روایت روحانی از شاهکار نیروی هوایی ارتش در نخستین ساعات حمله عراق به ایران/اولین پیام به آمریکا ارسال شد

عصر ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ تجاوز وحشیانه به مرزهای جمهوری اسلامی ایران و بمباران برخی از شهرها آغاز و همزمان فرودگاه مهرآباد تهران هم بمباران شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ،حسن روحانی رئیس جمهور دولت دهم و یازدهم در کانال تلگرامی خود در مورد خاطرات جنگ نوشته است:

بعد ازحمله، اولین عکس‌العمل امام(ره)، راه را برای ما مشخص کرد. وقتی که فرمود: دزدی سنگی را آورده و به خانه ما پرتاب کرده، مردم ما جواب او را خواهند داد.

اولاً امام(ره) مسأله را ساده کرد و ثانیاً در این مثال ساده همه نکات اصلی را بیان کرد. طرف متجاوز دزد است و به غلط سنگ پرتاب کرده و باید پاسخ او داده شود، ملت ما پاسخ او را خواهد داد. این سخن استراتژی دفاع مقدس ملت ایران در برابر متجاوزین عفلقی شد.

اولین قدم ۵ صبح اول مهرماه ۱۳۵۹ برداشته شد و کار آغاز شد. ۱۴۰ فروند هواپیما همزمان از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش بلند شدند و در شهرهای مختلف عراق اهداف نظامی را بمباران کردند و همه ۱۴۰ فروند هواپیما سالم برگشتند. ضربه اول بسیار مهم و با اهمیت بود و در این زمینه شاهکاری به دست نیروی هوایی ارتش خلق شد. با این کار نشان دادند که اگر آمریکا به ما قطعه نمی‌دهد و مستشاران نظامی که از ایران خارج شدند و فکر می‌کردند اگر نباشند آموزش نظامی امکان‌پذیر نیست، تصورشان کاملاً غلط است.

همه امکانات ما اعم از هواپیما، قطعه، خلبان آموزش‌دیده همه و همه کامل است. عملیات هم‌زمان این ۱۴۰ فروند هواپیما یک پیام بسیار قوی برای جهان داشت و اولین پیام به آمریکا بود که ارتش ایران و نیروی هوایی سرافراز آن نیازی به آموزش و قطعه و تستر و کامپوننت شما ندارد و نیروی هوایی روی پای خود می‌ایستد.

این اولین پیام تکان‌دهنده جهانی بود. روحیه عراقی‌ها به طور کامل خرد شد، چون آنها فکر می‌کردند ما نمی‌توانیم حتی ۵ هواپیما را همزمان پرواز بدهیم چه رسد به اینکه ۱۴۰ فروند هواپیما بروند شهرهای عراق را بمباران کنند و سالم برگردند.

در تاریخ دفاع مقدس ما، این ضربه اول جایگاه خاصی دارد و این عملیات نیروی هوایی به عنوان عملیات بسیار تأثیرگذار در تاریخ انقلاب ثبت شده است. صبح روز اول مهرماه ۱۳۵۹ مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع بود، پشت تریبون مجلس شورای اسلامی رفتند و مستقیم به ملت ایران خبر این پیروزی را اعلام کردند./ سخنان دکتر حسن روحانی در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران | ۱۳۹۴/۰۳/۰۳

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1816663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =