آشفتگی در بین کشورهای عضو ناتو بر سر بحران اوکراین

مهر نوشت: دبیرکل ناتو در مصاحبه ای ضمن اشاره به اینکه کسی علاقمند به درگیری نظامی نیست، اعلام کرد که کشورهای عضو این سازمان دیدگاهی یکسان درباره ارسال تسلیحات به اوکراین ندارند.

به گزارش تاس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که در میان اعضای این ائتلاف دیدگاه‌های متفاوتی در مورد ضرورت تامین سلاح برای اوکراین وجود دارد.

استولتنبرگ در این باره و در مصاحبه ای با روزنامه «ال پائیس» (El Pais) که امروز شنبه منتشر شد، گفت: گمان می کنم که متحدان ناتو موظفند از اوکراین حمایت کنند.

وی ادامه داد: ما حمایت سیاسی و عملی فراهم می کنیم. به آنها کمک می کنیم تا نهادهای دفاعی خود را مدرن کنند، با فساد مبارزه کنند و ساز و کارهای دفاع سایبری ایجاد کنند.

دبیرکل ناتو افزود: متحدان درباره تسلیحات دفاعی نظرات مختلفی دارند. برخی از متحدان، مانند انگلیس، ایالات متحده یا کشورهای حوزه بالتیک، این نوع تسلیحات را در اختیار اوکراین قرار می دهند.

وی تاکید کرد: هیچ کس علاقمند به درگیری نظامی نیست.

استولتنبرگ ادامه داد که ناتو از مسکو دعوت می کند که بنشیند تا به دغدغه های امنیتی اش گوش داده شود و موضوعاتی مانند کنترل تسلیحات، تسلیحات هسته‌ای، موشک‌ها، شفافیت فعالیت‌های نظامی، ایجاد کانال‌های بهتر ارتباط سیاسی و نظامی بررسی گردد.

دبیرکل ناتو درباره احتمال وضعیت بی طرف برای اوکراین گفت: این موضوع فراتر از مرزهای اوکراین است.

وی افزود: روسیه می خواهد یک معاهده قانونی الزام آور امضا کند که در آن از هر گونه عضویت در ناتو در آینده جلوگیری به عمل آورد. ما باید به تصمیم اوکراین احترام بگذاریم، خواه مبنی بر عضویت باشد یا نباشد.

استولتنبرگ همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پذیرفتنی است که روسیه خود را به این درخواست محدود کند که فقط اوکراین را از پیوستن به ائتلاف منع کند و نه سایر کشورها را، گفت: ما هرگز علنی مذاکره نمی کنیم، بنابراین پاسخی که به مسکو فرستادیم محرمانه است. محرمانه بودن، پیش شرط پیشرفت دیپلماتیک است اما آزادی انتخاب برای هر کشوری، اصلی اساسی محسوب می شود.

اخیرا تنش ها درباره اوکراین بین روسیه و غرب بالا گرفته است. آمریکا و ناتو روسیه را به آماده شدن برای حمله به اوکراین متهم می کنند و در این باره از هرگونه اقدامی در راستای تنش زایی مانند ارسال تسلیحات به اوکراین خودداری نمی ورزند.

کرملین اما در مقابل با رد این اتهام می گوید که این آمریکا و ناتو هستند که با در نظر نگرفتن خطوط قرمز مسکو مانند مسئله عضویت اوکراین در ناتو، مسبب تنش ها در شرق اروپا شده اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1597593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    اصلی ترین سوال این است که چرا ناتو اینقدر به گسترش علاقمند است؟ هدف چیست؟