بهمن دری در اظهاراتی از مسائل مختلفی همچون انتشار کتاب درباره‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مشایی تا مقایسه‌ مهاجرانی و حسینی سخن گفت.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار روز گذشته (27 فروردین) خود با هیأت رزمندگان اسلام، با اشاره به برنامه‌های کلان فرهنگی کشور، نقطه‌نظرهای معاونت را درباره خدامحوری؛ عامل ارتقای فرهنگی، جنگ نرم و عرفان‌های نوظهور، کتاب‌هایی له و علیه مشایی، کتاب هاشمی رفسنجانی در بوته نقد، کتاب‌های غیرمجاز و غیرقابل انتشار و نظام رتبه‌بندی ناشران و قیمت کتاب و کاغذ بیان کرد.

بهمن درّی در این دیدار با اشاره به جسارت و شجاعت ریاست جمهور در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها نه یک جهاد اقتصادی از سوی دولت و مردم است؛ بلکه فرهنگ‌سازی در عرصه درست مصرف کردن است. اما زمینه‌های این فرهنگ‌سازی با جسارت و شجاعتی بی‌نظیر از سوی رییس جمهور انجام شد که سال‌ها بعد تاریخ ایران این همت مضاعف و تلاش چشم‌گیر را خواهد ستود.

پیشتاز در امور نشر فرهنگ دینی

معاون امور فرهنگی ارشاد که در جمع بسیجیان هیأت رزمندگان اسلام شرکت کرده بود، ضمن پاسخ دادن به سؤالات متعدد حاضران، گفت: فعالیت‌های گسترده فرهنگی در کشور در بخش‌های مختلف با شیب کم‌نظیری آغاز شده و در سال جدید شاهد عملیاتی شدن بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در سراسر کشور خواهیم بود؛ چون برنامه‌های فرهنگی در استان‌ها به ثمر خواهد نشست و مانند سونامی همه کشور و حتا منطقه را دربرخواهد گرفت و ما اعلام کرده‌ایم که معاونت امور فرهنگی به پشتوانه برنامه‌ریزی و تدابیر و تمهیداتی که اندیشیده، در سال جاری در همه عرصه بویژه تقویت معارف قرآنی و دینی پیشتاز خواهد بود.

او با اشاره به این‌که مطالب گفته‌شده تنها یک شعار نیست، ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم ادبیات مؤثر و ماندگاری داشته باشیم و یا در حوزه کودک و نوجوان ابتکار عمل را به دست آوریم، باید بازگشت به خویشتن خویش داشته باشیم؛ یعنی در همه موارد محور فعالیت‌های‌مان قرآن و اهل بیت (ع) باشد؛ در این صورت، دستیابی به اهداف عالی در عرصه فرهنگ ممکن خواهد بود. نیل به ادبیات ماندگار، علوم انسانی بالنده، علوم اجتماعی شکوفا، ‌هنر متعهد، روان‌شناسی بومی همه و همه در پرتو ارزش‌های دینی و معرفت قرآنی قابل دستیابی است.

خدامحوری؛ عامل ارتقای فرهنگی

دری با اشاره به این‌که تمامی مطالب بشری بر اساس انسان‌مداری است، گفت: اما مکتب حیات‌بخش اسلام بر مبنای خدامحوری و بر کرامت انسانی پای می‌فشارد؛ از همین رو مکتب اسلام تاج فرهنگ اصیل ما ایرانیان است و ایران در پرتو اسلام در هیچ دوره‌ای از تاریخ برفراز و نشیب خود به چنین پیشرفت‌هایی نائل نشده است.

تز استعماری

ایسنا گزارش داد: دری ضمن تأکید بر حضور همیشه در صحنه اهالی متعهد قلم در حوزه مبارزه با تفکرات دین‌ستیزی گفت: تصور ایران منهای اسلام بر مبنای تز استعماری اسلام منهای روحانیت گاهی در افکار عمومی مطرح می‌شود که باید به طور مستمر با این نوع تفکر دین‌ستیزانه مبارزه کرد.

موج بیداری اسلامی

او بن‌مایه موج بیداری اسلامی را برگرفته از نهضت اصیل امام خمینی (ره) دانست و گفت: امام راحل این روزها را در دوران حیات‌شان بارها بر ای‌مان زمزمه و تصویر می‌کردند. این موج با دستمایه فرهنگی استمرار می‌یابد و بسیاری از کشورها را فراخواهد گرفت.

 رییس‌جمهور؛ علم‌دار رهبری

معاون امور فرهنگی ارشاد با بیان این‌که دکتر احمدی‌نژاد علم‌دار مقام معظم رهبری است، گفت: طبعاً یاران وی و وزیران و همکاران ایشان نیز با شتابی کم‌نظیر باید در عرصه فعالیت‌های خود مشی او را الگو قرار دهند؛ گرچه سخت و دشوار است که همپای وی حرکت کنند؛ اما چاره‌ای نیست؛ وگرنه عقب می‌مانند و فرصت‌ها چون ابر باران در می‌گذرند که قابل جبران نیست.

مقایسه دو وزیر

دری در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: دوران اصلاحات را به یاد آوریم و فعالیت‌های وزارت ارشاد اصلاحات را مرور کنیم. دور از انصاف است که گاه ارشاد کنونی را با آن دوران قیاس کرده و عملکردهای ضددینی دوران مهاجرانی را با ابتنای معرفت دینی از سوی وزیر کنونی یکسان برمی‌شمرند؛ در حالی که از حاکمیت تفکر سکولار در دوران مهاجرانی و نگاه ولایی آقای حسینی فاصله زمین تا آسمان است.

دسته‌بندی نیروهای خودی

بهمن درّی گفت: در مرزبندی فرهنگی ما و دشمنان قسم‌خورده‌مان، ارزش‌های اعتقادی و الهی و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی یک اصل لایتغیر است و نباید در این مرزبندی اصول‌گرایان را به چند دسته تقسیم کرد. دسته‌بندی نیروهای خودی ممکن است در مکاتب سیاسی قابل توجیه باشد؛ اما در دین ما قابل قبول نیست و موجب نفاق و انشقاق در نیروهای متدین می‌شود.

ترویج حجاب و عفاف

دری گفت:‌ وقتی اعلام کردیم که حجاب و عفاف چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان اولویت اصلی ما در غرفه‌های نمایشگاه امسال است، برخی آن را برنتابیدند و اعلام کردند در قانون چاپ و نشر به چنین نکته‌ای اشاره نشده است؛ غافل از این‌که وزارت ارشاد مکلف به ارتقای فرهنگی جامعه است و حجاب و عفاف و تبلیغ و ترویج آن براساس آموزه‌های دینی از ارکان وظایف وزارت ارشاد است و بی‌اعتنایی به ‌آن که توصیه شده، جهل مضاعف است.

او در ادامه گفت: انتخاب شعار نمایشگاه برگرفته از راهبرد ما در سال جاری است و شعار « ارتقای معرفت و بصیرت فرهنگی در پرتو جهاد اقتصادی» فقط مربوط به نمایشگاه کتاب نیست؛ بلکه راهبرد معاونت امور فرهنگی در سال جاری و سال‌های آتی است.

از پائولو کوئلیو چه خبر؟

دری با اشاره به ماجرای کتاب‌های پائولو کوئلیوگفت: این موضوع از چند منظر قابل بحث است؛ اولاً کتاب‌های این نویسنده برزیلی بیش از 15 سال است که در ایران منتشر می‌شود و بسیاری از آثار او مبتذل و با مبانی ارزشی و دینی ما ناسازگار است.

معاون امور فرهنگی ارشاد افزود: این نویسنده در دوران اصلاحات به ایران آمد و حتا مدعی شد به ایران آمده تا حمایت خود را از اصلاحات و مخالفت با ممیزی و خفقان اعلام کند.

او افزود: بسیاری از کتاب‌های کوئلیو در دوران وزارت مهاجرانی منتشر و در دوران آقای مسجدجامعی تجدید چاپ شده است. ثانیاً در سال گذشته متهم به قتل ندا آقاسلطان که مدیر انتشارات کاروان، ناشر آثار پائولو کوئلیو، است، برای سوء استفاده از شهرت وی و تبرئه خود در افکار عمومی اعلام کرد که کتاب‌های این نویسنده از کتاب‌فروشی‌های ایران جمع‌آوری شده و با جوسازی بنا داشت که روابط حسنه ایران و برزیل را که در سطح بسیار مطلوبی قرار داشته، با اشاره آمریکا و انگلیس، دچار چالش کند که با هوشیاری وزارت ارشاد این توطئه عقیم ماند. اما در داخل بدون توجه به عمق موضوع هجمه‌ها آغاز شد که وزارت ارشاد کتاب‌های این نویسنده را تأیید کرده؛ در حالی که چنین نبوده است. البته این کتاب‌ها در سطح کتاب‌فروشی‌ها عرضه می‌شود که برخورد با آن بر عهده ارشاد نیست.

هاشمی رفسنجانی در بوته نقد

معاون امور فرهنگی ارشاد در پاسخ به یکی از حاضران در خصوص کتاب‌ «هاشمی رفسنجانی در بوته نقد» گفت: همه آثار رسیده در حوزه کتاب در برابر قانون چاپ و نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی یکسان هستند و تفاوتی میان ناشران کتاب‌ها قائل نیستیم. کتاب دوجلدی خاطرات آقای رفسنجانی نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ لذا این کتاب هم مانند همه کتاب‌ها وقتی به اداره کتاب واصل شد، بررسی و قابل انتشار تشخیص داده شد و مجوز آن صادر شد. البته کتابی دیگر با عنوان «هاشمی در بوته نقد» تحویل ارشاد شده که به دلیل رعایت نکردن ضوابط نشر و عدول از مواضع صریح مقام معظم رهبری، فعلاً اجازه چاپ ندارد. همچنین کتابی در نقد مواضع آقای هاشمی در حوادث سال گذشته ارائه شده که جنبه تحلیلی دارد که مجوز آن صادر و منتشر شده است.

 جنگ نرم و عرفان‌های نوظهور

دری اظهار کرد: ما در سال گذشته به کتاب‌هایی که در دو حوزه جنگ نرم و عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های ساختگی پرداختند، توجه ویژه‌ای نشان دادیم و با حمایت از پدیدآورندگان و ناشران آن‌ها، آثار خوب و ماندگاری خلق شد که به زودی انتشار آن‌ها آغاز می‌شود؛ از همین‌رو درباره این موضوعات، کتاب‌های برجسته‌ای در راه است.

کتاب‌هایی له و یا علیه مشایی

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد درباره کتاب‌هایی له و یا علیه مشایی گفت: ‌تاکنون کتابی با این شاخصه‌ها به ارشاد نرسیده است. در صورت وصول قطعاً براساس ضوابط نشر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت احراز شرایط اقدام خواهد شد؛ اما ما توصیه می‌کنیم که فضای نشر را با توهین و افترا آلوده نکنیم؛ ولی از نقد منصفانه و مشوقانه باید استقبال کرد.

 حمایت از کتاب‌های ارزشی

دری با اشاره به این‌که کتاب‌های منتشرشده در سال 89 از مرز 65 هزار عنوان گذشته، خاطرنشان کرد: ‌حجم کتاب‌هایی که در حوزه دین، فرهنگ تشیع، معرفت قرآنی، زندگی‌نامه اهل بیت (ع)، تفسیر و تاریخ اسلام در سال جاری منتشر خواهد شد، با سال‌های گذشته قابل مقایسه نخواهد بود؛ چون مسیر حمایت از کتاب‌های ارزشمند را ما به سوی حمایت از کتاب‌های فاخر و ارزشی و دینی تغییر داده‌ایم. آمارها تاکنون نشان می‌دهد که تعداد کتاب‌های منتشرشده در سال 89 از مرز 65 هزار عنوان گذشته است و هنوز اعلام وصول ده‌ها عنوان که در سال گذشته به چاپ رسیده و صادر شده، توسط مؤسسه خانه کتاب به ثبت نرسیده و این یک رکورد بی‌سابقه است.

کتاب‌های غیرمجاز و غیرقابل انتشار


دری تعداد کتاب‌های غیرمجاز را ناچیز دانست و ادامه داد:‌ کتاب‌های غیرمجاز در میان بیش از 65هزار کتابی که در سال گذشته منتشر شده، رقم ناچیزی است؛ اما ناشران و پدیدآورندگان همین تعداد کتاب‌ها جنجال‌آفرینی می‌کنند. حدود 20 عنوان از کتاب‌های غیرمجاز صرفاً به دلیل توهین به پیامبران و ائمه (ع) قابل انتشار شناخته شده است و اغلب آن‌ها به دلیل ابتذال جنسی و حتی ارتباط با محارم و از میان رفتن قبح این موضوع مجوز نگرفته‌اند.

نظام‌ رتبه‌بندی ناشران

دری در این جمع با اشاره به مهم‌ترین اقدام معاونت در سال گذشته و پی‌گیری در سال جاری گفت:‌ براساس معیارها و شاخص‌های علمی، نظام‌رتبه‌بندی ناشران آغاز شده است و با به پایان رسیدن آن، ناشران بر مبنای تعداد کتاب، شمارگان، جوایز، تخلفات احتمالی، تعداد کتاب‌های غیرمجاز و بیش از 20 شاخص سلبی و ایجابی مورد رده‌بندی قرار می‌گیرند.

قیمت کتاب و بهای کاغذ

معاون فرهنگی ارشاد در پایان گفت: وقتی اعلام کردیم با هدفمند شدن یارانه‌ها، قیمت کتاب سیر طبیعی خود را طی خواهد کرد و قیمت کاغذ افزایش نخواهد یافت، عده‌ای خرده گرفتند؛ اما حتی با گذشت یک ماه از سال می‌بینیم که قیمت کاغذ با رکود مواجه شده و قیمت آن از بهای قبل از عید نیز کم‌تر شده است.

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =