انتقال آب دریای خزر و امید فعالان محیط‌زیست به «رئیس جمهوری»

دغدغه های « انتقال آب دریای خزر به سمنان»، فعالان محیط زیست را بر آن داشته تا خروج از این بن‌بست را در تدابیر شخص رئیس جمهورمحترم دنبال کنند.

انتقال آب دریای خزر به سمنان که موجب تخریب بیش از ۷۰۰ هکتار جنگل ۳.۵ میلیون ساله است، با مخالفت بیش از ۵۰۰ استاد دانشگاه  به چالشی بزرگ بین دولتمردان و متخصصان و استادان دانشگاه تبدیل شده است؛ چالشی که با نشنیدن صدای متخصصانِ منتقد از سوی مدیران و نهادهای ذیربط، چنان به بن بست کشیده شد که تنها امید کارشناسان به شخص رئیس جمهوری معطوف شد تا شاید با پیشنهاد دیدار و بیان نقدهای شفاف، راهی برای خروج از این انسداد بیابند. 

طرحی که اولین بار توسط دولت احمدی نژاد مطرح شد، حالا به عنوان بهترین راه برای نجات کویر مرکزی ایران و استان‌هایی مثل سمنان از سوی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست مطرح می شود. اگرچه فعالان محیط زیست و نمایندگان استان این طرح را جنایتی زیست محیطی می دانند اما عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست معتقداست، این تصمیم لطمه ای به محیط زیست نمی زند.

در هفته گذشته شش نفر از چهره های مطرح اجتماعی، در گروه نخبگان خبرآنلاین یادداشت هایی را در نقد «موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان» نوشتند. اما نقد دلسوزانه و روشنگرانه و راهجویانه آنان، ناگهان با فرافکنی های مدیریتی و واکنش های تند مدیران دولتی روبرو شد.
عجیب ترین واکنش، البته واکنش «عیسی کلانتری» بود که در حاشیه نشست هیئت دولت به خبرنگاران منعکش شد: « انتقال آب خزر به هیچ کس ربطی ندارد » اگرچه سازمان محیط زیست این موضوع را تکذیب کرد. واکنش سازمان محیط‌زیست به انتقادات

اما نامه رئیس سازمان محیط زیست و اظهارات وی، دغدغه ها و سوالات بسیاری ایجاد کرد. این شد که حسین آخانی در آخرین یادداشتش نوشت: دو سال است که محیط زیستی‌ها از آقای کلانتری انتقاد می‌کنند. این انتقادها نه تنها موثر واقع نشده است، بلکه رفتار ایشان در مورد محیط زیست هر روز نامهربان‍تر شده است. او در یادداشتش خطاب به رئیس جمهور خواستار ترتیب یک «رفراندم محیط زیستی» شد.
محمد درویش نیز در سخنرانی خود از همه کنشگران و سازمان مردم‌نهاد خواست تا به شکلی یکسان علیه همه‌ی طرح‌های انتقال آب موضع بگیرند اما ساحتِ کنشگری در حوزه محیط‌زیست را آلوده به سیاست یا گرایه‌های قومیتی نکنند.

دیگر چهره های فعال محیط زیست نیز در برنامه های رادیویی و تلویزیونی و نیز در متن هایی خواستار دیدار جمعی از متخصصان محیط زیست با رئیس جمهوری شدند؛ متخصصانی که انتقاد جدی به پروژه ملی « انتقال آب خزر به سمنان» دارند و دیدارهایشان با مدیران دولتی و بیان نقدهایشان نتیجه ای نداشته است.

خبرآنلاین تلاش‌کرد تا نظرات موافقان و مخالفان پروژه انتقال آب را دریک نظرخواهی عمومی از مخاطبان دریابد. گرچه وزارت نیرو تاکید می کند که راهی جز انتقال آب خزر وجود ندارد اما«علی میرچی»، استاد مهندسی منابع آب دانشگاه ایالتی اوکلاهوما در گفت وگویی تشریح کرد که: مطالعات علمی، خلاف نتایج وزارت نیرو را به اثبات رسانده است.
 

مجموعه زیر یادداشت های منتقدانه کارشناسان و فعالان اجتماعی و متخصصان محیط زیست بوده که در گروه نخبگان خبرآنلاین منتشر شده است:

حسین آخانی، دکترای زیست شناسی از دانشگاه مونیخ آلمان و عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران نوشت: پسته آب خزر کیلو چند؟

مهدی زارع، فارغ التحصیل دانشگاه گرونوبل فرانسه و عضو شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم نوشت: انتقال آب از دریای مازندران به سمنان: به‌ضرر مردم و مُخرب محیط‌زیست

محمد درویش، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور نوشت: چرا با طرح انتقال آب خزر به سمنان مخالفم؟

عباس محمدی، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان و فعال محیط زیست نوشت: چرا کلانتری با انتقال آب دریای خزر موافق است؟

محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نوشت: واقعیت نامه عیسی کلانتری درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان چیست؟

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال اجتماعی نوشت: انتقال آب دریای خزر و بحران سرمایه‌های اجتماعی در ایران

در مجموع متخصصان منتقد امیدوارند که صدای نقد کارشناسانه و فریاد دلسوزانه آنها را دولتمردان بشنوند. شاید پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور جمعی از منتقدان متخصص و طرح دیدگاه هایشان در گفت وگویی شفاف با رئیس جمهوری، بتواند راهی را برای برون رفت از این بن بست و تعیین وضعیت این پروژه ملی روشنتر کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    6 10
    عالی ست خیلی ممنون از حساسیت و دقت خبرآنلاین
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    1 0
    فعالان محیط زیست بازیچه ی استعمار جهانی شده اند.