نظرسنجی خبر آنلاین درباره عملکرد مدیران جشنواره فیلم فجر - ۱

 

مجید شاه‌حسینی سال گذشته در مقام دبیر جشنواره دوره بیست و ششم را برگزار کرد و حالا جشنواره بیست و هفتم پیش رو ست. خبر آنلاین  عملکرد او را در دوره گذشته از منظر سینماگران مورد بررسی قرار می‌دهد.

علیرضا رئیسیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبر آنلاین با ذکر این نکته که دوره بیست و ششم یکی از ضعیف‌ترین دوره های جشنواره فیلم فجر بوده است می‌گوید: «سال گذشته به اعتقاد مجموعه کارشناسی اهالی سینما یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های برگزاری جشنواره فجر در طول تاریخ برپایی جشنواره بود. علت آن هم بسیار روشن است یکی از دلایل آن به دوپاره شدن جشنواره باز می‌گشت که به‌شدت به سینمای داخلی ضربه زد و ریزش مخاطب را نیز در پی داشت و جشنواره را از رونق انداخت. در واقع رونق جشن‌های دهه فجر را که برجسته‌ترین آن جشنواره فیلم فجر بود را از آن گرفت و رابطه مخاطبان با سینما را کمرنگ کرد».

انتقاد دیگر رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران به افزایش بی‌دلیل جوایز که توسط شاهد حسینی صورت گرفته برمی گردد: «افزایش بی‌رویه جوایز باعث بی‌انگیزه شدن شرکت کنندگان در جشنواره شد و شرایطی را به وجود آورد تا کارکرد اصلی این جوایز زیر سؤال برود».

رئیسیان افزایش ممیزی در جشنواره فیلم فجر را یکی دیگر از نکات منفی دوران شاه حسینی ذکر کرد و خاطر نشان ساخت: «ممیزی بسیار شدید در این دوره سبب شد تا برگزارکنندگان جشنواره با اعتراض‌های فراوانی روبه‌رو شوند».

او سیاستی را که برگزارکنندگان جشنواره برای دوره بیست و هفتم در پیش گرفته‌اند را هم بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: «امسال برپایی چشنواره به راهی بدتر از سال گذشته کشیده خواهد شد زیرا زمان ارسال آثار را جلوتر آورده‌اند، بنابراین مطمئن باشید که با افزایش تعداد سیمرغ‌ها و با مخفی نگه داشتن کمیته انتخاب  و جلو آوردن زمان ارسال آثار شاهد اتفاق‌های بدتری در جشنواره امسال خواهیم بود».

رئیسیان حضور فیلم‌هایی را که سال گذشته به دلیل ممیزی اجاره حضور در جشنواره را نداشتند در جشنواره امسال هم خلاف مقررات دانست و عنوان کرد: «اگر این فیلم‌ها مشکل پروانه نمایششان در سال جاری  حل شده چرا به نمایش عموی گذاشته نشده‌اند و اگر این مشکل حل نشده چطور می‌خواهند آن را در جشنواره اکران کنند. این‌ها همگی تناقض‌های آشکاری است که در نوع مدیریت دبیر جشنواره مشاهده می‌کنیم. اگر آقایان می‌خواهند تنها به خاطر رونق جشنواره فیلم‌های بدون مجوز را وارد بخش رقابتی کنند بی‌عدالتی بزرگی در حق فیلم‌هایی که امسال ساخته شده‌اند روا خواهند کرد. این بی‌برنامگی در جشنواره فقط و فقط به‌خاطر نگاه مدیریتی است. خود محوری در میان برخی از مدیران باعث عدم پاسخ‌گویی به اذهان عمومی و دیگر گروه‌های سینمایی شده است».

رئیسیان در پایان اذعان داشت: «اگر دو عنصر در برپایی جشنواره وجود داشته باشد می‌توان گفت که این جشنواره می‌تواند جشنواره خوب و تأثیرگذاری باشد یکی  از آن عناصر «رقابت » و دیگری «حضور فیلم‌های تأثیرگذار» است. از میان این دو اگر یکی هم نباشد آن جشنواره موفق نخواهد بود. زیرا هر دوی آن‌ها باید توأمان باشد. این  در حالی است که جشنواره فجر به دلیل نگاه ممیزانه عنصر رقابت را از دست داده، بنابراین نمی‌تواند رویدادی تأثیر گذار باشد».

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =