۱۰ نفر
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
چرا واقعیت را به مردم نمی‌گویند؟

این روزها دوباره بحث بر سر اسناد خودرو در فضای حقیقی و مجازی داغ شده است.

نامه دادستان محترم کل کشور (که البته تصریحاً با ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و بخشنامه رئیس محترم اسبق قوه قضاییه و تلویحاً با نظر رئیس محترم قوه قضائیه فعلی در تناقض است) این بحث را داغ کرده است.
 البته بنده قصد ورود به بحث از این منظر را ندارم چرا که حقوقدانان مبرز به نحو مقتضی به آن پرداخته اند و قانون به نحوی روشن است که نیازی به تفسیروتأویل ندارد.  قصدم این است که مردم با واقعیت آشنا شوند چون حق مردم است که بدانند.

اگر می‌گوییم هزینه تنظیم سند در دفترخانه زیاد است (که واقعاً هم زیاد است) چرا راجع به جزئیات و اجزای تشکیل دهنده این هزینه های هنگفت به مردم چیزی نمی‌گویم؟
 چرا نمی گویم بیش از ۹۰ درصد این هزینه‌ها را هزینه‌های دولتی اعم از مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شهرداری، سهم هلال احمر، حق الثبت، کاداستر تشکیل می‌دهد که سردفتر حق یک ریال دخل و تصرف در آن را ندارد؟

چرا نمی گویم دریافت تمامی این هزینه ها و واریز برخط و فوری آن همگی بر اساس قانون به سردفتر تکلیف شده و سردفتر نمی‌تواند آن را وصول نکند؟
 چرا بعضی از نمایندگان محترم مجلس که اتفاقاً داعیه انقلابی بودن هم دارند به مردم نمی‌گویند یا نمی خواهند مردم بدانند که دریافت این هزینه‌ها را در قالب قوانین مختلف از جمله بندها و تبصره های مختلف لوایح بودجه خودشان به مردم تحمیل کرده‌اند؟
 اگر بگوییم از قانونی که خود مصوب کرده‌اند خبر ندارند که وا اسفا به ما با چنین نمایندگانی، و اگر بگوییم خبر دارند اما به روی خود نمی آورند که در این صورت باید ببینیم اخلاق و وجدان چه حکم می‌کند.
 تاسف بارتر اینکه دریافت این هزینه‌ها توسط دفاتر که مصوب خود نمایندگان هست را دست‌درازی به جیب مردم دانسته و صدا و سیما هم در جهت القای این تهمت ناروا و آشکار از زبان مجریان کم اطلاع و بعضاً مغرض، نهایت تلاش خود را به کار می گیرد و سردفتران که سابقه امانت داری آنان بالغ بر چندین ده سال‌ است را ناجوانمردانه متهم به دستبرد به جیب مردم و زراندوزی می کنند.

انتظار می‌رود نمایندگان محترم مجلس اولاً به قوانین مصوب خود احترام بگذارند و ثانیاً چنانچه دغدغه‌مند موکلین خود هستند قانونی را مصوب کنند که مردم با کمترین هزینه و کمترین صرف وقت و در نهایت تکریم  بتوانند با تنظیم سند رسمی برای خود آسودگی خاطر فراهم کنند.

 به جرأت می‌توان گفت حذف مراکز تعویض پلاک و اختصاص هر پلاک به هر خودرو از تولید تا اسقاط و انجام کلیه فرآیند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی (البته با حذف هزینه‌های بالا) و اعلام برخط این فرایند به راهور ناجا می‌تواند موجبات رضایت‌مندی آحاد مردم را به نحو چشمگیر فراهم آورد.  همینطور انتظار می‌رود صدا و سیما نیز رسالت اصلی خود را فراموش نکرده و درصدد اطلاع رسانی شفاف و نه جانبدارانه به مردم باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رستمی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    54 16
    اگر تمام هزینه ها به جیب دولت میره پس چرا شما دفترداران اینقدر ناراحتید از حذف این مسئله..... خب ی باری از دوش شما برداشته میشه دیگه....همتون به فکر جیب خودتون هستید
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      4 0
      چرا رهگشا که یک شرکت خصوصی منحل شده وحامیانش این همه برای رفاه مردم فشار تحمل می کنند
    • شهرام نظری IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      4 1
      الان ی ماشین 1 میلیاردی ی بنگاه حداقل روش 50تا 100میلیون می خوره همشون زندگی لاکچری دارند مردم بدبخت کردند مردم به سطوح اوردن هی تو فضای مجازی پر کردن هزینه دفترخونه چرا بنگاه ها دلال ها را نمیگید که دارایی بیاد پوستشون بکنه . داداش اشتباه می زنی این همه حوردن 2تومن هم دفترخونه اون 50تا 100میلیون بگو
    • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 0
      مرد حسابی، مگر وقتی شما میری تعویض پلاک، مجانی انجام میشه.؟ تعویض پلاک در دنیا منشوخه. اون هم توسط یه شرکت خصوصی
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 1
      احسنت و هزاران آفرین درست حرف دل منو زدی
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    23 3
    مردم یکبار قراره پول بدهند و آنهم انشاالله در چارچوب قوانین دنیا ، حال شما یا دولت . اگر دولت و نمایندگان با قرار دادن این بندهای دریافتی در دیگر قوانین ، اونو دارند میگرند که خوب باری از روی شما برداشته و انگشت تهمت و دلخوری ها سمت شما نمیره ، اگر هم که قراره کلا ً شما بگیرید و اونو به دولت واریز کنید و منهای درآمد خودتون ، خوب پس اون منابع درج شده اخیر در لوایح پنهان حذف و به سمع و نظر مردم برسانند و زحمتشو شما بکشید
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    27 3
    نمی خواد واقعیت بگویید مردم ایران همه چیز به خوبی می دانند ولی کاری از دستشان بر نمی اید واگذار کردن به خدا
  • خب IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    24 5
    فرمایش درست.ولی تمام حاشیه های مصوب شده که فرمودید به بیست درصد نمی رسد الباقی نوش جان شما و دوستان دفتردارتان
    • علی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 0
      اول تحقیق وبعداظهارنظربفرمائید.نظرشمادقیقا برعکس است.
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      سلام حال شما خوبه؟ نمرات ریاضی تون چند بود تو ابتدایی؟فقط جمع و تفریق بدونید، کافیه واسه اینکه این اشتباه فااااحش رو نداشته باشین.
  • حمید IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    21 5
    یادتون نره که شب عید امسال قانون نهایی به روزنامه رسمی کشور ابلاغ شده و همه حقوقدانها به اون استناد میکنن(رای مجمع عالی دیوان کشور که دوبار تاکید کرده برگ سبز ملاکه)...ملت نااگاه هم که همیشه مورد بازی خوردن سواستفاده چیا هستند ...کمی مطالعه و تحقیق ...خیلی آسونه!!
    • علی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 0
      دیوان قانونگزارنیست .قانون رامجلس تصویب میکند.نسخ قانون هم بعهده مجلس است.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 0
      میشه بفرمایید مجمع عالی دیوان چه نهادی هست که ما مردم هم یه کم یاد بگیریم
    • احترام زاده IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 0
      جناب لطفا یک بار دیگه شما اون رای رو بخونید ببینید صحبتی که اون رای داره چیه اصلا صحبتی از سند شناختن برگ سبز نبوده اون رای فقط مربوطه به حق توکیل وکالت (اجازه واگذاری وکالت اتومبیل ) به اشخاص متعدد هست فقط و فقط همین ولله دروغه هرکسی بگه اون رای درخصوص کفایت برگ سبز بوده
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 3
    هیچ نظری ندارم
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      هنین نظرندادن ها وبیتفاوت بودن باعث سواستفاده بعضی ازافرادمی گرددواگرنه..همه باسودند.وآگاهی کافی درهمه مواردرادارندولی دستشان جایی بندنیست
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      مجمع عالی!!!
  • علی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    گل گفتی. حالا که انقد وقت گذاشتی ریز همین هزینه هارو هم بگو دوست عزیز. و اگر طبق قانون باید پرداخت بشن بهتره که مانند عوارض شهرداری که زمان تعویض پلاک با یک کارتخوان ساده از مردم گرفته میشه در تمامی این موارد هم همین اتفاق بیفته، تهش مردم باید یه کارت بکشن دیگه چرا باید انقدر مردم رو اذیت کنید!؟
  • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    بحث ناراحتی نیست بحث دروغگوئی وتبلیغات غیرمنصفانه ویکجانبه است.آنچه مربوط به حق التحریرمیشودحداقل وجوه دریافتی است.شمابرای کاری که انجام میدهیدمزدی دریافت نمی کنید؟
  • بنده خدا IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    سلام اگر می دانستند که چه تصویب کرده یا می کنند که حال وروز ما اینگونه نبود.
  • ناجي US ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    اگه واقعا به دفتردار ١٠ درصد از كل هزيمه ميرسه مشكلي نيس ولي يه فكري هم به كميسيون نمايشگاهداران بكنيد ١-٢ درصد معامله هس برا معامله ٣٠٠ مليوني دنا ٥ مليون ميگيرن از هر طرف ،
  • مجتبی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    دو درصد کل مبلغ خودرو به حساب دولت میره . هر کی رفته محضر خودش حساب کنه ببینه چقدرش پول دولته . در ضمن خیلی باید ساده لوح باشیم که فکر کنیم دولت از پولش میگذره
  • عباس هلالات IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 3
    با سلام و عرض ادب ، به نظر‌من سندی که توسط نیروی انتظامی زمان تبدیل پلاک صادر و به خریدار تحویل میگردد سند مالکیت قانونی است و نیازی به ثبت در دفاتر اسناد ندارد اصولا اموال منقول نباید نیازی به ثبت در دفاتر اسناد رسمی داشته باشد.
  • فرهاد مطفری IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    سلام پلیس راهور خصوصیه مال چندتا یا دوتا سرداره همه پولها را بعدا کامل میگیر تعویض پلاک پول جدیدیه واسه راهور والا مالیات و ثبت رو میگره خلاصه راهور الکی میگخ
  • سعید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 0
    واقعا اگر اینطوریه بشرط کاهش هزینه ها همه مردم طرفدار سند دفترخانه هستند چون هم رسمیه وهم برخورد دفتردارها با مردم بهتره
  • رضا ک IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 0
    جای تعجب داره که مجلس خودش هزینه ها رو افزایش میده و بعد میگه چرا هزینه زیاده؟!!
  • شهرام نظری IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 1
    خوشحالم در کشور افرادی هستند که واقعیت ها به مردم می گویند
  • علی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 2
    قانونی را که پلیس بنویسه و اجرا کنه، قانون نیست، زور و قلدری است.
  • نظری21رودهن IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 1
    شاه کلید نزاع پوووول است. یک سوال؟ وظیفه ذاتی راهنمایی ورانندگی تنظیم سند خودرو است یا مدیریت وضعیت تصادفات جاده ای و وضعیت ترافیک وامثالهم. در ایران روزانه 40 نفر در اثر تصادف فوت می‌کنند و هزاران مصدوم و مبالغ هنگفت خسارت ایجاد می‌شود. تمرکز روی سند خودرو (که متولی قانونی دارد) اولویت دارد یا پرداختن به وضعیت فاجعه آمیز تصادفات که جان ومال بسیاری از مردم را نابود نموده است. آری برادر داستان اصلی پووووول هست.
  • GB ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 1
    همسر بنده سردفتر هستند و ۹۰ درصد که ایشان میفرمایند صد در صد دروغ هست
  • ناصراحمدی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 2
    مثل اینکه خیلی دردتون اومده اینقد که خوردید بس نبود، هنوز سیر نشده اید؟ بذارید مردم یک نفس راحت بکشن از سادگی مردم سوء استفاده نکنید خداوند به دادستانی، قوه قضائیه، دیوان عدالت اداری و نیروی انتظامی عزیز خیر و عزت عطا فرماید که این طوق لعنت را از گردن ملت باز کردند.
  • کریم IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 1
    کسی دلش به حال مردم نمیسوزه این پول الان تو جیب دفترداران میره بعدا با عناوین مختلف میره تو جیب دولت... دعوای الانم سر پوله... این شو اف ها و مظلوم نمایی ها نخ نما شده ...