جنجال غذا، این بار سراغ رستوران های تهران آمده است؛ بستنی طلایی که دو سه روزی از جنجالی شدنش می گذرد و البته عرضه هشت پا، صدف و خرچنگ در رستوران ها.

هرچند به نظر می رسد مانور رسانه ای روی بستنی طلایی رستوران برج میلاد که در نهایت با اعلام شهرداری تهران مبنی بر جلوگیری از عرضه این بستنی مواجه شد، بیشتر برای تبلیغ رایگان، گسترده و خودنمایی رستوران برج میلاد و جذب مشتری های خاصش بود، اما عرضه حیوانات دریایی حرام گوشت، جنبه دیگری دارد.

چه اینکه بستنی طلایی 400 هزار تومانی را در صورت عرضه هم، عمده مردم نمی توانند بخورند، اما غذاهای دریایی، روز به روز پر اقبال تر می شوند و البته به عنوان وجه تمایز بسیاری از رستوران های نیمه لوکس تهران شناخته شده اند. در این میان تفاوت قائل شدن میان حرام گوشت ها و حلال گوشت های دریایی، اهمیت بسیاری دارد.

از میانه های ماه رمضان که حسن بیادی، نایب ریس شورای شهر تهران از 160 رستورانی که غذای حرام عرضه می کنند، خبر داد، اظهارات مختلفی درباره عرضه خرچنگ، صدف و هشت پا در برخی رستوران های تهران شنیده شده است. 

به عنوان مثال رییس اتحادیه صنف رستوران داران تهران گفته در 900 رستوران تحت نظارت این اتحادیه، خرچنگ عرضه نمی شود، اما او از 1200 رستورانی گفته که مجوز ندارند و نظارتی بر منوی آنها نیست. 

اکنون خبر می رسد استانداری تصمیم گرفته از توزیع و سرو صدف، خرچنگ و هشت پا در رستورانهای تهران جلوگیری کند.

محمدعلی عرفان منش، مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران درباره جلسه ویژه کارگروه سلامت استانداری که درباره توزیع غذاهای حرام تشکیل شد، به مهر می گوید: "برخی از اقلام دریایی همچون خرچنگ، صدف و هشت پا در برخی از رستورانها و مراکز غذایی پایتخت سرو می شود که بررسی کردیم هر حوزه ای چه وظیفه ای برای جلوگیری از این موضوع دارد."

به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران، از نظر قانونی سازمان دامپزشکی کشور و نماینده ولی فقیه در این سازمان مسئولیت قانونی برخورد با توزیع این اقلام را دارند: "همچنین دانشگاههای علوم پزشکی نیز مسئول نظارت بر توزیع این اقلام هستند که متاسفانه به هر دلیلی تاکنون دقت لازم صورت نگرفته و باید از این پس موضوع را با دقت رصد کنند."

این درحالی است که حداقل لابستر به عنوان گل سرسبد منوی بسیاری از رستوران های فرنگی، از اوایل دهه 80 عرضه می شود و حتی صید رسمی از خلیج فارس و دریای عمان و توزیع رسمی و بهداشتی از بندرعباس، چابهار و بوشهر دارد. ضمن اینکه در مبادی رسمی با عنوان شاه میگو عرضه می شود. البته رئیس سازمان دامپزشکی درباره صید شاه میگو و خرچنگ در کشور گفته: "براساس نظر نمایندگی ولی فقیه شاه میگو یا لابستر حلال است و مصرف آن هم مانعی ندارد و علاوه بر مصرف داخلی در بازارهای صادراتی هم به فروش می رود."

به گفته عرفان منش در جلسه استانداری تصمیم بر آن شد که آگاهی بخشی لازم به مردم و اصناف در خصوص این اقلام داده شود: "معتقدیم مردم در صورت آگاهی از حرام بودن این اقلام، قطعا آن را تهیه نمی کنند."

این عدم آگاهی را پیش از حسین بیادی نایب رئیس شورای شهر هم عنوان کرده بود: "برخی رستوران داران از حرام بودن خرچنگ آگاهی ندارند و آن را در لیست غذایی خود جای داده اند. نباید با این افراد برخورد سلبی کرد و با برخورد ارشادی آنها را از این موضوع آگاه کرد."

او از وجود 160 رستوران توزیع کننده غذا حرام حرف زده است. عرفان منش دراین باره می گوید: "این رقمی است که نایب رئیس شورای شهر ارائه کرده و خود وی نیز باید در این باره پاسخگو باشد و بنده درباره تعداد مراکز اظهار نظر نمی کنم."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    10 1
    صدف حرامه؟
  • بدون نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    5 0
    لطفاً در مورد علت حرام بودنشون هم مطلب بگذارین،ممنون