صداوسیما در سراشیبی باختن به فضای مجازی است

سه استاد و کارشناس ارتباطات و فضای مجازی، دسترسی به اطلاعات بدون گزینش و سانسور، انتخاب آزادِ خبرها به دست کاربر، گسترش زیرساخت‌های اینترنتی و ... را از دلیل‌های استقبال بیشتر مردم به فضای مجازی برای کسب خبر می‌دانند. آن‌ها در مقابل، پخش گزینشی خبرها به دست صداوسیما بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطب، منعطف نبودن این رسانه و به‌روز نبودن آن را، مسبب فراری دادن مخاطب معرفی می‌کنند.

مهسا بهادری: شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، علاوه بر ایجاد تفریح و سرگرمی، وظیفه خبر رسانی را هم برعهده دارند. صدا و سیما، بیش از ۲۰ شبکه سراسری دارد که در این میان، شبکه خبر، به طور تمام وقت، وظیفه خبر رسانی را برعهده دارد و دیگر شبکه‌های تلویزیون نیز در بازه‌های زمانی متعدد، اخبار پخش می‌کنند. 

با وجود رایگان بودن، فراگیری و در دسترس بودن شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در سراسر ایران، انتظار می‌رفت و می‌رود که صدا و سیما در اطلاع‌رسانی اخبار، موفق‌تر از دیگر رسانه‌ها عمل کند؛ ولی در عمل نه تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه با پیشرفت تکنولوژی، صداوسیما در حال باختن قافیه به فضای مجازی است. طبق آخرین نظرسنجی‌ که ایسپا منتشر کرده است، صدا وسیما نه تنها نتوانسته رقابت مثبت و پیروزمندانه‌ای با فضای مجازی داشته باشد، بلکه در دوسال و نیم گذشته، درصد مخاطبانی که اخبار را از صداوسیما دنبال می‌کنند، از ۵۷.۷ درصد به ۴۲.۱ درصد کاهش یافته است.

در همین بازه زمانی، درصد افرادی که اخبار را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند، از ۲۶.۱ درصد به ۴۱.۴ درصد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که مخاطبان تلویزیون در زمینه پیگیری اخبار با ۱۵.۶ درصد کاهش مواجه بوده است، در حالی که ۱۵.۳ درصد به مخاطبان فضای مجازی برای پیگیری اخبار اضافه شده است. 

در واقع نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که همان ۱۵ درصد از مخاطبانی که دیگر برای شنیدن اخبار سراغ صدا و سیما نمی‌روند، به سمت فضای مجازی حرکت کرده‌اند؛ فضایی که در ایران با مشکلات زیادی از جمله فیلترینگ، هزینه بالای اینترنت، ضعیف بودن پهنای باند و... همراه است؛ اما چه چیزی باعث شده تا مخاطبان، تلویزیون و رادیویی را که رایگان است، فراگیری زیادی دارد و به راحتی در دسترس است، کنار بگذارند، خودشان را به دردسر بیندازند و اخبار را در فضای مجازی دنبال کنند؟

این موضوع را با سه کارشناس مطرح کردیم تا هریک ماجرا را از زاویه دید خود بررسی کنند و توضیح دهند که چرا فضای مجازی در حال پیشرفت است و در حال پشت سر گذاشتن صداوسیما در عرصه خبررسانی است.

ملاک مردم، کیفیت است نه میزان هزینه 

نیما امیرشکاری، کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است که دردسترس بودن اطلاعات در هر بازه زمانی که مخاطب اراده کند، یکی از دلایلی است که مخاطبان فضای مجازی را به برنامه‌های تلویزیونی ترجیح می‌دهند.

امیر شکاری درباره میزان دسترسی به اطلاعات در شبکه مجازی گفت: «ممکن است تکنولوژی‌های جدید هزینه‌بر باشند اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها این است که در هر زمانی که اراده می‌کنیم به آن‌ها دسترسی داریم؛ یعنی مخاطب آن زمان که اراده می‌کند، می‌تواند اخبار را پیگیری کند نه مانند صداوسیما که راس یک ساعت مشخص اخبار را پخش می‌کند. این موضوع به قدری مهم است که نه تنها در شبکه اطلاع رسانی تاثیر گذاشته بلکه در تفریح و تماشای فیلم هم اثرگذار بوده است.»

او ادامه داد: «یکی از دلایل دیگر تمایل مخاطبان به پیگیری اخبار از طریق فضای مجازی این است که امکان دارد محتوا و میزان جذابیت برنامه‌هایی که صدا و سیما برای ما انتخاب می‌کند با آن چیزی که خودمان انتخاب می‌کنیم متفاوت باشد. نکته بعدی این‌که در شبکه مجازی، نه تنها دسترسی آزادتری به اطلاعات وجود دارد بلکه بر اساس دسته بندی‌ها نوع محتوا را هم خودمان انتخاب می‌کنیم.»

امیرشکاری: درست است که وضعیت استفاده از اینترنت کمی دشوار و گران است، اما چون محصول خوب و با کیفیتی ارائه می‌دهد، هزینه‌های آن چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد

او درباره تمایل افراد به استفاده از تکنولوژی گفت: «هنوز هم افرادی هستند که تمایل دارند موسیقی را از روی سی دی گوش کنند در حالی که هر روز تعداد افراد بیشتری مایلند که از ابزار سنتی به سمت ابزار مدرن شنیدن موسیقی حرکت کنند. هر چیزی را که در بستر زمان بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که به سمت ابزار مدرن حرکت کرده‌اند. دو سال و نیم پیش افراد کم‌تری از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کردند، همین موضوع در به وجود آمدن این آمار تاثیر گذاشته است. یک منحنی وجود دارد به نام منحنی پذیرش تکنولوژی که وقتی افراد را روی آن نمودار قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که مخاطبان چند سال بعد از ایجاد تکنولوژی به سمت استفاده از آن حرکت می‌کنند.»

این کارشناس درباره افزایش مخاطبان فضای مجازی در تمام جهان گفت: «نباید این موضوع را نادیده بگیریم که استفاده از فضای مجازی در تمام جهان با سرعت بالایی رخ می‌دهد. درست است که در ایران استفاده از فضای مجازی با مشکلات وسختی‌هایی روبه رو است اما با توجه به این‌که در فضای مجازی هر چیزی را هر طور که می‌خواهیم دنبال می‌کنیم پس اندک هزینه و اندک سختی که متحمل می‌شویم ارزشش را دارد. در واقع ملاک گوش دادن به اخبار و دنبال کردن هر چیزی که آن را دوست داریم، هزینه و پول نیست بلکه بیشتر در دسترس بودن و کیفیت آن ملاک است.»

صداوسیما در سراشیبی باختن به فضای مجازی است
نیما امیرشکاری

صداوسیما، رویکردی مردمی ندارد

توسعه زیرساخت‌های اینترنتی یکی از دلایل افزایش استفاده مردم از شبکه‌های مجازی و نحوه خبررسانی تلویزیون، یکی از دلایل کاهش مخاطبان برنامه‌های خبررسانی صداوسیما است.

داوود زارعیان، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، درباره افزایش زیرساخت‌های استفاده از اینترنت گفت: «از سال ۱۳۹۷ تا به امروز چند اتفاق مهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ داده است که توسعه شبکه تلفن همراه و ۴G قابل توجه است. یعنی اگر سال ۹۷ چیزی حدود ۵۵ درصد از جامعه زیر پوشش اینترنت ۴G قرار داشتند، اکنون بالای ۹۰ درصد است. بنابراین وضعیت دسترسی مردم نسبت به اینترنت گسترش پیدا کرده است. نکته دوم این‌که  دسترسی به فضای مجازی و اینترنت گسترش پیدا کرده و دلیل آن هم بهبود زیرسازی‌ها است. زیرسازی‌ها بهتر شده، دسترسی‌ها افزایش پیدا کرده و طبیعتا میزان استفاده مردم از اینترنت نیز افزایش پیدا کرده است.»

زارعیان ادامه داد: «دلیل دوم این ماجرا که استفاده از شبکه‌های مجازی افزایش پیدا کرده، این است که فضای مجازی شخصی است و طبیعتاً راحت‌تر از آن استفاده می‌شود. اما یک نکته اساسی‌تر و اجتماعی‌تر در این میان وجود دارد و آن هم این است که در رسانه‌های ملی مانند رادیو و تلویزیون اخبار مورد انتظار و مورد نیاز مردم منتشر نمی‌شود بلکه اخبار مورد انتظار حاکمیت پخش می‌شود. در مقابل، چون در فضای مجازی، دسترسی آزاد به اطلاعات وجود دارد و مردم امکان انتشار اخبار را دارند، بسیاری از اخباری که در رسانه ملی وجود ندارد، در فضای مجازی قابل دسترسی است و پیش‌بینی من این است که در آینده تعداد مخاطبان فضای مجازی بازهم افزایش پیدا یابد.»

زارعیان: در رسانه‌های ملی مانند رادیو و تلویزیون، اخبار مورد نیاز مردم پخش نمی‌شود، بلکه اخبار مورد نیاز حاکمیت روی آنتن می‌رود

او درباره چهار دلیل اصلی کاهش مخاطبان صداوسیما در زمینه پیگیری اخبار گفت: «اگر توسعه زیرساخت‌های اینترنتی را عامل اول بدانیم و شخصی بودن و فردی بودن را عامل دوم؛ باز بودن و آزاد بودن فضای مجازی را به عنوان عامل سوم تلقی می‌کنیم که بسیار مهم و تاثیرگذار است. حوزه رسانه تلویزیون در یک سری از چهارچوب‌های از پیش تعیین شده قرار دارد و هیچ انعطافی هم در قانون‌گذاری مجدد ندارد، چند خبر وجود دارد و همان‌ها هم باید خوانده شوند. با یک تحلیل محتوایی ساده می‌توان به این نتیجه رسید، مجموعه این عوامل باعث می‌شود که فضای مجازی پر مخاطب‌تر باشد. به عنوان مثال من یکی از افرادی هستم که اخبار تلویزیون را در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، تنها در دو بخش خبری دنبال می‌کنم اما فضای مجازی را لحظه به لحظه دنبال می‌کنم.»

زارعیان درباره تغییر رویکرد سیاسی صداوسیما گفت: «فکر می‌کنم رویکرد صدا و سیما در دوره اول دولت آقای روحانی مثبت‌تر از دوره دوم بود به همین دلیل برنامه‌های خبررسانی در دوره اول آقای روحانی اخبار دولت را بیشتر پوشش می‌داد؛ اما در دوره دوم مخالفت بیشتری داشت به همین دلیل اخبار منفی بیشتری نشان می‌داد و حالا که دولت تغییر کرده باز هم رویکرد تلویزیون متفاوت شده است صدا و سیما در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است با راه‌اندازی شبکه‌های متعدد کانال‌های اطلاع رسانی و تمامی موارد پوشش خود را افزایش دهد اما بازهم فضای مجازی در این زمینه موفق‌تر عمل کرده است و صدا و سیما روزبه‌روز با کاهش مخاطب در زمینه سیاسی مواجه است.»

صداوسیما در سراشیبی باختن به فضای مجازی است
داوود زارعیان

نمی‌توان به اخبار صداوسیما اعتماد کرد

 رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی) درباره دلیل کاهش ۱۵ درصدی مخاطبان تلویزیون در زمینه پیگیری اخبار گفت: «مهم‌ترین دلیل مهاجرت ۱۵ درصدی مخاطبان از تلویزیون به فضای مجازی، عدم اعتماد کافی مردم به اخباری است که صداوسیما پخش می‌کند. نکته بعدی این‌که در شبکه‌های اجتماعی اخبار به صورت کامل‌تر و سریع‌تر قابل دسترسی هستند. این موارد درباره اخبار مطرح می‌شود اما در زمینه سرگرمی هم باید گفت که در چند سال گذشته، صدا و سیما به جز سریال «پایتخت»، برنامه‌ای برای ایجاد تفریح و سرگرمی تولید نکرده است.»

او درباره ناکارآمدی صداوسیما در مدیریت برنامه‌های خود گفت: «مردم در شبکه‌های اجتماعی اخبار را به شدت دنبال می‌کنند البته گاهی اوقات محتوای خیلی مناسبی در شبکه‌های اجتماعی تولید نمی‌شود اما صدا و سیما با مردم کاری کرده است که آنها افکار و نوع نگاه خود را تنزل داده‌ و در شبکه‌های اجتماعی غرق شده‌اند و هر خوراکی که آن‌جا تولید می‌شود را مصرف می‌کنند و متاسفانه همین موضوع در جامعه امروزی ما تاثیر گذاشته است. به طور مثال؛ به جایی رسیده‌ایم که چند نوجوان می‌نشینند و گریه می‌کنند که اگر فلان بازیگر نباشد، ما نیز نیستیم.»

الفت‌نسب: مهم‌ترین دلیل مهاجرت مردم به فضای مجازی، عدم اعتماد به صداوسیما است

الفت‌نسب درباره نحوه غلط فرهنگ‌سازی صداوسیما ادامه داد: «مقصر این موضوع صداوسیما و نهادهایی هستند که بودجه دریافت کردند تا فرهنگسازی انجام دهند اما این کار را به درستی انجام ندادند و نتیجه‌اش شده تغییر ذائقه مخاطب و در تمام این موارد مردم به خاطر عدم اطمینان به سازمان صدا و سیما به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت کردند علاوه بر این موضوع، نگاه‌های یک طرفه و نبود اطلاعات کافی باعث شده است تا مخاطبان صدا و سیما روز به روز کم‌تر شوند. این سازمان با پول بیت‌المال اداره می‌شود اما نمی‌تواند اعتماد همین مردم را به دست آورد.»

صداوسیما در سراشیبی باختن به فضای مجازی است
رضاالفت‌نسب

     در این‌باره بیشتر بخوانید:

    ◾️ شکستِ صدا و سیما از فضای مجازی در عرصه خبررسانی

    ◾️ مردم تلویزیون نمی‌بینند، اما بودجه سال آینده‌اش ۵۰ درصد زیاد می شود

۲۵۲۴۵

کد خبر 1559552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    سلام ۱-ما از بعد رسانه ای ضعیف هستیم. ۲-مردم صدا و سیما میبینند خدب هم میبینند الکی جو ندید. ۳-خیلیا هستن هم فضای مجازی و هم صدا و سیما را دنبال میکنند. ۴-صدا و سیما باید بیشتر مشکلات مردم را بیان کنه‌.
    • ناشکیبا IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      31 7
      اگر واقع بین باشیم، این‌پدیده جهانی شده. شبکه‌های سنتی تلویزیونی و رادیویی جای خودشون رو به پلتفرم ها ‌و شرکت‌های غول دیجیتال و اینترنت محور دادن. دیگه نتفلیکس و آمازون و هولو و .... این مارکت رو سمت و جهت میدن. برای کوبیدن یک سازمان، چشم روی واقعیت جهانی نبندید. این اقتضای عصر دیجیتال و اینترنت هست و گریزی نیست
    • سیا IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      49 2
      مردم دو نفری هستن که شمارو لایک کردن و بنده و صدوپانزده نفری که کامنت شمارو دیسلایک کردن احتمالا جاسوسای امریکا و اسرائیل هستیم.نگاه و تفکر مدیران صداوسیما نگاه شماست و مشکل دقیقا دیدن و توجه به سیل عظیم منتقدان و بیزارشدگان از صداوسیماست که سالهاست کسی نمیبینه.این راه که میروید به ترکستانه برادر
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      1 12
      بنظرم کسی که فضای مجازی را با صدا و سیما مقایسه می کند، مانند این است که روزنامه را با رادیو و رادیو را با تلویزیون و تلویزیون را با ماهواره و ماهواره را با فضای مجازی مقایسه می کند و این از نظر علمی درست نیست. الان مردمی که ماهواره دارند و صدا و سیمای ایران را نگاه نمی کنند، خودشان با فضای مجازی همه چیز را رصد می کنند و وقت خود را پای ماهواره نمی گذارند. برای کوبیدن صدا و سیما راه دیگری در پیش بگیرید تا به علم و درک شما شک نشود.
    • حسین IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      22 2
      خودت میبینی کافیه صداوسیما ۲۴ ساعته از مشکلات و بدبختی مردم فلک زده آمریکا و اقتصاد ورشکسته اونها میگه اما یبار از مشکلات واقعی جامعه درست و حسابی حرف نزده رسانه میلی مطالبه‌ گران و معترضان ایرانی رو اغتشاشگران میخونه ولی معترضین آمریکا و اروپا رو مطالبه‌ گر واقعی میدونه سرکوب مسلمانان چین نشون نمیده ولی جورج فلوید و خاشقچی که حتی خونواده هاشون فراموششان کردن ول نمیکنه پس رسانه ملی‌ نیست و کاملا حکومتیه شما هم اگه سانسورچی و ترسو نیستید نظرم پخش کنید
    • مهربان توسی US ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      6 0
      انچه که عیان است چه حاجت به بیان است
  • FR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    236 9
    اخبار صدا و سیما کذب است و به دنبال وارونه نشان دادن دنیا است ! همه مردم دنیا فقیر و بدبخت هستند ، به غیر از مردم ایران که در گل و بلبل بسر می برند !
  • ایرانی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    212 4
    صدا و سیما در حال باختن به فضای مجازی نیست بلکه بازی را باخته است.
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      مقایسه صدا و سیما با فضای بی در و پیکر مجازی مقایسه درست و علمی نیست. مثل مقایسه رادیو با تلویزیون است.
  • مهرداد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    16 64
    این تحلیل ها واقع بینانه نیست خیلی ... این رو باید در نظر داشت که در همه جای دنیا به دلیل ارائه محتوای جذاب متنوع عملا شبکه های سنتی به گوشه رانده شده اند. شما امروز از طریق نت فلیکس در هر لحظه به هر فیلم، سریال، موزیک یا ... که بخواهید دسترسی پیدا میکنید و هر نوع محتوایی را در هر زمان که بخواهید از شبکه مجازی میتوانید استخراج کنید. دیگه لازم نیست منتظر بشید ببینید صدا و سیما یا هر شبکه دیگه ای برنامه مورد علاقه شما رو چه زمانی پخش میکند. حتی اگر اینکار را با بهترین کیفیت ارائه بدهد نمیتواند جذابیت های فضای مجازی و اینکه شما در انتخاب زمان و کیفیت محتوا حق انتخاب داره رو کاهش بده. شما در فضای مجازی، هم کار میکنید، هم بازی میکنید هم استفاده محتوا میکنید، هم تولید محتوا میکنید، هم با دوستان و آشنایان در ارتباط هستید ، در حقیقت شما در فضای مجازی همه چیز را با هم دارید. پس طبیعیه کم کم جذابیت های تلویزیون کاهش پیدا میکنه. مسئله ای که باید بهش فکر بشه و دوستان توجهی نداشتنداین هست که انحراف معیار جذابیت صدا و سیما نسبت به کاهش جذابیت مورد انتظار چه میزان بوده است؟
  • 4120831655 IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    91 3
    دقیقا رویکرد غیر مردمی دارد مثلا این حرفو زدین یعنی چی که به اینترنت مجازی باخت داده میخایید با این کارا اینترنت جهانی رو قطع کنید خخخخخ
  • عبدالکریم IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    7 258
    صدا و سیمای ما ، صدا و سیمای اسلام است صدای قرآن است صدای دین است صدای اصول است صدای ولایت است فلذا هرگز به هیچ چیزی نمی بازد چون تعز من تشا بفرمایش آیه 26 سوره آل عمران در حق این نظام است و عزت ابدی یافته است
    • یاس IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      147 4
      تا امثال جنابعالی هستند و تریبون هم دست شماست همه بازی ها را به مردم خواهید باخت. هر چیزی رو وصل نکنید به اسلام و قرآن و با احساسات مردم بازی نکنید این مردم دیگه گول امثال شما رو نمیخورن!!!
    • ایلیا IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      147 5
      کجای قرآن نوشته با پول بیت المال سریال به درد نخور بسازن،خواهشا هر چیزی رو به قرآن ربط ندید
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      3 42
      جوری میگی بیت العمال انگار دزدی کردن‌ سریال ساختن این همه دزد تو مملکت وجود داره اونا بیت العمال خور نیستند گیر دادی به سریال سازای بدبختتت!!؟
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    141 1
    این حجم ارفاق به صدا و سیما، کمکی به این رسانه نمیکنه. ای کاش میزان استفاده از ماهواره هم او آمار مشخص میشد تا عمق فاجعه مشخص بشه. هنوز یادمون هست که چه حجم و جه تعدادی روزنامه تو کشور منتشر میشد و الان جز چندتایی، اونهم در صفخات خیلی کمتر و در تیراژ خیلی کمتر داره منتشر میشه. برای صدا و سیما هم وضع ریزش مخاطب همین شکل بوده.
  • US ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    111 4
    دسترسی به فضای مجازی را قطع کنید. مردم را کور کنید باز هم ارایجف صدا وسیمای میلی را نگاه نخواهند کرد
  • سرباز بی نشان IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    64 11
    حالا به شماها میشه اعتماد کرد؟خدا از ذات تک تکتون خبر داره وروز قیامت عجب محشری ست .
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    5 64
    چرا اینقده مغلطه می کنید خدا شفاتون بده . کجای دنیا صدا وسیماش با فضای مجازی هماهنگ است ؟لطفا آدرس بدید.
    • 5 IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      0 0
      آدرسش کاخ سفید واشنگتن دی سی مثل هميشه.
  • کوثر IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    65 4
    خب با این سریال های مسخره معلومه هیشکی تلوزیون نمیبینه من خودم بعد گاندو دیگه جرات نمیکنم سریال جدید ببینم
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    131 0
    خیلی وقته که باخته، یه کلیپ چند دقیقه ای در یوتیوب، گاهی تا صد میلیون بازدید داره، یعنی بیش از جمعیت کل کشور، چیزی که صدا و سیما در خواب هم نمیبینه، نمونه اش کلیپ «بهت قول میدم محسن یگانه»
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      5 39
      اون کلیپی که تو دنبالشی که نمیشه صدا وسیما پخش کنه والا بهتر از تمام دنیا ست فکر میکنی صدا وسیما دنیا راستگو و رست اخبار میدن خدا پدر صدا وسیمای مارا بیامرزه
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    66 2
    همین الانشم باخته
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    129 3
    من یکی که اصلا حوصله ی شبکه های بی کیفیت و غم آلود داخلی رو ندارم
  • منصور پورکمال IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    69 0
    وقتی هرسال بودجه صدا و سیما از بیت‌المال و هرسال بیشتر از قبل پرداخت میشه چه اهمیتی داره که کسی تلویزیون نگاه بکنه یا نه. صدا و سیمای میلی دارن حالشو میبرن. اگه تلویزیون ایران هم اشتراکی بود مدیرانش فکری به حال ریزش مخاطب میکردن. اما حالا چه اهمیتی داره
  • مجید IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    59 0
    من که اصلا از صدا سیما نمیبینم
  • نادر IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    54 1
    این راهی است که کیهان مدتها پیش رفته
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    68 0
    هزینه های نجومی صرف سازمانی میشود که بجز برنامه های ورزشی مخاطب آنچنانی ندارد
  • ایرانی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    40 0
    شاید نیازی به مقایسه‌ی صدا و سیما با فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای هم نباشد. صدا و سیما به خودش باخته است.نه از نظر سرگرمی و نه از جنله‌ی رسانه‌ای چیزز ب ای گفتن ندارد و همین یعنی شکست تمام عیار
  • US ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    29 0
    صداوسیما جذابت وصداقت خودرانسبت به مردم ازدست دادسرمایه صداوسیما مردم هستند که ازدست رفته وجذب شبکه های دیگرازایران شده است بااین رویه تعطیل بشه بهتر
  • سعید IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    27 4
    سلام وقتی یه برنامه مثل ۹۰با طرفدار میلیونی بدون هیچ علتی یا اطلاع رسانی قطع میشه معلومه اعتماد از صداوسیما سلب میشه اقای فروغی یه سم مهلکیه برای صدا وسیما
  • . IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    5 34
    تلوزیون و اینترنت قابل مقایسه نیستند و هردو همیشه مورد توجه اکثر جامعه هستند
  • علی IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    23 2
    ۱۳ ساله تلویزیون نگاه نکردم و هیچوقت هم نگاه نمیکنم .
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    31 2
    در کل حرفی ندارم فقط لایک ها و دیسلایک های پیام های اینجا؛ گویای شدت نفرت مردم از رسانه داخلی است...
  • مهدی IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    5 10
    درود و سپاس فراوان. از مطالب کارشناسانه همه عزیزان مفید بود موافقم
  • پویا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    27 2
    اونقدر رفتید سمت دروغ که اگر راست هم بگید کسی باور ندارند چوپانان دروغگو
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    7 0
    متاسفانه تو صدا و سیما دروغ گفتن عادی شده جوری میگن خودشون هم باورشون میشه بکوبید از نو بسازید اینهمه پول مردم رو هدر ندهید ،سریال میسازن ابدوغ خیاری ،اعصاب ادم فقط قاطی میشه امان از امید وجوانمردی فقط سیاه نمایی و بد بختی و شعار زدگی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    7 0
    خیلی خوشبینانه میشه گفت صدا و سیما قافله رو به دنیای مجازی باخته... واقعیت اینه که مخاطب شبکه هایی مثل من و تو و جم هم از صدا و سیما بیشتر هست. صدا و سیما حتی به خودش هم رحم نمیکنه. تعطیلی برنامه نود و ساخت سریال های سر تا پا مضمون های سیاسی هدفدار حتی در شبکه نونهال نشون دهنده این هست که خود صدا و سیما هم قصد جذب مخاطب نداره... شما مقایسه کنید سریال هایی مثل خانه سبز رو با گاندو !! یا کلاه قرمزی رو با شهر موشکی!!! برنامه هایی که برای سرگرمی خانواده ها و آموزش کودکان ساخته میشدن جاشون رو دادن به اعلامیه های سیاسی گروهی خاص
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 0
    برنامه های صداوسیما انقدرمزخرف کسالتبارشده که رغبت نمیکنیم حتی روشن کنیم
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    8 0
    تنها خاصیت صدا سیما تبلیع کفش وقابلمه وماکارانی وفرشه وخاصیت دیگه ای نداره
  • علی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    8 0
    صدا وسیما سیاسی عمل میکنه به مردم و خبرراست و دروغ کارنداره.به مظلوم کارنداره..فقط سیاست تک قطبی رودنبال میکنه.
  • محمدی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 1
    شما مطمئناً یه کلکی دارید وگرنه روزنامه داخلی علیه صداسیما حرف نمیزنه حتی اگه راست هم بگید نمیشه به شما اعتماد کرد همین سایت های شما خبر های تنفر آمیز صداسیما پخش میکنه باید یک نظر سنجی تلفنی حداقل با دو ملیون مخاطب برقرار بشه تا واقعا آمار تلوزیون و ماهواره و رادیو مشخص بشه
  • محمد شهریاری IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 1
    من خودم نظری ندارم ولی تعداد لایک و دیسلایک ها نشون میده طرفداران صدا سیما 10 درصد مردم هم نیستن، من کاملا بی طرف میگم اگه به لایک ها و دیس لایک ها نگاه کنید میفهمید. یک نظر سنجی تلفنی انجام بدید از یک ملیون نفر تا آمار حدودی رو بدونیم. البته مردمی نه از سمت صدا سیما!
  • احمدرضا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 0
    صداسیما اگه مردمی بود فقط و فقط یک دفعه باید از قطعی برق و آب میگفت
  • رضا IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    8 0
    من یکی که عمرا صداسیما ببینم. شبکه کودکان که هرسال فقط تکراری میزاره شبکه یک و کلا شبکه های خبری یک بارم از مشکلات مردم در کشور نگفته آی فیلم هم که تکراری میزاره برنامه های زنده که نگم براتون! پرطرفدار ترین برنامه که دقیقه نود بود و کلی خاطره باهاش داریم که صادقانه نظر مردم رو میشنیدن بی دلیل قطع شد یا حداقل به اون 2ملیون مخاطبش چیزی نگفتن، فقط شبکه نمایش خوبه که اونم اکثرا فیلم خارجی میزاره! همون فیلم ایرانی های شبکه نمایش هم خوب نیست فکر کنم حدود یک ملیون فقط برای فیلم خارجی صداسیما نگاه میکنن نه برای خود صداسیما،فکر کنم صدا و سیما بخاطر کم مخاطب بودنش شروع کرد به پخش سریال خارجی هرچی شبکه جدید ساختن هم بدتر از قبلی ها بوده پس دلیلی نمی بینم که بخوام صدا و سیما رو نگاه کنم.
  • کشاورز IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 0
    واقعا درسته صدا سیما اخبار مردم نمی گوید. اخبار حاکمیتی می گوید اکثریت مردم از این عملکرد صدا سیما راضی نیستند. بعضی اخبار ها و رویدادها آنقدر در تمام شبکه ها تکرار می شود که مردم عاصی می‌شوند بجای تاثیر مثبت تاثیر معکوس دارد.
  • یاس IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    5 0
    متاسفانه صدا وسیما بیشتر اخبار اتفاقات در آمریکا می پردازد مثلا اخبار کرونا آمریکا بیشتر وزودتر اخبارکرونا کشور خودمان می گوید مشکلات وچالشهای کشور ما ن آنقدر زیاد است متاسفانه گفته نمی شود. اکثریت سریال ها وفیلم ها شده سیاسی که مورد پسند مردم نیست برنامه شاد بسیار کم دارد.در کل برنامه صدا سیما در اختیار عده محدودی از حاکمان است
  • ~~ IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    5 0
    آخه واقعاً صدا و سیما دیگه جذابیت نداره شما فکرشو بکنین الان مثلا صدا و سیما برای یه نوجوون چه جذابیت خاصی داره؟ سریالا که همه مشکلات جامعه ن و بدبختی هر جا هم میزنی یا آگهیه یا دو نفر حرف میزنن فیلم هایی هم که میزارن مال عهد بوقه مشکل اینه که صدا و سیما واقعا دیگه عامه پسند نیست من الان خودم یه نوجوون هستم دلم میخواد فیلم ها و سریالای تینیجری رو دنبال کنم فیلمای جذاب نه این سریالای بیخود
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 4
    صدا و سیما خیلی عالیه
  • کلندر IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 0
    صداوسیماخیلی سانسورمی کندوزیاددروغ می گویدبنابراین صداوسیمای میلی است نه ملی پس درنتیجه ازاقبال چندانی برخوردارنیست