اقدام مجلس در حذف تبصره ممنوعیت صدور پروانه وکالت بدون آزمون به نفع کیست؟

طراحان طرح تسهیل کسب و کار با ادعای تسهیل اشتغال زایی جوانان، طرحی سراسر ایراد را وارد صحن مجلس کردند.

اما همان طور که از ابتدای مطرح شدن طرح وکلا و استادان دانشگاه پیش بینی می کردند، اشتغال جوانان بهانه ای بیش نبود، چراکه خیلی زودتر از آنچه تصور می شد تالی فساد طرح خودنمایی کرد.
۲۱مهرماه بود که صدای تکبیر نمایندگان مجلس در تایید وضع تبصره ای ذیل  مصوبه موصوف به طرح تسهیل بهانه ی تیتر یک روزنامه ها با این عبارت « حذف  یک رانت مهم شغلی» شد و رسانه های همسو با مجلس انقلابی مدعی شدند برگ زرین دیگری به عملکرد مجلس انقلابی افزوده شد .آن روز نمایندگان موافق در دفاع از طرح تسهیل کسب و کار میکروفن هایشان را روشن می کردند و حذف امتیاز قضات ونمایندگان مجلس به  اخذ پروانه وکالت بدون آزمون را نقطه عطف طرح و از نشانه های پایندی نمایندگان به صفت انقلابی دانسته باد در غبغب مدعی شدند که ما نمایندگان مجلس برای رفع هرگونه شائبه و شبه ای در بحث تعارض منافع و منفعت شخصی چنین امتیاز مهمی را از خودمان سلب کردیم.

به موازات تصویب این طرح و در ادامه ی اعتراض وکلای دادگستری به شیوه ی محاسبه ی ترازعلمی مندرج در طرح و تبعات و تالی فساد چنین مصوبه ای صدای اعتراض برخی قضات عالی رتبه محاکم نیز برخلاف اظهار نظر رئیس فعلی قوه قضاییه که وکیل شدن قضات را نوعی تولید رانت قلمداد کرده بودند شنیده شد تا جایی که برخی گمانه زنی ها حکایت از این داشت که عمده علت ایراد شورای نگهبان به طرح  در وجود چنین تبصره ای باید جستجو کرد تا اینکه امروز مجلس انقلابی با حذف این تبصره مهر تاییدی بر گمانه زنی ها و خط بطلانی بر ادعاهای پیشین  نمایندگان در بحث تعارض منافع کشید.

به عبارتی مجلس انقلابی که حمایت از اشتغال جوانان را علت اصلی چنین مصوبه ای اعلام و تبصره موصوف را از نشانه های تحقق عدالت اجتماعی در اشتغال به حرفه وکالت می دانست در حرکتی انقلابی با حذف تبصره نه تنها اقدامی برخلاف ادعای حمایت از اشتغال جوانان اتخاذ کرد بلکه با تسری این امتیاز به نمایندگان در مصوبه، ادعای پیشین خودشان را در بحث تعارض منافع نقض کردند. شورای نگهبان  بند۹اصل سوم قانون اساسی  را قابل تسری به  کسانی که صلاحیت علمی آنها مسلم است ندانسته، الزام قضات به قبولی در آزمون وکالت را خلاف قانون اساسی اعلام کرد. به عبارتی نظر به سوابق شغلی-تحصیلی قضات صلاحیت علمی ایشان برای تصدی حرفه وکالت بنا به استدلال شورا مسلم است اگرچه چنین استدلالی  بنا به جهاتی  واجد ایراداتی است از جمله اینکه صلاحیت علمی قضات برای امر قضا مسلم است  نه وکالت و اهل فن  بهتر می دانند بین توانایی اشخاص در اشتغال به حرفه وکالت با تصدی شغل قضا تفاوت از زمین تا آسمان است ،اما بر فرض که این استدلال ،استدلالی صواب باشد، خط ربط این استدلال به نمایندگان مجلس چیست؟ آیا  با یک دوره نمایندگی مجلس صلاحیت علمی ایشان برای امر وکالت مسلم می شود؟

 و بدین گونه آنچه که پیشتر توسط قاطبه وکلای دادگستری و استادان برجسته حقوق کشور پیش بینی می شد با چرخشی انقلابی از سوی نمایندگان به منصه ظهور رسید  و اصرار شورا به اصلاح مصوبه آن هم با تصریح به مسلم بودن صلاحیت علمی قضات در قالب معافیت نمایندگان از آزمون وکالت  ظهور کرد لذا می توان گفت : معافیت نمایندگان مجلس از شرکت در آزمون وکالت پاداش پافشاری ایشان است بر تصویب طرح تسهیل کسب و کار.

* وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1592046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پاسخ IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 3
    آقای وکیل نگران این هستند که ورود قضات به عرصه وکالت ،فضا را برای برخی ها که کانون وکالت را محلی برای ملعبه بازی و حرکات حاشیه ای و هنجار شکن کرده اند محدود و تنگ کند و رانت وکالت را مهار کند
    • بهنام IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      1 0
      شمام که راست میگید.. قاضیا و نمایندگان که حتما میتونن بالای ۳۰٪ آزمون رو جواب بدن!!!!!!!!!!!!! چقدرم وکلا نگران هستن و شما اصلا نگران آزمون و از دست دادن رانت نبودید!!!!!!!!!
  • مهرداد IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 1
    معلومه به نفع نماینده گان محترم اصلا قضات چرا باید وکیل بشن یا نماینده ها چرا .ه شغلی ایجاد کردن یعنی جالبترین نگهبان قانون اساسی داریم صرفا پافشاری شد روی همین تبصره مابقی حق مکتسبه
  • ناشناس IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 4
    جناب جعفر پور!!! درطول هر سال شاید 30 قاضی هم پروانه وکالت نگیرد، این به کجای مملکت برمیخورد؟
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      0 0
      سخت در اشتباهید چون خودم به چشم دیدم قاضی سابق و وکیل حاضر با تلفن همه پروندها حل شد
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      0 0
      حالایه وکیل جوان با کوشش خودش پرونده هارو حل می کنه نه با تلفن
    • محمد هادی جعفرپور BE ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      1 0
      درود اصلا بحث تعداد نیست گرچه بیشتر از این تعدادی است که فرمودید و اتفاقا پیشتر در نقد آزمون برای قضات مطلب نوشتم،بحث آنجاست که مجلس در این طرح جز دروغ چیزی تحویل مردم نداد زمانی که جوانان تحصیل کرده بیکار هستند چه دلیلی داره به کسانی که حقوق مشخصی دارند اجازه ی وکالت داده بشه آیا حاضر هستند حقوق بازنشستگی اشون قطع کنند و بیایند وکالت کنند یا نماینده ی مجلس حاضر هست حقوق ماهیانه نگیرد؟
  • CA ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    همتون در کار رانت هستید همتون
  • علی ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 1
    آزمون وکالت باید حذف شود تا کسانی که مدرک تحصیلی حقوق دارند بتواند وارد بازار کار شوند و آزمون وکالت یک آزمون تشریفاتی است که در همین آزمون سالانه میلیارد ها پول از طریق فروش سئوالات به جیب می زنند و بار علمی چندانی نیز ندارند ...وکالت با حذف آزمون سبب تحول در امور قضایی میشود
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    3 1
    مگه تا حالا سابقه داشته که متولیان ی دستگاه از چیزی که به نفع خودشونه دفاع نکنند جوان بره درکوزه آبشو بخوره قاضی وکیل می شه ،کارمند دفتر قضایی می گیره ومشاوره وکارشناس می شه گور پدر جوان
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 4
    آخه مگه میشه قاضی که سی سال قضاوت کرده و صدها وکیل تربیت کرده خودش برای وکالت آزمون بدهد آنهم آزمونی که محدودیت پذیرش نداشته باشد؟ استدلال مجلس از اول غلط و مغرضانه بود.
  • فاطمه IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    3 0
    از برکات مجلس انقلابی علی برکت الله
  • بهنام IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    4 0
    سوالی که همواره بی پاسخ است: مگر قضات محترم ادعای تجربه، علم و سواد حقوق ندارند؟ پس چه باکی از آزمون دارند؟ بسم الله بیایند در میدان و همه سوالها را پاسخ دهند تا از مضان اتهام عدم عدالت به دور باشند! مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. مطمعن باشید کسانی که از آزمون فراری هستند میدانند که نمیتوانند در مباحث گسترده آزمون خودی نشان دهند. که بهشت را به بها دهند نه به بهانه. از آن گذشته همان دروس حقوق را قضات و وکلا مشترک امتحان میدهند، آیا چیز جدیدی است که وکلا نمیدانند یا نخوانده اند اما قضات میدانند؟!! یقین بدانید این وکیل است که باید تمام مباحث را بداند تا دفاع مناسبی داشته باشد. از آن گذشته قضات تمام عمر تامین و حقوق عالی داشته اند، اینکه دوباره جای جوانهای پرانرژی با علم به روز را آنهم بدون آزمون و فضای رقابتی بخواهند بگیرند جای بسی ناامیدی است. نمایندگان مجلس و کارشناسان حقوی هم که اصلا بهتر است در رابطه با علم حقوقشان بحثی نکنم زیرا مشخص است که چیست!! متاسفم برای جوانها و آفرین به این عزم راسخ مجلس برای حمایت خودش و قضات!! دستمریزاد..
  • سجاد IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    3 0
    اینم از اون حرفاست که صلاحیت قضات برای قضاوت مسلم است ولی برای وکالت نه ...
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    1 0
    وکیل های کلاش و دروغگو و بی سواد تحویل جامعه میدهند
  • US ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    به اسم جوان ها به کام قضات و نمایندگان و....
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    ای بابا دلشون برلی یک جوان نمی سوزه فردا از قضات بازنشته و ... آزمون می گیرن بعد پشت صحنه قبول میشن دوبتره همون آشو همون کاسه فقط یه منت هم بار جوان های بیکار می کنن که ببینین قاضی بازنشته و... آزمون داده اعتراضتون چیه دیگه
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    باطرح تسهیل واقعی و فضای سالم رقابت فکرکنم دیگه جایی برای افراد سابق نمی مونه تازه مردم به حقوق خودشون می رست
  • علی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    1 0
    با سلام ایشون خیلی راست میگن وکلا هم دوباره بیان آزمون بدن از جمله خود ایشون