مدیرعامل هلال احمر خوزستان آخرین وضعیت سیل‌زدگان را تشریح کرد

هم اکنون که شما مشغول خواندن این کلمات هستید، در برخی از نقاط خوزستان، نیروهای امدادی هلال احمر در تلاشند تا شرایط زندگی بهتری را برای سیل زدگان این استان فراهم کنند. مدیرعامل هلال احمر استان خوزستان در گفتگو با ما اعلام کرد همچنان امدادرسانی ادامه دارد و خوزستان توانایی اسکان و پذیرایی از ۲۰۰ هزار نفر در شرایط بحرانی را دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در حاشیه عملیات امدادرسانی به سیل زدگان در اهواز، به خبرنگار ما اظهار کرد در شرایط فعلی، وضعیت سیل زدگان ثبات یافته است و در شهرهای استان، خطری مردم را تهدید نمی کند. خدادادی تاکید کرد با این وجود، آمادگی کامل در نیروهای امدادرسان وجود دارد و در صورتی که حادثه غیرمترقبه ای پیش بیاید، خوزستان آمادگی پذیرایی و اسکان از ۲۰۰ هزار نفر در شرایط بحرانی را دارد.

در ادامه گفتگو ما با خدادادی را می خوانید:

در بازدید از مناطق سیل زده استان خوزستان، مشخص است وضعیت ثبات یافته و مردم بحران اولیه را از سر گذرانده اند. برآورد شما از وضعیت چیست؟

با توجه به اعلام وزارت نیرو درباره ظرفیت سدها داشته می شود گفت ما به حالت پایداری رسیده ایم و سدهای بالادست استان خوزستان ظرفیت پذیرش بارندگی های جدید را دارند و این می تواند نویدبخش بازگشت مردم به خانه هایشان باشد. در صورتی که شرایط اسکان آنها در منازل تامین شود و استحکام و پایداری خانه ها توسط بنیاد مسکن تایید شود، شهروندان می توانند سر خانه و زندگی خود برگردند.

عزیزانی که نتوانند بازگشت داشته باشند، قطعا نیاز به اسکان موقت و سرپناه دارند که وزارت مسکن و شهرسازی دنبال راهکارهایی برای اسکان این بخش از سیل زدگان است. قریب به ۲۵۰۰ خانوار الان در بیش از ۱۰۵ روستای خوزستان دچار سیل زدگی شده اند که به نظر می رسد قادر به بازگشت به خانه خود نیستند. قطعا وزارت مسکن و شهرسازی برای این عزیزان اقدامات مورد نیاز را انجام می دهد. ما کمک هایی که مردم عزیز برای سیل زدگان ارسال کرده اند را بسته بندی کرده و بین آنها توزیع می کنیم.

هفته گذشته اعلام شد شرایط در خوزستان عادی است و هشدار تخلیه ای که برای شهرها داده شد بود، لغو شد، الان وضعیت دیگر نگران کننده نیست؟

خوشبختانه درباره سوسنگرد، دشت آزادگان، حمیدیه، بستان و رفیه وضعیت بحرانی رفع شد. خوشبختانه با تمهیداتی مانند رهاسازی آب خطر سیل از این شهرها دور شد ولی متاسفانه برخی روستاها دچار آب گرفتگی شدند و مزارع زیر آب رفتند. امیدواریم آب از این بخش استان هم عبور کند.

ما در اردیبهشت ماه هستیم و احتمال بارندگی های شدید همچنان وجود دارد. چقدر آمادگی برای بحران احتمالی وجود دارد؟

بستگی به وضعیت بارندگی اردیبهشت ماه دارد. پیش بینی ها مشکل خاصی را نشان نمی دهد. ولی ممکن است تلاقی یک سامانه پربارش با ذوب شدن برفها در بالادست، باعث افزایش میزان ورودی سدها شود که خوشبختانه سدها الان ظرفیت لازم را برای جذب بارشهای آینده دارند. وزارت نیرو برنامه ریزی لازم برای تعادل آب پشت ها را انجام داده است.

در صورتی که این تلاقی صورت گیرد، شما در خوزستان آماده مقابله با بحران هستید؟

پتانسیل استان خوزستان بسیار بالاست و اگر شرایط نامناسب شود ما هم اکنون امکان پذیرایی از ۱۰۰ هزار نفر را در ورزشگاه ها و اردوگاه ها داریم. هر چند اگر شرایط باز هم بدتر شود، خوزستان امکان اسکان ۲۰۰ هزار نفر در شرایط بحرانی را دارد.

در آبادان بحث شده است که امکان آبگرفتگی وسیع وجود دارد. چقدر مسئله جدی است؟

ما آمادگی لازم را از اوایل فروردین داشتیم و هنوز دوستان ما در آماده باش هستند و پایان امدادرسانی را اعلام نکرده ایم. در خرمشهر و آبادان، سیل بندهای خوبی پیش بینی شده است و مشکلی برای عزیزان نخواهیم داشت.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1258102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =