۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰

گرمخانه‌ها در روزهای سرد

احمد مسجدجامعی‌
گرمخانه‌ها در روزهای سرد

خاطرم می‌آید در جلسه‌ای آقای خاتمی، رئیس‌جمهور وقت (دوره هفتم و هشتم ریاست‌جمهوری) تذکر جدی دادند که شنیده شده عده‌ای از سرما در خیابان‌ها فوت کرده‌اند و از وزیر کشور خواستند تمهیداتی بیندیشند و براساس آن گرمخانه‌ها به کمک شهرداری‌ها راه‌اندازی شد.

سال گذشته در ایام سرد سال، سری به گرمخانه‌ها زدم که اوضاع آنجا می‌توانست خیلی بهتر باشد؛ هوا خیلی متراکم بود و تعداد افرادی که در آنجا بودند زیاد بود. همان زمان شاهد بودم که دست‌اندرکاران گرمخانه‌ها به افراد ساکن در آنجا می‌گفتند وقت اقامت تمام‌شده و مددجویان را از گرمخانه خارج کرده بودند. مددجویان هم که خانه و سرپناهی نداشتند، در خیابان زیر باران خیس شده بودند. البته این مشکل در آن بازدید حل شد و آنها به گرمخانه برگشتند.

باتوجه به شرایط این روزها و بیماری‌هایی که شاهد آن هستیم باید توجه بیشتری به گرمخانه‌ها شود. مسئله این است که اگر اقدام آن روز برای خارج کردن افراد از گرمخانه به‌صورت استثنا انجام شد می‌تواند در روزهای بارندگی قاعده باشد. یادم هست در آن روز و در اوج سرما، لباس افرادی که از گرمخانه بیرون شده بودند تماما خیس بود. بنابراین لازم است اقامت افراد را در چنین روزهایی تمدید کنند تا مددجویان بتوانند در ساعات برف و باران و سرما و روزهایی اینچنین در گرمخانه بمانند.

نگهداری از مددجویان و برخورد با آنها در روزهای بارانی و سرد باید کریمانه و همراه با ‌شأن انسانی باشد. به هر حال این همشهری‌ها و هموطنان ما بی‌پناه هستند. به همین دلیل می‌خواستم توجه شما را، به ‌ویژه امسال که بارندگی‌ها زیاد و هوا سردتر است، به این موضوع هم جلب کنم. طبق گفته یکی از مسئولان؛ پارسال ما 450هزار نفر- شب ظرفیت داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌شود که 750هزار نفر- شب در سال باشد. لذا لازم است به موضوع سرما و بارندگی‌ها توجه بیشتری کنیم تا بتوانیم رفتار درست و انسانی با آنها داشته باشیم.

هم‌اکنون تعداد تخت‌های موجود درگرمخانه‌ها حدود 1800تخت است که از این تعداد حدود 400تخت به بانوان اختصاص دارد. در سنوات گذشته و در مواجهه با افزایش تقاضا، با روش‌هایی چون بهره‌برداری از فضاهای داخلی ازجمله کف گرمخانه‌ها، 30درصد بر ظرفیت پذیرش، افزوده می‌شد که در شرایط جدید و با توجه به وضع دشوار کرونا لازم است ظرفیت پذیرش با به‌کارگیری مثلا سوله‌های مدیریت بحران و تجهیز آنها مدنظر قرار گیرد.

* منتشر شده در روزنامه همشهری . ۳ آذر ۱۳۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1458926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =