وزارت امور خارجه می گوید روزی یک گردشگر خارجی، برای حضور در اصفهان، ویزا می گیرد، ولی مسئولان سازمان گردشگری از افزایش 300 درصدی گردشگران خارجی سخنها گفته اند

امید سلیمی بنی: آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان گردشگری در روز جهانی گردشگری به اندازه ای متفاوت است که به افسانه ها می ماند. مسئولان سازمان میراث فرهنگی از رشد 300 درصدی گردشگری خارجی در کشور خبر می دهند در حالی که مسئولان وزارت خارجه اعلام می کنند در شهر توریست پذیری مانند اصفهان، با آن شهرت جهانی، در هر روز، تنها یک ویزای گردشگری خارجی صادر می شود.

به بیان دیگر، سالانه حدود 300 درخواست گردشگری از سوی خارجیانی که قصد دیدار از شهر تاریخی اصفهان را دارند، روی میز مسئولان وزارت امور خارجه قرار می گیرد. در حالی که آمارهای قبلی نشان می دهد ورود گردشگران داخلی و خارجی به اصفهان، به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور، سالانه 10 میلیون نفر بود.

ولی اکنون بنا به اظهارات رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در این استان، آمار صدور روادید گردشگری برای خارجیان در اصفهان"بسیار پایین و ناراحت کننده" است.

حسن نوریان می گوید: "به طور متوسط فقط یک ویزا در روز توسط دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان صادر می‌شود."

این در حالی است که نماینده وزارت خارجه دو سال است در فرودگاه اصفهان مستقر شده و گردشگران خارجی می‌توانند به راحتی در فرودگاه ویزای گردشگری اقامت ۱۵ روزه دریافت کنند.

به گفته رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان به ازای صدور روزانه یک ویزای گردشگری در اصفهان،هر روز شاهد سفر گردشگران متعدد ایرانی به مناطق توریستی متعدد به کشورهای آسیا و اروپا هستیم.

از رشد 300 درصدی تا آمار 13 درصدی

آمار دادن مسئولان سازمان گردشگری درباره رشد یا کاهش گردشگران در ایران، یکی از جالب توجه ترین مقوله های مدیریت در گردشگری ایران است. در حالی که احمد زاده کرمانی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مردادماه امسال از افزایش 300 درصدی ورود گردشگران خارجی در کشور خبر داده بود، امروز، معاون وی از رشد 13 درصدی گردشگری در کشور اطلاع داد.

حامد دهقانان درباره رشد گردشگری در کشور گفت: "متوسط رشد سالیانه صنعت گردشگری از سال 83 تا سال 89 به طور متوسط بیش از 13 درصد بوده است."

با این وجود، آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان دولتی در حوزه گردشگری، باعث شده تا مردم نسبت به عملکرد این مسئولان، اعتمادی نداشته باشند. این سخن را یکی از نمایندگان مجلس می گوید. به گفته علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان در مجلس، بی اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان گردشگری و حضور گسترده دولت در این صنعت از آفت های اصلی توریسم در ایران است.

این عضو فراکسیون گردشگری مجلس معتقد است طرحهایی مانند سفر کارت که مکررا از سوی مسئولان دولتی اعلام می شود ولی به نتیجه ای نمی رسد، از دلایل عدم اعتماد مردم به آنهاست: " طرح سفر کارت که مطرح شد، اما نتیجه ای نداشت. همین باعث شده تا این روزها نوعی بی اعتمادی به سیاست های مسئولان در عرصه گردشگری به وجود بیاید. مسئولان یک موج امید را ایجاد می کنیم، اما به تعهد های خود عمل نمی کنند."

علیرضا سلیمی همچنین به انحصار دولت در صنعت گردشگری معترض است: "دولت بر توریسم زیارتی دست انداخته و رها نمی کند. به خاطر این که حدود هشتاد درصد از اقتصاد ما دولتی است و هنوز نتوانسته ایم مانور لازم را در بحث خصوصی سازی داشته باشیم."

این آماردهی غیر واقعی دولتی از سوی مسئولان قضایی نیز بارها به عنوان عملکرد ضعیف، توصیف شده است. محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان بار دیگر تاکید کرد دولت آمارهای غیر واقعی به مردم می دهد و وعده های دور از دسترس را مطرح می کند و این موضوع باعث افزایش شکایت مردم از دولت شده است.

وی با اشاره به سخنان بینانگذار جمهوری اسلامی از مسئولان دولتی خواسته که آمارهای دقیق و وعده های قابل اجرا به مردم داده شود.
پول نداریم هفته گردشگری بگیریم

از طرف دیگر، برخی از مسئولان دولتی در حوزه گردشگری نیز علنا گفته اند پولی برای برگزاری هفته بزرگداشت گردشگری ندارند. معاون گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از تعطیل شدن هفته گردشگری در این استان خبرداد. در حالی که پیش از این، از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام شده بود هفته گردشگری همه استانها، برگزار خواهد شد.

اکنون امیدعلی نصیب، معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید به دلیل تعلل مسئولان در دادن اعتبار به این استان، پولی وجود ندارد تا صرف برگزاری هفته گردشگری شود.

نصیب درباره برگزار نشدن هفته گردشگری این استان توضیح داده: "هنگامی که در حدود دوماه مانده به برگزاری چنین همایش هایی، قصد بر آغار کار و درخواست اعتبار می شود، بسیار طبیعی است که با توجه به زمان بر بودن روال تخصیص بودجه، چنین امری محقق نخواهد شد این درحالی است که اگر یکسال یا شش ماه قبل جهت برگزاری چنین همایش هایی اقدام می شد به نتیجه مطلوب می رسید."

وی ضمن اعلام لغو برگزاری هفته گردشگری از ترس سرمایه گذاران برای فعالیت در حوزه گردشگری، خبر داد: "سرمایه گذاران به دلیل ترس از نداشتن توجیه اقتصادی در بخش گردشگری سرمایه گذاری نمی کنند."

شاید ترس سرمایه گذاران خصوصی، چندان هم بی ارتباط با فعالیتهای دولت و انحصار دولتی در حوزه گردشگری نباشد. موضوعی که به نظر علیرضا سلیمی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون گردشگری، از دلایل بی اعتمادی مردم به مسئولان گردشگری شمرده می شود:"حتی در واگذاری ها به صورت کامل خصوصی سازی انجام نگرفته است و به قول معروف این جیب و آن جیب شده است. یعنی شرکت های شبه دولتی بر واگذاری های مربوط به گردشگری چنگ انداخته اند. به همین دلیل رقابت بین بخش خصوصی به صورت جدی وجود ندارد. رقابت به معنای خدمات رسانی بیشتر و ارائه خدمات ارزان تر. این چنین است که سفرهای داخلی در کشور ما خیلی گران تر از سفر به کشورهای همجوار تمام می شود."

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    2 1
    اینااین آماروازتوکدوم لپ لپ درآوردن