ویم هاف، هلندی 51 ساله معروف به مرد یخی به‌خاطر تحمل فوق‌العاده‌اش در برابر سرما صاحب رکورد جهانی گینس است، آخرین نمایش خود را در جمع فعالان مقابله با گرمایش جهانی در هنگ‌کنگ برگزار کرد.

ویم هاف با 1 ساعت و 44 دقیقه حضور در مخلوط آب ویخ، صاحب رکورد جهانی تحمل سرماست. (برای تماشای عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

در سال 2007 وی تلاش کرد فقط با لباس زیر به قله اورست صعود کند که به دلیل آسیب‌دیدگی پا موفق نشد؛ اما در سال 2009 توانست در نمایشی که به‌طور زنده از شبکه‌های بی‌بی‌سی و نشنال‌جئوگرافی پخش می‌شد، 5 ساعت و 25 دقیقه را در فنلاند با لباس زیر بدود و دوی ماراتن 42 کیلومتری را در شرایطی که دمای هوا 20 درجه سانتی‌گراد زیر صفر بود، با موفقیت به پایان برساند.

در حالی‌که سخت‌جان‌ترین موجود روی زمین می‌تواند سرمای 272.5 درجه سانتی‌گراد زیر صفر (فقط نیم‌درجه بالای صفر مطلق) را برای زمانی طولانی تحمل کند و گونه‌های جانوری فراوانی هستند که می‌توانند سرمای شدید را تحمل کنند، بدن انسان آن قدرها قوی نیست. در شرایط معمولی اگر دمای داخل بدن به زیر 24 درجه سانتی‌گراد برسد، قلب از کار می‌افتد.

اما رکورد جهانی تحمل سرما در شرایطی ناخواسته و ناخودآگاه بدست آمده است. خانم آنا بگنهام بر اثر حادثه‌ای در جریان آب نیمه یخ‌زده افتاد و 80 دقیقه زیر یخ‌ها گیر کرد. جریان آب‌های یخ‌زده دمای بدن وی را تا 13.7درجه سانتی‌گراد پایین آورده بود و وقتی گروه نجات او را بیرون آورد، تنفس و ضربان قلبش متوقف شده بود؛ اما چون در آن شرایط مغزش به اکسیژن بسیار کمی برای فعالیت نیاز داشت،‌ توانست به زندگی برگردد.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۹
    0 1
    dele adam rish mishee:)
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۹
    1 1
    بیاد ایران یارانه گاز بهش میدیم.