تیتر سه وبلاگ‌ها

  • کتاب خاطرات اسارت یک عزیز محافظ

    کتاب خاطرات اسارت یک عزیز محافظ

    در تعطیلات بین دو ترم فرصتی شد تا «جندی مکلف» را بخوانم؛ خاطرات اسارت عزیز محافظی را که به زیبایی تمام توسط محسن صالحی خواه ماندگار شده است.

  • الگوی «جمهوری اسلامی» و محکمات آرای امام و رهبری

    الگوی «جمهوری اسلامی» و محکمات آرای امام و رهبری

    پایه‌های حاکمیت دینی مانند خودِ دین بر دل‌های مردم استوار است.

  • حکومت و طالبان قدرت و ریاست

    حکومت و طالبان قدرت و ریاست

    در حدیثی امیرالمومنین(ع) فرمود: «فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَیْتُ عَنْهَا کَشْحاً» (جامه دیگری بر تن کردم و از آن کناره گرفتم) این حدیث در واکنش نسبت به حوادث صدر اسلام بیان شد.

  • جامعه‌ای که نادان‌ها بر صدر نشینند و قدر ببینند

    جامعه‌ای که نادان‌ها بر صدر نشینند و قدر ببینند

    محسن اسماعیلی: امیرالمومنین(ع) در دو جای نهج‌البلاغه تصریح فرموده‌اند «سزاوارترین مردم به این کار، یعنی خلافت، کسی است که در آن تواناتر و به فرمان خدا درباره آن داناتر باشد.»

  • مرز میان خودی و غیرخودی

    مرز میان خودی و غیرخودی

    محسن اسماعیلی: از نظر قرآن، مسلمانان علاوه بر هویت فردی دارای یک هویت جمعی نیز هستند؛ چنان که علاوه بر نامه عمل فردی دارای یک نامه عمل جمعی هم هستند. قرآن اصرار دارد که هویت جمعی مسلمانان زنده و سالم‌ مانده و از گزند نفوذ غیرخودی‌ها حفاظت شود.

  • عوض کردن جای دوست و دشمن

    عوض کردن جای دوست و دشمن

    محسن اسماعیلی: ممکن است تاکید بر اجتماع و ائتلاف این پرسش را پدید آورد که مگر برائت و تبرّی از احکام مسلّم و فروعات مهم دین ما نیست؟ و آن همه ترغیب برای اعلام بیزاری و برائت صورت نگرفته و آن همه پاداش برای آن تعیین نشده است؟ اگر قرار بر اتحاد و الفت باشد، پس بیزاری و دشمنی برای چه وقت است؟

  • شیوه‌نامه رفتار با دگراندیشان

    تفاوت و اختلاف تا جایی که منجر به تنازع نشود نه تنها عیبی ندارد که یک حُسن برای جامعه به شمار می‌رود. معنای دعوت به اجتماع و الفت هم آن است که با وجود تفاوت‌ها باید متحد و منسجم باشیم. دعوت به اتحاد جایی معنا پیدا می‌کند که اختلافی وجود داشته باشد.

  • منافقین با نام مجاهدین

    دشمن از طریق نفوذی های منافقی که سنگ دلسوزی برای دین را به ظاهر محکم تر از همه به سینه می زنند، متدین های ظاهربین و ساده لوح را فریب می دهد و با تحریک احساسات ارزشی، میان آنان اختلاف و درگیری بوجود می آورد.