۱ نفر
۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
شایعه‌سازی و تخریب در فضای مجازی

شایعه و دروغ‌پردازی، نوعی بر هم زدن امنیت روانی مردم جامعه است که در فضای جنگ نرم تعریف می شود.

رسانه ها و فضای مجازی، عرصه گسترده ای برای شایعات و دروغ پردازی ها هستند. راه مقابله با دروغ پردازی های رسانه ای بالا بردن سواد مجازی است. با مطالعه وتحقیق میتوان اخبارکذب وشایعه را ازاخبار درست تشخیص داد. باید این حقیقت را بخوبی درک کنیم که شایعه چه ضربه های سنگین وگاه هولناکی را به بدنه فرهنگی و امنیت اجتماعی خواهد زد.
وقتی این موضوع را بخوبی درک کردیم دیگر به شایعات دامن نزده وعامل تکثیر آنها نمیشویم. دقت کنیم که شک، تردید، کاهش و تضعیف اعتماد اجتماعی، عدم همدلی وتعاون وهمکاری ازبین رفتن نشاط وامید درجامعه؛ افسردگی و گسترش روحیه بی تفاوتی وشلختگی اجتماعی، حاصل باز پخش واشتراک گذاری بی حساب و کتاب برخی مطالب است که گاه با لمس کردن تنها یک یا چند کلید اتفاق می افتند. گاهی بازنشر یک مطلب، یک قطعه تکه شده از یک فیلم یا سخنرانی، یا یک عکس به قیمت، متلاشی شدن آبروی افراد و حتی گاهی از هم پاشیدن یک یا چند خانواده وحتی جان یک یا چند نفر تمام می شود.

شایعات ،دروغ‌پردازی ها و بزرگنمایی هایی که از سوی دوستان ناآگاه انجام می شود، پاسخ مثبتی به دشمنان هدفمند است. براین اساس اطلاع رسانی به موقع، اصلی ترین روش برای مقابله با اهداف شایعه سازان محسوب می شود. در شرایط اضطراب اجتماعی ناشی از تروریسم رسانه ای عصر امروز، برنامه های تخریب روانی و تضیف امنیت اجتماعی را دنبال می‌کند. بی توجهی به شایعات و مراکز پخش آنها، خنثی سازی توطئه‌های فکری و فرهنگی موجب شفافیت مأموریت‌ها دشمنان داخلی و خارجی می شود.

بنابراین رسانه‌ها و در رأس آنها صدا وسیما، یابد از برنامه‌های شایعه ساز، اظهارات برخی مجریان که چالش آفرین هستند، پرهیز کنند. راه مقابله با ایجاد تزلزل دراعتماد اجتماعی مردم و تلطیف امنیت روانی جامعه، آموزش مردم، خانواده ها و جوانان نسبت به سواد مجازی است.

* دکترای علوم رفتاری از دانشگاه انگلستان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =