تراژدی عقب افتادن از دنیای ماشین های برقی/ ببینید چند فرسنگ از همسایه های عربی و ترکیه عقب افتادیم!

در چند وقت اخیر، برخی از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور، اقدام به معرفی گزینه‌های برقی خود کردند.وزیر صمت هم در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرد که اولویت واردات با خودروهای برقی است. اما سئوالی که پیش می‌آید این است که در نهایت، بازار خودروی کشور آمادگی ورود این نوع محصولات را دارد یا نه؟

امیرمسعود عابدین: ماهیت این امر که خودروسازان قصد دارند تا خودروهای برقی را تولید و مونتاژ و یا وارد کنند، بسیار خوب و مثبت تلقی می‌شود.اما مشخص نیست که چه زیر ساختی پاسخگوی این خودروها خواهد بود.

تا کنون بحث ورود خودروهای برقی مثل اسکای ول ET۵، فیدلیتی برقی (Chery EQ۵)، آریزو ۵ EV و جک J۴ برقی و حتی بحث استفاده از اتوبوس‌های برقی در ناوگان شهری، مطرح شده و شرکت‌ها در حال گذراندن تست‌های فنی برای ورود به بازار هستند.

چالش بزرگ پیش روی خودروهای برقی در ایران/ وضعیت برخی کشورهای همسایه/ عکس

تقریبا تمام بار راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی بر روی دوش مپنا است و پرسش این است که این شرکت به تنهایی می‌تواند در زمانی کوتاه، این مهم را به اجرا درآورد؟ در حال حاضر ایستگاه‌های شارژ برج میلاد و شهید مدنی تهران توسط گروه مپنا راه‌اندازی شده‌اند.در شمال کشور هم ایستگاه شارژ خودرو در هتل میزبان بابلسر راه‌اندازی شده است.اما این تعداد ایستگاه برای آینده بازار ایران که باید بخشی از آنها تبدیل به خودروهای برقی شوند، کافی به نظر نمی‌رسد.

چالش بزرگ پیش روی خودروهای برقی در ایران/ وضعیت برخی کشورهای همسایه/ عکس

بد نیست بدانید که تعداد ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای برقی در سراسر ترکیه تا ۱۷ ژوئیه امسال به ۳۷۹۰ واحد و تعداد نقاط شارژ برقی نیز به ۸۰۰۱ واحد رسیده است. ۵ شرکتی که در زمینه تامین ایستگاه شارژ فعالیت می‌کردند، اکنون به ۱۳۲ شرکت رسیده‌اند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با عرضه خودروی ملی ترکیه به نام «توگ» به بازار داخلی، تقاضا برای خودروهای برقی بیش از پیش، به‌ویژه از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و در سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به سرعت افزایش یابد.ترکیه باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی هزینه کند. ۲ میلیارد دلار از این مبلغ صرف شرکت‌های توزیع و ۱ میلیارد دلار دیگر نیز صرف شرکت‌های سرمایه‌گذار ایستگاه‌های شارژ خواهد شد.

نکته مهم‌تر اینکه ترکیه از نظر تعداد ایستگاه‌های شارژ به ازای هر خودرو برقی در اروپا، رتبه بالایی دارد.این کشور از نظر ایستگاه‌های شارژ جریان متناوب (AC) در جایگاه سوم و از نظر ایستگاه‌های شارژ جریان مستقیم (DC) نیز در جایگاه دوم قرار دارد.

چالش بزرگ پیش روی خودروهای برقی در ایران/ وضعیت برخی کشورهای همسایه/ عکس

امارات هم برنامه دارد تعداد ایستگاه شارژ خودرو برقی را در سال‌های پیش‌رو، به ۸۰۰ ایستگاه برساند. در ماه دسامبر، اعلام شد که همراه با برنامه‌ بزرگ ۲۰۴۰، برنامه‌هایی برای این وجود دارد که حمل‌ونقل در دبی تا سال ۲۰۵۰، به انتشار کربن صفر برسد.این یعنی تمام وسایل حمل‌ونقلی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک استفاده خواهند کرد و شامل حذف انتشار کربن در تمام موارد خواهد شد تا دبی را به الگوی جهانی در زمینه‌ی سازگاری با محیط زیست تبدیل کند.

اگر ورود وسایل نقلیه برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی را هم در نظر بگیریم، اوضاع بدتر می‌شود.صرفا ایجاد ایستگاه شارژ کافی نیست و باید درباره سرعت شارژ آن هم بحث شود.استاندارد و سازگار بودن شارژرها با خودروهای مختلف هم موضوعی مهم و حساس است.

حداکثر جریان ولتاژ قدرت نوع جریان زمان شارژ باتری خودرو برقی
برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر

۱۶ آمپر

۲۳۰ ولت AC ۳.۳ کیلووات تک فاز ۶-۸ ساعت

۳۲ آمپر

۲۳۰ ولت AC ۷.۴ کیلووات تک فاز ۳-۴ ساعت

۱۶ آمپر

۴۰۰ ولت AC ۱۱ کیلووات سه فاز ۲-۳ ساعت

۳۲ آمپر

۴۰۰ ولت AC ۲۲ کیلووات سه فاز ۱-۲ ساعت

۶۳ آمپر

۴۰۰ ولت AC ۴۳ کیلووات سه فاز ۲۰-۳۰ دقیقه

۱۰۰-۱۲۵ آمپر

۴۰۰-۵۰۰ ولت DC ۵۰ کیلووات جریان مستقیم ۲۰-۳۰ دقیقه

۳۰۰-۳۵۰ آمپر

۳۰۰-۵۰۰ ولت DC ۱۲۰ کیلووات جریان مستقیم ۱۰ دقیقه

موضوعاتی که مطرح شد، مربوط به ایستگاه‌های شارژ عمومی بود و درباره ایستگاه شارژ مسکونی هم صحبتی نکردیم!

بیشتر بخوانید:

چالش بزرگ پیش روی خودروهای برقی در ایران/ وضعیت برخی کشورهای همسایه/ عکس

بزرگترین شرکت‌های سازنده ایستگاه شارژ در جهان شارژ پوینت، BP ،ABB، شِل و هیوندای هستند.

خودروهای برقی در طول زمان، نیازمند مراقبت بیشتری هستند و حساسیت خدمات پس از فروش آنها بیشتر از خودروهای بنزینی است.خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی که در سال‌های قبل از ممنوعیت وارد کشور شدند، برخی از آنها اکنون با مشکل نبود باتری و یا گرانی بیش از حد آن مواجه هستند.

شرکت‌های مونتاژ و وارد کننده خودروهای برقی، باید به تک تک این دغدغه‌ها و مشکلات پاسخ دهند تا روند تولید و ورود این نوع خودروها سرعت بگیرد و برخی از کلان‌شهرها بتوانند مقدار آلودگی هوا و صوتی کمتری را تجربه کنند.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1795723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 19
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    27 1
    ای بابا!! حالا با قالبای پژو و پرشیا و 206 چیکار کنیم؟ 50 سال بیشتر تولید نکردیم
    • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      1 0
      این مسئولین کارآمد و با تدبیر تا ۵۰سال دیگه هم بقول شما دوست عزیز از این قالب ها کار نکشن ولشون نخواهند کرد
  • نرایمان IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    41 0
    درکتابهای درسی ، از کاردانی وزرای باهوش ایرانی نوشته‌اند اما درعمل از کاردانی آنها چیزی مشاهده نمی شود!
  • ناشناس IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    25 1
    میشه بگین تو چی جلو افتادیم؟
  • DE ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    22 2
    كاشكي درجا زده بوديم.....
    • آرمان IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      9 2
      روزی در جا زدیم و تراژدی اتفاق افتاد که مسئولین وقت با ندانم کاری و حماقت، طرح خودروهای برقی مهندس جمشید آرین را نه تنها حمایت نکردند، بلکه بدترین رفتار ممکن را در حق این مرد بزرگ روا داشتند. مهندس جمشید آرین، دلشکسته و سرخورده تروتوتایپ خودروهای برقی خود را به سد منجیل انداخت و ایران را ترک کرد. آنروزها تسلا اصلا وجود خارجی نداشت. امروز خودروهای برقی مهندس آرین با آخرین تکنولوژی روز در استرالیا و آلمان تولید می شوند.
  • عطا IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    16 3
    در همه موارد عقب هستیم چون تجار محترم!!! و دلال های گرامی !!!!!هر چه بخواهید وارد میکنند پس دنبال تولید داخل نباشید
  • ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    1 27
    واردات ماشین برقی که هنر نیست ضمنا دستپخت برجام شما اصلاح طلبان است
    • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      2 1
      دقیقا مخ میرسلیم هم مثل تو کار میکنه حدود 14ساله خودرو های برقی تولید میشه هنووووووز امثال تو میگن وارد کردن خودرو برقی هنر نیس خب مهندس یا بساز یا وارد کن یا فعلا زوده واس ملت ایران
  • روح الله IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    33 2
    ما فقط از افغانستان فعلا جلو هستیم از دیگر همسایگانمان حد اقل ۲۰۰ سال عقب افتادیم چه کردید با کشور
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      بیا باز موج منفی شروع شد
    • جواد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      1 0
      افغانستان بهترین ماشینها را دارن
  • ب IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    5 0
    آخ و داغ برا این همه جوان و نخبه.
  • مهدی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    از چی عقب نیفتاده ایم بعضی موقع آدم فکر میکنی عقب رفتن و عقب نگه داشتن کشور به خاطر تعصب کور عمدی هست
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    دلتان خوش است ، مشکل بنزین به کنار ، خودروی برقی بیاد ، مشکل کمبود برق چکار کنیم ! به همین راحتی نیست ، زیرساخت های ما نیاز سرمایه گزاری اساسی دارند حداقل باید ۵ تا ۱۰ سال آماده دگرگونی زیرساختی باشیم