شش استان رکورددار دیابت در کشور را بشناسید

ایرنا نوشت: رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس تحقیقات انجام شده استان های یزد، سمنان، خوزستان، گلستان، البرز و مازندران بالاترین شیوع دیابت در کشور را دارند.

دکتر فرشاد فرزادفر افزود: تحقیقات نشان می دهد که استان ‌های یزد با 16.2 درصد، سمنان با 14.1 درصد، خوزستان با 14 درصد، گلستان با 13.6 درصد، البرز با 13.2 درصد و مازندران با 13 درصد بالاترین شیوع دیابت در کشور را دارند.
وی اظهار داشت: پیرتر شدن جمعیت این مناطق و افزایش چاقی، 2 عامل مهم شیوع بالای دیابت در این استان‌های کشور است.
فرزادفر با اشاره به اینکه افزایش سن احتمال ابتلا به دیابت را بیشتر می‌کند، بیان داشت: دیابت ارتباط نزدیکی با چاقی دارد و باتوجه به اینکه افراد چاق در این مناطق بیشتر هستند، شاهد افزایش بیشتر دیابت در این استان‌ها هستیم.
وی اظهار داشت: این تحقیقات نشان داده که حدود 11 درصد ایرانی‌های بالاتر از 25 سال یعنی حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر دیابت دارند اما در این استان‌ها ( به جز یزد) شیوع دیابت بین 13 تا حدود 14 درصد است.
فرزادفر با اشاره به اینکه زنان بیشتر با این عامل خطر مواجه هستند، افزود: دیابت در افراد ساکن در مناطق شهری 1.5 برابر افراد ساکن در مناطق روستایی مشاهده می‌شود.

** 23 استان به کاهش 30 درصد مرگ زودرس براثر دیایت دست نمی‌یابند
وی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد از کشورها خواسته است تا سال 2030 میلادی مرگ زودهنگام (مرگ‌های بین 30 تا 70 سال) را براثر 4 بیماری از جمله دیابت 30 درصد کاهش دهند، گفت: تحقیقات نشان می‌دهند که با ادامه وضعیت فعلی 23 استان کشور به این هدف مهم دست نخواهند یافت.
فرزادفر ادامه داد که افزایش چاقی، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و نبود فعالیت فیزیکی بدلیل شرایط شهرنشینی و استفاده بیش از حد از خودرو، مهم ترین علل عدم دست یابی این استان ها به این هدف است.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کمتر از 8 استان وضعیت نسبتا خوبی در زمینه کنترل و درمان دیابت دارند و با ادامه این روند به هدف کاهش 30 درصدی مرگ زودرس براثر علت دیابت دست خواهند یافت.
وی گفت: در حال حاضر 82 درصد مرگ و میرهای ایرانی‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و به همین دلیل سند ملی بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده تا به واسطه اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در حیطه وزارت بهداشت و سایر نهادها و وزارتخانه های مرتبط شاهد کاهش این مرگ‌ها در کشور باشیم.
وی ادامه داد که همه کشورها براساس خواست سازمان ملل متحد، متعهد به کاهش مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند که برای رسیدن به این هدف مهم باید پیشگیری و کنترل جدی‌تری بر بیماری‌های غیرواگیر انجام گیرد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =