آن‌چه می‌بینید خطای دید نیست. این تصویری از یک رنگین‌کمان دوقلوی بسیار نادر است که دو کمان رنگی از یک نقطه خارج شده و عامل آن، ریزقطرات کروی و قطرات به شکل ساندویچ همبرگر موجود در باران است.

به گزارش نیوساینتیست، محققان دانشکده مهندسی جاکوبز، دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو به‌جای جستجوی این رنگین‌کمان‌ها، از شبیه‌سازی رایانه‌ای 3بعدی استفاده کرده‌اند تا بفهمند رنگین‌کمان‌های دوقلو (Twin Rainbow) چطور تشکیل می‌شوند.
آن‌ها فهمیده‌اند جدا شدن این دو کمان از یکدیگر وقتی اتفاق می‌افتد که پرتوهای نور از دو نوع قطره متفاوت عبور می‌کنند. قطرات کروی و ریز، نور را در یک جهت پراکنده می‌کنند و قطرات درشت‌تر که هنگام سقوط در هوا دچار پهن‌شدگی در کف می‌شوند، نور را را با اندکی انحراف از جهت قبلی پراکنده می‌کنند.
این پژوهشگران، قطرات درشت‌تر و دچار پهن‌شدگی را بِرگِرواره نامیده‌اند، چراکه شکل این قطرات بسیار شبیه به ساندویچ همبرگر است! با استفاده از ریزقطرات کروی و قطرات برگرواره، آن‌ها موفق شده‌اند این رنگین‌کمان‌های دوقلوی نادر را به درستی شبیه‌سازی کنند.
این پدیده با رنگین‌کمان ثانویه (و رنگین‌کمان‌های مرتبه 3 و 4) متفاوت است. رنگین‌کمان‌های مرتبه 2 و3 و4 در اثر شکست و بازتاب نور از ریزقطرات کروی آب در ارتفاع‌های مختلف شکل می‌گیرد و روشنی و شعاع کمان‌های آن‌ها با کمان اصلی متفاوت است. در این تصویر، رنگین‌کمان ثانویه یا مرتبه 2 را به شکل کمان بزرگ‌تر و کم‌نورتر در بالا سمت چپ رنگین‌کمان دوقلو می‌بینید که ترتیب رنگ‌هایش برعکس رنگین‌کمان اصلی است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک US ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    14 0
    ای کاش به ایمان صادقی، محقق ایرانیی که این مقاله رو نوشته هم اشاره‌ای می‌کردید! http://lightyears.blogs.cnn.com/2011/12/09/seeing-double-researchers-find-rainbow-connection/
  • بدون نام US ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    18 0
    خوب بود اعلام میکردین که این پروژه یک محقق بسیار جوان ایرانی بنام آقای ایمان صادقی هست که این تز دکترای دانشگاهش بوده!
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    0 0
    باسلام واحترام ها.خیلی تبلیغات در ایران