۱ نفر
۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
مهم‌ترین کتاب درباره پیامبر اسلام

یکی از کارهای مناسب برای اهل کتاب در ایام تولد یا وفات انسان‌های بزرگ، خواندن آثارشان یا آثاری درباره ایشان است.

معرفی کتاب «پس از پنجاه سال» مرحوم استاد سید جعفر شهیدی در عاشورای سال 1397 و استقبالی که از آن شد، بیشتر تشویقم کرد تا در مناسبات مذهبی کتب مهم درباره بزرگان دینی را هم معرفی کنم.
یکی از مهم‌ترین کتب درباره پیامبر اسلام، محمد (ص) رسول‌ الله، سیره ابن هشام است. عبدالملک بن هشام (متوفی 213 یا 218 قمری) در واقع سیره ابن اسحاق را با تغییراتی بازنویسی کرده است. سه ترجمه به فارسی از این اثر وجود دارد:
ترجمه رفیع‌الدین اسحاق بن محمد همدانی، قاضی ابرقو، با عنوان «سیرت رسول‌الله» که نشر مرکز آن‌را در سال 1373 با ویرایش جعفر مدرس صادقی منتشر کرده است.
ترجمه فاضل رسولی محلاتی در دهه ۴۰ شمسی که توسط انتشارات کتابفروشی اسلامیه در سال ۱۳۴۸ به چاپ رسیده است. (به نقل از ویکیپدیا)
ترجمه مسعود انصاری در سه جلد با نام «سیرت محمد رسول الله» که در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات مولی در تهران منتشر شده است. اینجا را کلیک کنید.

نسخه‌ای که نشر مرکز منتشر کرده است، در 640 صفحه تنظیم شده و از ابتدا و حکایت فرزندان اسماعیل تا وفات و دفن پیامبر اسلام (ص) را در بر می‌گیرد. این در حالی است که فقط جلد اول ترجمه مسعود انصاری به غیر از دو مقدمه، 661 صفحه است.

ترجمه‌ها در تفصیل و روایت کردن از کتاب سیره ابن هشام، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.
من از آن‌جا که در این عرصه خواننده عوام هستم بدون قدرت داوری، برای بیان اهمیت کتاب به گفتاری از استاد بهاءالدین خرمشاهی مترجم، محقق و قرآن‌پژوه شهیر اکتفا می‌کنم.
ایشان در سال 1393 در مراسم بررسی و نقد ترجمه مسعود انصاری از کتاب «سیرت محمد رسول‌الله» گفته‌اند «هر آن کسی که با علوم و معارف اسلامی، قرآن‌شناسی، علم الحدیث و هر دانشی که به نحوی با تاریخ صدر اسلام مرتبط است، سرو کار دارد و در پی شناخت پیامبر است، شاید این کتاب به اندازه یک کتابخانه به او اطلاعات بدهد تا جایی که اگر نگوییم کتاب مقدس و این واژه را مختص قرآن بدانیم، سیره ابن‌هشام را بتوان از آثار قدسی دانست و خوشبختانه ترجمه‌ای هم که از این اثر توسط استاد مسعود انصاری ارائه شده، ترجمه‌ای اعلا، فاخر، مفهوم و درخور توجه است.»

مسعود انصاری مترجم این کتاب نیز در همان جلسه درباره این اثر گفته‌اند: «در این سیره شما می‌بینید که پیامبر هرگز جنگی را آغاز نکردند و هفتاد بار مسلمانان از جهاد منع شدند تا در هفتاد و یکمین بار دستور جهاد یافتند. ... ما به مهربان زیستن در کنار هم نیازمندیم و این سیره در این راه به ما کمک می کند چرا که مهربانی بدون درک ساحت پیامبر امکان پذیر نیست.» اینجا را کلیک کنید.

نسخه منتشر شده توسط نشر مرکز این کتاب متأسفانه/خوشبختانه (بسته به نظر شما درباره کپی‌رایت، و هزینه‌ای که حاضرید بابت خرید کتاب بپردازید) از اینترنت قابل دانلود است.
جلد اول نسخه ترجمه مسعود انصاری هم همین وضعیت را دارد، اما خرید دوره سه جلدی آن برای شما 250 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت.

* عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =