این نیاز حیاتی مردم در لیست مواردی باشد که ارز مرجع به آنها اختصاص داده می شود چراکه سلامت مردم چیزی نیست که بتوان به آن بی توجهی کرد. نباید از یاد برد که ممکن است هر روز، هر ساعت یا حتی هر دقیقه تاخیر در رسیدن داروهای حیاتی به بیماران، به اتفاق بازگشت‌ناپذیری منجر شود.

 

جدول زیر اظهارنظرهای صورت گرفته در روزهای اخیر درباره وضعیت دارو است:

نام/ سمت
اظهارنظر
محمدجواد نظری‌مهر
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
وضعیت کنونی حوزه سلامت نتیجه سیاست‌های اشتباه مسئولان وزارت بهداشت در چند سال گذشته بوده است و آنها باید بدانند تغییر ارز دارو از مرجع به مبادله‌ای تصمیم اشتباه و خطرناکی برای حوزه سلامت است
دکتر ایرج خسرونیا
رییس جامعه متخصصین داخلی ایران
یکسری دارو در گمرک کشور مانده است که شرکت‌های دارویی برای ترخیص آن اقدام نمی‌کنند چون منتظر ارز دارویی هستند. آنها منتظر سودشان هستند و مردم ضرر می‌کنند چون در این شرایط پزشکان مجبورند از داروهای قدیمی استفاده کنند و قطعا در این شرایط دانش پزشکی کشورمان یک عقبگرد 100 ساله دارد
شهلا میرگلوبیات
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
براساس تصمیم گیری‌ها و در ابتدای تخصیص بودجه در سال جاری، صحبت از 2000 میلیارد تومان یارانه دارو بود اما تاکنون هیچ خبری پیرامون تامین این اعتبار دیده نمی‌شود
مسعود مردانی
رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم
بعضی بیماران بستری در بیمارستان و خصوصا بخش‌های مراقبت ویژه و جراحی نیازمند آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که هم کمیاب شده‌ و هم هزینه تامین آن‌ها افزایش یافته است. انجام پیوندهای مختلف ایجاب می‌کند داروهایی به این بیماران تجویز شود که طول عمر بیشتری به آن‌ها بدهد و در این مراقبت‌ها هم چاره‌ای جز تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب وجود ندارد
مسعود پزشکیان
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
تا اوایل سال گذشته دارو را با اعتبار و بدون پرداخت پول از خارج وارد می‌کردیم، اما اکنون اول باید پول دارو را پرداخت کنیم تا شرکت‌های خارجی دارو را به ما تحویل بدهند. اگر مشکل دارو نداریم چرا همه مردم نبود دارو در بازار را تایید می‌کنند؟
دکتر محمدعلی زرگر
نایب رئیس انجمن اورولوژی ایران
در حال حاضر شاهد کمبود برخی داروهای مربوط به سرطان پروستات و سرطان کولون هستیم. زیبنده مردم ما نیست که برای یافتن داروی مورد نیازشان در داروخانه‌ها یا در بازارهای غیررسمی مانند ناصرخسرو سرگردان شوند
احمد آریایی‌نژاد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
همه ما می‌دانیم که در حال حاضر یکسری تنش‌ها و مشکلات در مورد دارو وجود دارد. از مشکلات مربوط به تهیه مواد اولیه برای داروسازان گرفته تا ناتوانی در وارد کردن برخی داروها، همه اینها وجود دارد و نمی‌توان آنها را مخفی یا تکذیب کرد
امیرعلی سوادکوهی
رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران
کمبود داروهای وارداتی آنتی‌بیوتیک به هر دلیلی که باشد، اعم از مشکلات ارزی، معلوم نبودن نرخ ارز دارو، تحریم‌های نانوشته یا سوءمدیریت و سیاستگذاری‌ها، موضوعی است که به‌طور مستقیم با جان بیماران ارتباط دارد و باید هرچه سریع‌تر در این‌باره راهکارهای مناسب اندیشیده شود
نعمت الله منوچهری
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
اگرچه دولت و بانک مرکزی باید ارز دارو را اختصاص دهند اما به نظر من در این میان وزارت بهداشت مقصر است چون سوءمدیریت دارد. به نظر می‌رسد که دولت به حوزه سلامت بهای کافی نمی‌دهد و تنها به ‌دنبال اهداف خودش است
محمدحسین قربانی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
اگر در کشور کالاهای لوکس نظیر خودرو‌های خاص وارد نشود مشکلی برای کسی ایجاد نخواهد شد٬ اما اگر قیمت دارو افزایش یابد و یک آمپول یک میلیون‌تومانی به چند برابر افزایش قیمت یابد٬ بیماران با فاجعه در زمینه تامین هزینه بیماری خود روبه‌رو خواهند شد
 

 

47234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    29 1
    به حال اين مردم برسين. به داد اونايي كه مريض دارن برسين. هزينه دارو و درمان واقعا كمرشكن شده حتي برا يه سرماخوردگي ساده بايد كلي پول داد اين روزاا
  • بدون نام CA ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    9 0
    بناب این دلار 1326 تومانی فقط به واردات بنز و پورشه تعلق میگیرد اینطور است دولت از جنس مردم؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    4 0
    چرا از شرکتهای تولید کننده دارو حمایت نمی کنند؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    6 0
    یه دفعه بگید اون مریضائی که پول ندارن مستقیم برن بهشت زهرا وسلام
  • بدون نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    7 0
    اشکالی ندارد؛ آقای وزیر پول های وزارت بهداشت را جای دیگری خرج می کنند. تا می توانند پول را خرج جدا کردن دانشگاه ها کنند چه کاریه که به داد مردم برسد؟
  • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    3 0
    دوستان کسی میدونه وارفارین کجا دارن ...............داروی قلبی کمیاب شده !!!!!!! خبر آنلاین دریاب بیماران قلبی رو .....دارویی که این روزها نیست؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    4 0
    دولت عدالت محور اینه؟ کسی که مریض داره بره بمیره؟ با این بی کاری ...
  • نگران IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    3 0
    آخه چي مهمتر از سلامت مردم؟ واقعا چي؟؟
  • بدون نام EU ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    قیمت دارو های تولید داخل باید حداقل 51 درصد افزایش یابد تا هزینه های تولید جبران شود حالا داروهای خارجی 200 درصد گران می شوند یا بیشتر ربطی به تولید داخل ندارد.