کیک و شیرینی ایرانی؛ میراثی سنتی در عصر مدرن!

ایرانی‌ها همواره از کیک و شیرینی به‌ عنوان دسر و بخصوص در کنار نوشیدنی‌های گرم خود مانند چای به‌ عنوان مکملی دل‌نشین استفاده می‌کنند. همچنین معمولاً در مناسبت‌های مختلف ازجمله مناسبت‌های مذهبی و همچنین اعیادی مثل عید نوروز از کیک و شیرینی‌های سنتی خود به‌ عنوان پذیرایی میان وعده و گرمابخش محفل خود استفاده می‌کنند و به‌ نوعی این دسرهای لذیذ جزئی از فرهنگ و سنت آن‌ها شده است. در این مطلب قصد داریم 10 کیک و شیرینی سنتی مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران را به شما همراهان عزیز معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

 1- کیک یزدی

کیک یزدی از مشهورترین کیک‌های ایرانی است که به‌عنوان کیک سنتی شهر یزد شناخته می‌شود. این کیک سنتی معمولاً در مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شود. در تهیه کیک یزدی از تخم‌مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش‌شیرین، بیکینگ‌پودر، ماست یا شیر، هل و کشمش یا خلال پسته استفاده می‌شود.

 

2- گز

این شیرینی سنتی ایرانی سوغات شهر اصفهان است. برای تهیه گز از شکر، سفیده تخم‌مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب استفاده می‌شود. اولین تولیدکننده گز که قدمتی 450 ساله دارد فردی به نام محمدعلی شکرچیان در اصفهان بوده است. همچنین این شیرینی انواع مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به گز آردی، لقمه‌ای، سوهان گزی، شکلاتی، خرمایی و... اشاره کرد.

 

3- گوش‌فیل

گوش‌فیل مانند زولبیا و بامیه یکی از شیرینی‌هایی است که در ماه مبارک رمضان بیشتر استفاده می‌شود. این شیرینی معمولاً در شهرهای اصفهان، اراک و یزد تهیه می‌شود و برای تهیه آن از تخم‌مرغ، شیر، شربت، بیکینگ‌پودر، ماست، روغن جامد، آرد، هل، وانیل و گلاب استفاده می‌شود. این شیرینی جزو شیرینی‌های خشک محسوب می‌شود و زمان آماده‌سازی مواد اولیه و پخت آن مجموعاً حدود 4 ساعت به طول می‌انجامد.

 

4- مسقطی

شیرینی حلوایی مسقطی جزو سوغات شهرهای جنوبی ایران است و بیشتر با نام شیراز شناخته می‌شود. مواد اولیه مسقطی را نشاسته، شکر، گلاب، هل، روغن و زعفران تشکیل می‌دهند. طرز تهیه این شیرینی شبیه به طرز تهیه فرنی است ولی زمان تهیه طولانی‌تر و نوع پرداخت متفاوتی دارد. از انواع مسقطی می‌توان به زعفرانی، کاکائویی، ساده، ژله‌ای و با طعم‌های مختلف اشاره کرد. معمولاً زمان آماده‌سازی و پخت این شیرینی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد.

 

5- نان برنجی

نان برنجی جزو شیرینی‌های معروف کرمانشاه است و به‌ عنوان سوغات این شهر شناخته می‌شود، البته این شیرینی در قزوین نیز تهیه می‌شود. قدمت نان برنجی به بیش از 150 سال پیش بازمی‌گردد و جزو شیرینی‌های مناسبتی محسوب می‌شود. نان برنجی از کره، شکر، آرد برنج، تخم‌مرغ، گلاب و زعفران تهیه می‌شود. برای آماده‌سازی مواد اولیه و پخت نان برنجی حدوداً 5 ساعت زمان نیاز است.

 

6- نوقا

نوقا یا لوکا شیرینی است که از نان میکادو، وانیل، کره، عسل، شکر، سفیده تخم‌مرغ، آجیل و گاهی تکه‌های میوه تهیه می‌شود. این شیرینی به‌ عنوان یکی از انواع شیرینی‌های سنتی شهر تبریز شناخته می‌شود. البته نوقا علاوه بر ایران در مناطق دیگری مانند آسیای میانه نیز تهیه می‌شود. واژه نوقا از یکی از شاخه‌های زبان رومی گرفته‌ شده است و ترجمه کلمه آن (pan nogat) به معنای نان آجیلی است.

 

7- کلمپه

این شیرینی که ظاهری شبیه به کلوچه سیستانی دارد، به‌عنوان سوغاتی استان کرمان شناخته می‌شود و امروزه در سراسر ایران طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. کلمپه به دلیل خشک بودن، ماندگاری طولانی‌ مدتی دارد و می‌تواند همواره به‌ عنوان میان وعده‌ای مقوی در دسترس باشد. مواد اولیه کلمپه شامل آرد، روغن جامد، مایه‌ خمیر، شکر، گلاب، آب ولرم، دوغ یا ماست شیرین و زعفران است و همچنین برای مواد درون کلمپه از مغز گردوی خرد شده، خرمای چرخ شده، روغن مایع و ادویه کلمپه استفاده می‌شود.

 

8- سوهان

سوهان، شیرینی سنتی شهر قم است. این شیرینی از پخت مخلوطی از آرد گندم، مالت، شکر، روغن، زعفران، زرده تخم‌مرغ، هل و پسته تهیه می‌شود و بافتی فشرده به رنگ قهوه‌ای روشن دارد. تاریخ سوهان به زمان قاجار نسبت داده می‌شود و زمان افتتاح صحن عتیق بارگاه حضرت معصومه (س) شخصی به نام محمدعلی عطار به‌عنوان پیشکش سوهان را برای نماینده شاه تهیه می‌کند و نماینده شاه به دلیل اینکه این شیرینی باعث هضم غذای وی شده است و مانند سوهان عمل می‌کند، نام سوهان را برای آن انتخاب می‌کند.

 

9- نان نخودچی

قزوین نیز شیرینی‌های سنتی و سوغات خاص خود را دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها نان نخودچی است. برای تهیه این شیرینی بسیار خوش‌خوراک از آرد نخودچی خیلی نرم، پودر شکر نرم و روغن استفاده می‌کنند. نان نخودچی نیز جزو شیرینی‌های مناسبتی محسوب می‌شود و بخصوص در زمان عید نوروز جهت پذیرایی از مهمانان در اغلب نقاط ایران استفاده می‌شود. زمان لازم برای آماده‌سازی و پخت این شیرینی حدود 6 ساعت است.

 

10 - قرابیه

قرابیه نیز نوعی شیرینی سنتی و جزء سوغاتی‌های بسیار مشهور و محبوب تبریز است که البته در شهرها و حتی کشورهای دیگری مثل جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز تهیه می‌شود. مواد لازم برای تهیه این شیرینی شامل سفیده تخم‌مرغ، بادام خام، شکر، وانیل و مخلوط پسته و بادام و شکر است. این شیرینی تقریباً گران‌قیمت و لوکس معمولاً برای پذیرایی مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

 

آیا شیرینی دیگری نیز در ایران وجود دارد که جایش در این لیست خالی باشد؟ آن را به ما معرفی کنید.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =