گزارش پیش رو، تصاویری است که نشان میدهد چگونه سازمان حفاظت محیط زیست از بضاعت لازم برای پاسداری شایسته از مناطق تحت مدیریت خود برخوردار نیست ...
همان طور که در یادداشت پیشین وعده داد بودم، در این روایت مصور کوشیدهام تا گزارشی از زخمی انسانساز را بر پیکر یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده کشور به نام گلول و سرانی به تصویر کشم.
حقیقت این است که در طول چند هفته گذشته، گزارشهای مردمی فراوانی به دستم رسید که جملگی نگرانی شدید خود را از احداث یک جادهی مرزی از درون رویشگاه اُرس موجود در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی اعلام میداشتند. بلافاصله مراتب را با حسین آبسالان، مدیرکل محیط زیست استان خراسان شمالی در میان نهادم. اما ایشان به نگارنده اطمینان دادند که مسیر پیشبینی شده برای جاده با نظارت آن اداره کل طراحی شده و هیچ خطری برای منطقه ندارد. در صورتی که همان گونه که در تصاویر ارایه شده در این گزارش میبینید (که توسط آقای دکتر عباس پهلوانی از اساتید دانشگاه سبزوار در اختیار نگارنده قرار گرفته است)، متأسفانه به نظر نمیرسد که این جاده بدون کشتار فاجعه بار و تأسفبرانگیز درختان اُرس کشیده شده باشد!
به راستی چرا باید در چنین منطقهی بکر و ارزشمندی که روزگاری نه چندان دور در شمار پارکهای ملّی کشور با بیشترین درجه حفاظتی جای داشت، چشمانمان را بر روی چنین خلاف آشکاری بسته و حتا در صدد توجیه آن برآییم؟ مگر ما چند گلول و سرانی دیگر در این وطن داریم که دربردارنده یک رویشگاه چندهزارساله از درختان اُرس باشد؟ چرا آن بهشت برین را اینگونه میخراشیم و راه را برای درازدستیها و زمینخواریهای آینده سودجویان هم بدینگونه و به بهانه احداث یک جاده مرزی میگشاییم. اصلاً چرا باید یک جاده مرزی را با عرضی چنین فراخ بسازیم؟! آیا میدانید که ساخت این جاده مرزی سبب بوجود آمدن یک گسست اکولوژیکی بین جانداران این سو و آن سوی مرز ایران با ترکمنستان خواهد شد؟ آیا میدانید به این ترتیب، امنیت زیستگاهی کبک دری به شدت به مخاطره خواهد افتاد؟ اینگونه میخواهیم پاسدار خون محیط بانهای شهیدی چون سعید پرهام عزیز باشیم که جانش را کمتر از سه سال پیش در همین منطقه و در راه حفظ زیستمندان ارزشمند گیاهی و جانوریاش از دست داد.
امید که در دولتی که از امروز پای میگیرد، دیگر شاهد چنین درختافکنیهای شرمآوری نباشیم.
در همین باره:
- نگرانی فعالان زیست محیطی از احداث جاده در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی و پاسخ مسئولان
پی نوشت:
- به زودی گزارشی مصور از چشماندازهای زیبای گلول و سرانی هم منتشر خواهم کرد.
- برای آشنایی با دیگر فعالیتها و تألیفات نگارنده
نظرات
- نظرات منتشر شده: 28
- نظرات در صف انتشار: 0
- نظرات غیرقابل انتشار: 0
-
بازم میگم سازمان محیط زیست جدا ازینکه کی رئیسش میشه باید بودجه و قدرت اجرایی زیادی داشته باشه. شاید ارتقا به وزارت هم بد نباشه
-
صد در صد موافقم. خیلی حیفه که چنین منطقه ای قربانی جاده شود.
-
جاده هايي كه درختان را مي بلعند !
-
-
حیف این درختای زیبا و کهنسال نیست که حروم یک جاده می کنید؟!!! آخه جرا ....
-
این درختها رو دیگه نمی شه جایگزین کرد. کاش جاده سازها این چیزهارو می دونستند ...
-
-
تا وقتی که کسانی از تخریب محیط زیست صاحب ثروتهای کلان و میلیاردی میشن به این راحتیا ازین منبع عظیم ثروت دست نمیکشن!!
-
باید کاری کنیم که هزینه تخریب محیط زیست برای زمین خواران گران تر از آن چیزی تمام شود که فکر می کردند!
-
-
نمیدونم این جاده چقدر اهمیت داره ولی میشد یه جور ساختش که کمترین آسیب رو به محیط زیست بزنه. منتها اینکارا مطالعه و مشاوره از افراد متخصص میخواد و البته شاید کمی هم هزینه ی بیشتر یا سود کمتر برای پیمانکار!!
-
متاسفانه هیچ موردی را در رعایت از موازین محیط زیستی در ساخت چنین جاده هایی در نظر نمی گیرند. ان هم به دلیل بی عرضه گی سازمان محیط زیست.
-
-
مدیرکل محیط زیست استان خراسان شمالی به نگارنده اطمینان دادند که مسیر پیشبینی شده برای جاده با نظارت آن اداره کل طراحی شده و هیچ خطری برای منطقه ندارد!!! فکر کنم ایشونم اتوبوسی اومده باشن!!!
-
مسافر جان ... قصد دفاع از مدیر کل را ندارم. فکر کنم خودش هم از موافقتش شرمنده باشد. اما آقای آبسالان در مجموع مدیر وظیفه شناس و علاقه مندی است و کارهای خوبی هم برای طبیعت خراسان شمالی انجام داده است.
-
منم گفتم فکر کنم نگفتم حتمن... اگرچه در کل محیط زیست زورش به خیلیا نمیرسه
-
منم موافقم که محیط زیست حتی اگر بخواهد هم در شرایط کنونی زورش به اداره تعاون یک شهرستان هم نمی رسه! چه رسد به اون بالانشین های قدرتمدار!!!
-
-
ممنون از خبران لاین که این اخبار مهم را به سرعت پوشش می دهد. امیدوارم جلوی ساخت این جاده گرفته شود. من گلول و سرانی را بسیار دوست دارم.
-
من نمی فهمم آخه همه جای دنیا خطوط مرزی شون را صعب العبور می کنند که امنیت بیشتر حفظ بشه و ما اونوقت اونجا می خواهیم در امتداد کل مرز یک جاده آن هم با آن عرض زیاد بکشیم! چرا؟!!!!
-
یاد شهید پرهام گرامی باد. نمونه واقعی یک محیط بان با شرف و با غیرت بود.
-
واي. .. نمي دونستم محل شهادت شهيد پرهام هم بوده اينجا. مي دونم كه الن روحش از ساختن اين جاده آزرده شده.
-
چرا اون شهید شده؟ کسی قضیه اش رو میدونه؟
-
ظاهراً در درگیری با یک شکارچی متخلف که مجهز به سلاح نظامی بود، به شهادت رسیدند!
-
-
اگر این جاده کشیده شود، در حقیقت باید فاتحه منطقه حفاظت شده گلول و سرانی را خواند ...
-
کجای دنیا دیده اید که در یک زیستگاه حیات وحش، نیروها و ادوات نظامی در جاده ای با این عرض بتوانند آزادانه و در تمام طول شب و روز تردد کنند؟ دیگر چه چیزی از امنیت برای جانوران منطقه می ماند؟!!
-
اصلاً چه کسی می تواند تضمین کند که همین جاده بعدها مورد استفاده قاچاقچیان و شکارچیان غیر مجاز قرار نگیرد؟
-
به همه این دلایل از رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست می خواهم تا جلوی ساخت این جاده منحوس را بگیرد.
-
-
ترکیه به خاطر یه پارک اجداد اردوغان بدبخت رو آوردند جلو چشش،اونوقت ما اینجا هرروز یه خبر بد از محیط زیست میخونیم و ساکتیم.
-
لیاقت ما همینه که همجا کویر باشد؟بدون طبیعت
-
با سلام، متاسفانه در سالهای اخیر اجرای پروژه های بدون کارشناسی صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نموده است و سازمان حفاظت !!! از محیط زیست هم فقط یا نظاره گر بوده و یا با بردن سر خود زیر برف چشم بر این اقدامات بسته است.در مسیر جاده شیراز به فیروزاباد هم چنین فاجعه ای رخ داده و با وجود مسیر بهتر بدترین مسیر را برای دو بانده کردن جاده انتخاب کرده اند که هم باعث نابودی درختان بسیار و هم موجب خشک شدن چشمه های چند هزار ساله زنجیران شده است.
-
اینا همه از بی عرزگی ابسالانه که فاتحه محیط زیستو خونده ...
-
اونایی که این جاده هارو میکشن تو شناسنامشون جای اسم پدر x قرار گرفته...
نظر شما