۴۲ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
زلزله تهران: مد روز، ژست انتلکچوال

چاره چیست، خداوند جل و شانه کار هر کس را در یک فعالیتی قرار داده تا ملک خود را به آنجایی برساند که قصدش را داشته است؛

قسمت ما را در بین این همه شغل، در معلمی زلزله و بحران تقسیم فرموده است و گویی لحن صریح و بی تملقی را نیز بر ما دستور به امر فرموده است که هر از گاهی بگوییم آنچه که نشد. چون از دوست رسیده، لذا نیکوست، پس الحمدالله، در هرحال البته الحمدالله.
امروز موارد زیادی درباره زلزله تهران از شهردار محترم تهران، ریس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خبرها موج می زد! هر وقت مطلبی درباره زلزله پیش می آید، خبرگزاری ها، همشهریان، دانشجویان، اساتید، .... با تماس های خود عملا قبل از رویت خبر با تلفن و پیغامهای خود بنده را از دست گل تقدیمی زلزله اگاه می نمایند !
اهم فرمایشات عزیزان به شرح ذیل است:
توضیحات حناچی از زلزله تهران/ این شهر چند بار کن فیکون شده است
پیروز حناچی گفت:
- کلانشهر تهران و اساسا همه کلانشهرها مستعد بحران‌ها هستند بخشی از اینها با رعایت استانداردها قابل پیشگیری است، ما در شهری زندگی می کنیم که طی چندین بار در آن زلزله رخ داده است. همکاران من در مترو در عمق ۱۲ متری با آجر برخورد می کنند که این نشان می دهد این شهر در طول تاریخ چندبار کن فیکون شده است.

- زلزله یک واقعیت است و اصلی ترین و مهم ترین بحران ماست. البته که تنها بحران ما نیست. ما به طور متوسط هر ۱۰ سال یکبار در کشورمان یک زلزله سنگین را تجربه می کنیم. پس زلزله یک واقعیت در این سرزمین است و باید یاد بگیریم که چطور با آن مقابله کنیم.

جزییات بیشتر در خبرآنلاین: توضیحات حناچی از زلزله تهران/ این شهر چند بار کن فیکون شده است

همچنین در خبرگزای ایسنا داشتیم : گسل مشا فعال شده است

رییس سازمان بحران شهر تهران:

- بیش از یک ماه است که گسل مشا فعال شده است،البته این گسل فعالیت داشت اما فعالیت آن بیشتر شده و نیاز است که ما بدانیم وضعیت لرزه خیری آن چقدر است.

- در همین راستا نیز کارهای مختلفی در مورد زلزله انجام شده که یکی از آنها سامانه هشدار سریع زلزله است.

و در نهایت:
۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم زلزله ۷ ریشتری

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

- اگر زلزله هفت ریشتر یا بالاتر از آن در تهران رخ دهد، دو میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند و دستکم هشت میلیون باقیمانده تحت تاثیر غیر مستقیم حادثه خواهند بود./ایسنا

که در ضمن فرموده بودند :رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

- دعا کنید در تهران زلزله نیاید

- برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر هم داریم

- آمادگی تهران فقط ۱۸ درصد!

چقدر خوب که افراد کلیدی شهر در رابطه با مدیریت زلزله تهران بلاخره شروع به صحبت کردند.  امروز روز میمونی است اگر چه سال میمون نیست !
سال ۲۰۰۰ (۲۰ سال پیش) مقاله ای درباره زلزله تهران نوشتم که در زیر جهت مستندات این یادداشت می اورم. انقدر مهم جلوه کرد که اجانب در واشنگتون پست و لس انجلس تایمز این خبر را چاپ کردند  تصویر آن:

البته درست بعد از زلزله رودبار منجیل (از سال ۱۳۶۹ یعنی ۳۰ سال پیش) اگر جستجو بفرمایید (ناطقی الهی، زلزله، مدیریت بحران، تهران) شاید بصورت هفتگی در مصاحبه های مکرر  تلویزیونی، رادیویی، مقالات، سمینار ها و ... تا به امروز  بارها و بارها نسبت به زلزله در کشور  و بخصوص زلزله تهران هشدار داده ام و از الفاظی مثل کن فیکون تهران، بزرگترین فاجعه سه قرن اخیر دنیا و دفن تهران زیر بتن بعد از زلزله و ... بصورت دلسوزانه و استقاصه وار ذکر مصیب کرده ام. البته تمامی راه حل ها را هم نه در قالب طرح پژوهشی با بودجه !!

بصورت رایگان نوشته و تقدیم کرده ام و بار ها عرض کرده ام این خدمت بنده حقیر به شهر و کشورم است ریالی برای ان درخواست نداشته و ندارم حتی در یکی از مکتوباتم  اجازه داده ام بصورت مستقیم برداشته شود و به اسم خود بردارنده ثبت ولی اجرا شود بدون ذکر منبع! هست این مرقومه ! راه هم همان است که عرض کرده ام ببخشید فقط همان یک مسیر ! می شود اسامی فعالیتها را عوض کرد و قالب کرد ولی راه و مسیر همان است.

حال که بنده این عرایض را از عزیزان در خبرها میبینم کمی حیران می شوم  اینها را که ما معلمان ۳۰ است گفته ایم حتی راه حل ارایه داده ام، شما در این ۳۰ سال چه کرده اید آنها را بفرمایید !
چند نکته درباره فرمایشات بالا:
جناب دکتر حناچی:  
- لزوما هر کلانشهری مستعد بحران نیستند، اگر خطرات در منطقه مطرح باشد و در برنامه ریزی های شهری دیده نشوند مثل تهران وسهرهای اقماری، قابلیت تبدیل به مناطق بحران زا می باشند !

- تاریخ شاهد بهتری برای خرابی تهران، ری و دماوند در زلزله ها می باشند تا گمانه های مترو، اینها گودال ها تهران بودند که نخاله ها ی ساختمانهای ری و تهران قدبم در انجا انباشت میشده است، ۲۰ متر هم در مناطق ولنجک داریم ! که خاک سست و مستعد خرابی است

- واقعیت شهر یعنی خطر زلزله ولی یاد گرفتن مطرح نیست، نحوه مقابله با ان را باید در دستور کار قرار داد نه ذکر پتانسیل بالقوه خطر را  
ریس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران:   

- گسلها همیشه فعال هستند، نرخ و اهنگ انها شدت و حدت انها را تعیین می کنند، در سابقه گسل مشا بارها شاهد چنینین فعالیت هایی بوده ایم این فرمایش که فلان گسل فعال شده است محمل علمی ندارد و نگران زاست و نیاز به تعریف نسبیت دارد که چون انجام نمیشود بهتر است صبر و مطالعات بیشتری انجام شود ؟
- خوب بود این هشدار سریع را کامل توضیح می فرمودید، تریم از ان است که فکر شود کار زلزله دیگر تمام است محدودیتهای بی انتهای این سیستم هم اگر توضیح داده شود شاید اصلا در حال حاضر مطرح نباشد ! تا مردم به ان خوشنود شوند.

ریاست سازمان مدیریت بحران کشور: 
- خوشحالم که به جمع ما پیوستید
- ده ملیون سناریوی شب، سناریوی روز شاید ۱۴ الی ۱۵ ملیون نفر
- مطالعات بنده که در اختیار دارید سناریو ده ملیون شب، مستقیم ۶/۵ ملیون  و بقیه غیر مستقیم و در کشور با توجه به مناسبات فامیلی عملا نزدیک به ۸۰ ملیون
- حداقل ۲/۰۰۰/۰۰۰ قبر با مجوز خاص برای دفن!  و  دیگر مسایل از جمله امنیت، بزهکاری، تجاوز، .....

ناگفته نماند تک تک موارد پیشنهادی از زمان بیان انها مورد توجه قرار گرفته و قدم هایی برداشته شده است ولیکن باطن انها انطور که بایداقدام میشده مورد وثوق نیست و تلاشها باید هزار چندان شود.
انشا الله همانگونه که اقای نجار فرمودند دعا گو هستیم ولی در جایی خواندم که دعای کسی مقبول می افتد که دعای معقولی کرده باشد و شرایطش را مهیا کرده باشد!

* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1411005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =