حوض دختر گبر، اولین سنگ قبر ایران در اقلید

 استان تاریخی ایران را می‌توان فارس نامید، تمامی جاذبه‌های تاریخی موجود در این استان خود گواه این امر هستند، از تخت جمشید گرفته تا حافظیه و شاه چراغ و...در این مطلب باز هم موضوعی را مطرح می کنیم که در نوع خود بسیار هیجان انگیز است و برگی دیگر از تاریخ سرزمین بزرگمان را رو می‌کند، پس همراهمان باشید.

یکی از شهرهای شمالی استان فارس و یکی از مناطق کوهستانی و سرسبز در اینجا، شهری به اسم اقلید است. در گذشته، جاده شاهی که راه اصلی اصفهان ـ شیراز بود از اینجا می‌گذشته و به همین سبب نقش پررنگتری از سایر شهرستان ‌ها در سزمین پارس ایفا می ‌کرد. این شهر زمانی گوشه‌ای از شاهنشاهی هخامنشیان به نام آزارگاتا و مرکز تربیت اسب جنگی کوروش به شمار می‌رفت. به استناد آثار تاریخی و سفرنامه‌های جهانگردان، اقلید در دوران پیش از اسلام نیز شهری آباد و مطرح بوده است، از این‌رو این شهر ارزش بسیار از نظر تاریخی دارد.

و اما ماجرای عجیب اقلد در مرکز شهر درست در سینه کوه است، در دل سنگ فضایی دو پله ای تراشیده شده که در میان آن گودالی به ارتفاع سی سانتیمتر حفر شده است که مشهور به حوض دختر گبر می‌باشد. حوضچه دختر گبر از یادمانهای دوره ساسانی و مرتبط به استودان‌های بالای تپه سنگی قلات است.

یکی از دیواره‌های این قبر باستانی، کتیبه ای است که تاریخ دارد و در آن به تاریخ روز خور(۱۱) از ماه آبان و سال ششم یزدگردی (برابر با ۶۳۸ میلادی) اشاره شده است. بر اساس استاد تاریخی این دخمه جزئی از عبادتگاه زرتشتیان و متعلق به قلعه ای در بالای تپه بوده است. دخمه در اصل آرامگاهی محصور است، به این ترتیب می توانستند در حوض سنگی یک نفر را به راحتی با زانوی جمع شده دفن کنند. امیدواریم اگر روزی سری به اقلید زدید، از این میراث باستانی هم دیدن کنید.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1289577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    4 0
    سلام،کتیبه ای به این اهمیت بدون حصار وحفاظ است .عجب نگهداریی از میراث فرهنگی!!! بعد یک فردی نادان پیدا می شود ومانند کتیبه هخامنشی جزیره خارک که توسط فردی از بین رفت تا هیچ مدرک و اثری ایرانی در این جزیره نباشد به این کتیبه آسیب می زند بعد مسئولان میراث فرهنگی تازه راه می افتند که مقصر را پیدا کنندکه نوشدارویی است بعد مرگ سهراب.