یک روزنامه نگار آمریکایی بر این باور است امروز خطر این است که دموکراسی در حال تولد در مصر تبدیل به ناسازگاری آمیخته به هرج و مرج شود.

دیلی استار طی مقاله ای به قلم دیوید ایگناتیوس نوشت: عبارت عربی " سلمیه " به معنای مسالمت که در میدان تحریر تبدیل به شعاری فراگیر شده بود اکنون در دوران پس از حسنی مبارک باید عینیت یابد. چه در زمان حضور دیکتاتور و چه امروز که او نیست مصری ها به این رفتار مسالمت آمیز نیاز دارند.

وی در ادامه افزود انها که در میدان تحریر جمع شدند از دسته ها و طایفه های مختلف بودند: از سوسیالیست تا طرفدار نظام سرمایه داری، از مرد تا زن ، از مسیحی تا مسلمان. همه آمده بودند و البته زبانی واحد برای بیان مطالبه های خود یافتند. باید امیدوار باشیم که همان مردان و زنان دیروز امروز مبتلا به فراموشی نشده و حافظه تاریخی خود را از دست ندهند.

این نویسنده شهیر آمریکایی اظهار داشت امروز خطر این است که دموکراسی در حال تولد در مصر تبدیل به ناسازگاری آمیخته به هرج و مرج شود. شاید در مصر هم آن تجربه هرج و مرز پس از انقلاب تکرار شود. انچه بعد از انقلاب فرانسه رخ داد باید درس عبرتی باشد برای آنها که در خیابان تحریر دور هم جمع شدند.

او معتقد است دموکراسی خواهان جوان در مصر، تونس و لیبی باید از دور تسلسل باطلی که تمام انقلاب ها به آن مبتلا می شوند نجات یابند. فرهنگ مدارا باید در این کشورها ترویج یابد.16148

 

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =