۳۰ نفر
۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰

اتفاق بزرگ در وین 

جلال خوش‌چهره 
اتفاق بزرگ در وین 

ساعاتی پیش از شروع دور هشتم مذاکرات برجامی در وین، سخنگوی وزارت‌امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود، خبر از یک اتفاق بزرگ داد.

او گفت: « تیم مذاکره کننده ایران در حال تبادل غیر رسمی و غیر مستقیم متون کتبی اما بدون سربرگ با امریکا از طریق انریکه مورا، نماینده اروپا در مذاکرات وین است.» خطیب زاده تأکید کرد: « این خبر بزرگی است که امروز(دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰) در اختیار خبرنگاران می‌گذارم.» به راستی باید این خبر را بزرگ و تحول رو به جلو در مذاکرات وین دانست؟ 

تبادل متون غیر رسمی -که در ادبیات دیپلماتیک «غیر متن» خوانده می‌شود- میان مذاکره کنندگان ایرانی و امریکایی، یک پیشرفت رو به جلوست.  این خبر به قول سعیدخطیب‌زاده «بزرگ» اگرچه در میان گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی گم و یا کم‌رنگ دیده شد اما آن را می‌توان گام نخست در تغییر نگرشی دانست  که  تهران  را از گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن در هفت دور مذاکرات برجامی در وین پرهیز داده است. در واقع کشدار شدن مذاکراتی که حالا هشتمین دور آن با چشم‌اندازی همچنان مبهم و پیش‌بینی‌های متعارض از سوی گرایش‌های مختلف آغاز شده، نبود گفت‌گوی مستقیم میان دو مذاکره کننده اصلی است. گره کار در وین از سوی دو بازیگر اصلی؛ یعنی تهران و واشنگتن باز می‌شود. تمام مطالبات تهران از مذاکراتش در وین و احیای برجام متوجه واشنگتن است. مخاطب اصلی واشنگتن نیز تهران است،اما به‌گونه‌ای بدیع در تاریخ مذاکرات دیپلماتیک، این دو متغیر اصلی از نشستن روبروی هم پرهیز کرده‌ و کار را به واسطه‌هایی سپرده‌اند که کارنامه آنان خالی از دستاورد معلوم است.  

ابتکار تهران در انتقال پیام مکتوب و مستقیم خود به طرف آمریکایی از طریق «انریکه مورا» و نه نمایندگان اعضای گروه چهار، می‌تواند نشان از گذر تهران از امید به نقش‌آفرینی واسطه‌هایی باشد که تاکنون اگر بر بلندی دیوار بدبینی‌های متقابل میان تهران – واشنگتن نیفزوده باشند، در کاستن از آن هم نقش مؤثری نداشته‌اند. در واقع گروه چهار ناتوانی خود را در تحقق خواست‌های تهران نه تنها در وین، بلکه از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون بدون توافق با واشنگتن نشان داده‌اند. تجربه موفق امضای برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز بدون گفت‌گوی مستقیم تهران – واشنگتن، همان سرنوشتی را می‌یافت که در مذاکرات طولانی ایران و تروئیکای اروپایی از سال ۲۰۰۳ تا اواسط ۲۰۱۴ تجربه شد؛ یعنی تشدید اختلاف‌ها ‌و رفتن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد.  

رودبایستی‌ها را باید کنار گذاشت و منافع ملی را بر هرچیز ترجیح داد. ایران و امریکا، طرف‌های اصلی مذاکرات وین هستند. اگر قرار به موفقیت در وین باشد، تهران و واشنگتن نمی‌توانند بیش از این،  پشت دیوار و با واسطه با هم کلنجار کنند. واسطه‌ها با نگاه به منافع ترجیحی‌ خود عمل می‌کنند. اگر قرار بر بی‌اعتمادی باشد، بی‌اعتمادی را  چرا نباید در منافع ترجیحی واسطه‌ها نیز دنبال کرد.  

فرصت‌ها اندک اندک به پایان نزدیک می‌شوند. وین می‌تواند به مثابه جعبه پاندورایی شود که هرنوع شری از آن بیرون بیاید و یا موقعیتی را فراهم کند که همه طرف‌ها در آن کامیاب شوند.  
سخنگوی وزارت امور خارجه از خبری بزرگ گفت. این خبر را برای فرجام هشتمین دور از مذاکرات وین می‌توان به فال نیک گرفت. بازتاب تبادل  متون غیر رسمی میان تهران و واشنگتن را در روزهای آتی و روند مذاکرات و احتمال دستیابی به توافق تدریجی یا همان «کم در برابر کم» می‌توان سنجید. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1587191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فرج الهی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    43 12
    آقایانی که مردم را گروگان گرفتید جمع کنید این خیمه شب بازی را .
  • مه US ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    7 10
    ای حسین کیهانی بدو قافیه بده
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    13 8
    عجب اتفاق بزرگی!! جان مادرتون بیخال بشید ...این بچه بازی ها چیه ؟
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    22 19
    ببینید دولت قبل ایران چند سال با آمریکا مستقیم مذاکره کرد و ترامپ زیرش زد. بالاخره باید یه مدتی این مذاکره غیر مستقیم باشد تا آمریکا متوجه اشتباهش شود. به جای آمریکا ایران را محکوم نکنید. ضرر می کنید.
    • عبدالله IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      ببخشید اشتباهی منفی زدم
  • یک ایرانی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    15 27
    هیات ایرانی بایدهشیارباشد، تابحال آمریکا کلاهی بزرگ برسرما گذاشت ونقص پیمان کرد، حالانوبت اروپا ودیگران است، بایدرفع کل تحریمها صورت بگیردوراست آزمایی هم باشدوالاچنانچه فردا،اروپا نقض پیمان کردویاگفت این تحریم وان تحریم راماحرفی نداریم وآمریکا نمیگذارد، قابل قبول نخواهدبودوماسرخط بدون خسارت برخواهیم گشت.
  • حسین IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    31 2
    دقیقا سه کشوراروپایی دروهله اول منافع خودشان رامیخواهند پس نه حالا بلکه ازگذشته دورهم مامیبایستی مسقیما باخودآمریکا صحبت میکردیم یادمان باشدواسطه هااول منافع خودرامیخواهند
  • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    28 0
    چرا ما حرفمون مستقیم به آمریکا نزنیم،به نطر من هیچ فرقی نداره مستقیم و غیر مستقیم مذاکره کنید مهم این است که هر طور که مذاکره کنیم ،و با هرکه مذاکره کنیم بدون ترس حرفمون بزنیم باید هرچه سریعتر این واسطه گری را کنار بزنیم
    • م IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      از ترس روسیه مستقیم مذاکره نمی کنیم
    • US ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      شما علیه روسیه موضع گیری کن مثلا بگو از کریمه برو بیرون ببین پاسخ روسیه چیه؟اینکه الان روس ها دوست و آمریکا دشمن است بخاطر چی هست؟
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      علی جان همین طور بهتره چون این مسیر آخرش ترکستان است نه کعبه ی آمال بگذار تا آیندگان و فرزندان ما وقتی کتاب های تاریخشان را می خوانند کمتر به ما بخندند که داشتیم بر سر چه سودا می کردیم
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    دوران لعنت به روحانی سرآمد. دوران صد رحمت به روحانی مبارک
  • محمد IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    درست است مذاکره باید با طرف اصلی یعنی امریکا باشد ولی باید امریکا چهار چوبی را قبول داشته باشد و ان برجام است که از ان خارج شده است .و برای اینکار ابتدا امریکا باید ااعلام کند که به برجام برگشته است.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    پیغام پسغام فایده ندارد کشورهای واسطه فقط بفکر منافع خودشان هستند و بدون اجازه آمریکا آب هم نمیخورند حتی چین و روسیه
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    صد بار توافق بکنی باز پاره خواهد شد .اختیار آنها هم دست خودشان نیست ‌. چطور اختیار شما دست خودتان نیست . آنجا هم همینطوری بست ....‌.
  • تورج IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    نباید قضیه را ساده پیش برد حتی اگر بسادگی قابل حل باشد .پافشاری بیشتر و حتی رساندن قضیه به مرز موجب میشود طرف مقابل بار دیگر هوس ماجرا جوئی را از سر بیرون کند . منتهی باید در شناخت مرز بحران دقت کرد .
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    بهتراست ایران فقط با امریکا مذاکره کند چون اروپا افسارش دست امیکاست و چین و روسیه در موقعیت ایجاد نحریم نیستند و از ایران فعلا میدوشند .
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    دلار شد ۲۰۰۰۰ تومان
  • حسین حسینی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    ما تابع قوانین الهی قرآن هستیم نه تابع قوانین بشر نویس سازمانهای بین المللی ماباید انچه را که مطابق قوانین قرآنی هست را هم خودمان بپذیریم وهم به طرف مقابل ارایه دهیم اگر نپذیرفتند ما از راهی که انتخاب کرده ایم پشیمان نیستیم حتی اگر در این راه مثل سردار سلیمانی تن مان را پاره پاره کنند
  • US ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    مردم گرفتی مسخره کدوم مذاکره همش چرت ...منم با شما مذاکره نمیکنم تا برسه امریکاه فرانسه انگلیس آلمان روسیه ....خواصتهای شما نظام جمهوری اسلامی خیلی مسخره .برای مردم دنیا ایران بخوانید بازگو بشه تا یک سال میخندی میزنند توسرخودشان گریه میکنند که همه میرن مریخ.
  • US ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    اگر همین مذاکرات نبود الان دلار در مرز۱۰۰هزارتومان بود
  • AE ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    شتر سواری که دولا دولا نمیشه
  • امیر IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    فقط باید امریکا وایران بصورت مستقیم واردمذاکره شوندکشورثالث دراین بین فقط شبهه آفرینی وهزینه سازی خواهدکرد
  • حسین آبادی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    مگرپیامبراسلام بادشمن خودش ابوسفیان برای منافع مسلمانان مستقیما مذاکره نکرد پس شماکه ادعای حاکمیت اسلامی داریدباآمریکا درجهت منافع مردم مذاکره مستقیم نمیکنید.
  • رضا IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    توافقی در کار نیست
  • Faridon.gh4848 IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    بابا تمامش کنید مستقیم با آمریکا بنشینید چرا اکثر کشورهای که منافع ملی وملت در اولویت بود با آمریکا دوست ومراواده دارند زمان دیدگاه تنگ ایدلوژیگ گرایانه سالهاست کارای نداشته چه بسا اروپای شرقی وامریکالاتین وشوروی سابق همان تفکر داشتند آخرش به کجا رسیدند به کشوری ورشکسته و عقب افتاده که آخرش مردم وکشورشان هزینه آن دادند حتی به مرحله تجزیه رسیدند
  • حسین بندر IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    فقط مذاکره رو در رو