مخالفت خود را با حذف غربالگری جنین به نمایندگان مجلس اعلام کردیم

رئیس سازمان بهزیستی استان یزد با اشاره به وجود بیش از ۲۸ هزار معلول تحت پوشش این سازمان گفت: پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی از مهمترین اهداف بهزیستی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در یزد علی محمد عطابخش در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران به تشریح طرح‌های پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی استان یزد پرداخت و اظهار کرد: در طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران پس از ۱۷۵۰۰ مورد غربالگری در استان ۴۳ نوزاد با انواع اختلالات شنوایی شناسایی شدند.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ۹۹.۴ درصد متولدین استان یزد تحت پوشش غربالگری قرار می‌گیرند. همچنین طرح پیشگیری از تنبلی چشم با معاینه ۳۶ هزار و ۵۰۰ کودک ۳ تا ۶ ساله اجرا شد که ۱۸۰ کودک با تنبلی چشم تشخیص داده شدند.

عطابخش با بیان اینکه طرح پیشگیری از اختلالات ژنتیک با مشاوره ژنتیک در ۱۱ مرکز در گستره استان به اجرا در آمد خاطر نشان کرد: در این طرح ۴۵۰۰ مشاوره انجام و خانواده های دارای دو و سه و چهار معلولی شناسایی شدند. در استان یزد ۳۴ خانواده ۴ معلولی و ۹۴ خانواده دارای ۳ معلول وجود دارد که برای آنها ۹۰۳ آزمایش ژنتیک با اعتبار ۲ میلیارد تومانی انجام شده است.

وی ادامه داد: دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات خانوادگی با توجه به مشکلات روحی که برای خانواده‌ها در در پیک های اول و دوم و سوم کرونا به وجود آمد مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ را راه اندازی کرد که در بیش از ۴۶ هزار تماس تلفنی برقرار شده با این مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی ۳۸ هزار نفر خدمت دریافت کردند.

رئیس سازمان بهزیستی استان یزد از راه اندازی دفاتر درمان اعتیاد و همچنین مرکز مشاوره حضوری به منظور برقراری ارتباط بهتر ناشنوایان با خانواده‌ها خبر داد و بیان کرد: هزینه‌های این اقدامات به صورت یارانه توسط بهزیستی پرداخت و علاوه بر آن آموزش اشتغالزایی و کاریابی بعد از ترخیص هم انجام می‌شود.

 وی با بیان اینکه کار اصلی مرکز توانمندسازی معتادان زن در استان پیگیری وضعیت معیشت، اشتغال و مسکن خانم‌های بهبود یافته پس از ترخیص از کمپ‌های ترک اعتیاد است، گفت: مراکز سرپایی درمان اعتیاد نیز داروهای خود را از طریق دانشگاه علوم پزشکی تامین می‌کنند و نظارت بر این مراکز هم برعهده دانشگاه است.

علی محمد عطابخش با اشاره به اینکه دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرای طرح رصد آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی را برعهده دارد تصریح کرد: دفاتر همیاری مادر و کودک در استان هم در سال گذشته بحث آموزش به ۳۰۰ مادر باردار را دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه مخالفت شدید مجموعه بهزیستی با طرح مجلس برای حذف غربالگری جنین را از طریق نمایندگان استان اعلام کرده‌ایم گفت: با توجه به اینکه شرع مقدس اسلام مجوز سقط جنین معلول را داده اینکه بخواهند با این روش جمعیت را از پیری خارج کنند کار صحیحی نیست.

عطابخش با تاکید بر اینکه سقط قانونی جنین باعث جلوگیری از سقط‌های غیرقانونی می‌شود یادآور شد: وقتی آزمایش ها مشخص کند که یک فرد به احتمال قریب به یقین معلول به دنیا خواهد آمد باید سقط جنین انجام شود. ضمن اینکه در سال ۹۸ سقط قانونی در استان ۴۰ مورد و در سال گذشته ۳۵ مورد بوده است.

وی به بیش از ۲۸ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان یزد اشاره و عنوان کرد: هدف ما تشخیص و بازتوانی هرچه زودتر افراد معلول است. به همین منظور ۷۵ مرکز روزانه توانبخشی در استان وجود دارد که به معلولین و سالمندان خدمت ارائه می‌کند.

 رئیس سازمان بهزیستی استان یزد با بیان اینکه برای تعمیر حدود ۵ هزار مورد وسایل کمک توانبخشی معلولان استان هزینه ای بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است گفت: در ۲۹ مرکز توانبخشی استان به ۱۷۶۰ نفر خدمت ارائه می‌کنیم به همین دلیل یزد جزو استان های برتر کشور قرار دارد.

عطابخش با تقدیر از اعضای شورای شهر و شهرداری برای اجرای طرح مناسب سازی هفت خوان اذعان کرد: به عنوان یک معلول و مسئول بهزیستی از اعضای شورا و شهرداری تشکر می کنم. طرح هفت خوان توسط کارشناسان عمران انجام شده که کمترین نقص را دارد.

وی با اشاره به برقراری بیش از ۷ هزار تماس با مرکز تلفنی بهزیستی استان در سال گذشته گفت: از این تعداد بیشترین آسیب مربوط به کودک آزاری بوده که بیشتر توسط والدین معتاد و یا توسط نامادری و ناپدری انجام شده است. همسرآزاری، کودکان خیابانی و فرار از منزل دختران در رتبه های بعدی آسیب های اجتماعی استان قرار دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =