۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
تلاشگری از نسل هفتم خاندان قزوینی 

بیش از نیم قرن است و یا بهتر بگویم که از نوجوانی و از نجف اشرف با خاندان عالم پرور و مجتهد پیشه قزوینی آشنایی داشته و اکنون نیز دارم. 

در اواخر قرن هجدهم میلادی و در آن دوران سید محمد باقر قزوینی که معلم و استاد محمدعلی میرزا دولتشاه (شاهزاده ایرانی دوران قاجار) بود، در سال ١٧٧١ میلادیاز قزوین به نجف مهاجرت کرد و چند سال بعد به کربلا رفت و در همان‌جا مستقر گردید. از این پس بود که در این خاندان ، شخصیت های حوزوی برجسته ای سر بر آوردند و در حوزه علمیه آن هنگام کربلا از صاحب سخنان و برجستگان بشمار می آمدند.

تلاشگری از نسل هفتم خاندان قزوینی 
در قرن اخیر آیة الله سید محمد صادق قزوینی که خود از شخصیت های برجسته حوزه علمیه نجف اشرف بشمار می آمد و از اصحاب نزدیک مرحوم آیة الله العظمی خویی و در میان افراد جلسه استفتاء معظم له بود.
از این پس بود که خانواده قزوینی‌ها یکی از معروف‌ترین روحانیون شیعه عراق در کربلا و نجف قرار گرفته بودند . با روی کار آمدن رژیم بعث، خانواده قزوینی از جمله علمایی بودند که تلاش کردند توده‌ها را برای مبارزه با آن رژیم آموزش دهند. بعد از چندین سال رژیم صدام، خانواده قزوینی را یک تهدید ایدئولوژیک دانست و آیت‌الله سید محمدصادق قزوینی را در سنً بیش از هشتاد سالگی و به همراه چندین چهره برجسته علمی حوزه نجف مانند آیات سید محمد باقر صدر ، محمد تقی جواهری ، هاشمیان و پدرم آیة الله شهید حاج شیخ احمد انصاری و بیش از ده چهره سرشناس دیگر را دستگیر و در کمترین زمان جهت فشار برحوزه علمیه نجف ، همگی را به شهادت رسانید که تا کنون از مزار مقدس این بزرگان هیچگونه اثری بدست نیامده است.

تلاشگری از نسل هفتم خاندان قزوینی 
سازمان عفو بین‌الملل در آن زمان مرحوم آیة الله قزوینی را پیرترین زندانی سیاسی جهان معرفی کرد.
در حال‌حاضر بسیاری از اعضای این خانواده در آمریکا زندگی می‌کنند و از بنیان‌گذاران مراکز اسلامی در ایالت‌های گوناگون این کشور هستند. یکی از برجستگان و سخنوران و تلاشگران روحانی خاندان والا تبار قزوینی ، اکنون سید محمدجواد قزوینی است. او از نسل هفتم خانواده قزوینی‌ها بشمار می آید؛ پدر او آیة الله سید علی قزوینی و پدربزرگش آیة الله سید مرتضی قزوینی هستند. آیت‌الله سیدمرتضی قزوینی، مجتهد و از برجسته روحانیون با نفوذ در کربلاء بشمار می آید و امام جماعت حرم امام حسین علیه السلام را برعهده دارد. وی سابقه تبعید و زندگی در ایران، کویت و آمریکا را هم داشته است.

تلاشگری از نسل هفتم خاندان قزوینی 
سید جواد قزوینی پس از چندین سال تحصیل در حوزه علمیه قم به امریکا هجرت نمود و فعالیت خود را از کالیفرنیا آغاز و سپس به فلوریدا رفت و در سال ٢٠٠٣ میلادی موسسه علوم دینی به نام (الصدیق ) در این ایالت را راه اندازی نمود. . حجة الاسلام سید جواد قزوینی هم اکنون در تگزاس زندگی می‌کند و از سال ٢٠١٠ سازمان «مسلمان آمریکایی» را که یک مجموعه خیریه برای کمک به یتیمان است، راه‌اندازی کرد.
اکنون سیدجواد قزوینی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیون جامعه مسلمانان آمریکا بشمار می آید.
از فعالیت های او در این کشور و پاکستان و هند و کشمیر و جز این ها آگاهی داشته و هنگام سفر به ایران و قم و نیز نجف اشرف ، با مراجع و رموز سبعه دیدار داشته و از راهنمایی های این بزرگان بهره می گیرد.

تلاشگری از نسل هفتم خاندان قزوینی 
در آخرین سفر ایشان به ایران توفیق داشتم که شبی را میزبان وی بوده و از حضور او و تجربه هایش بهره گیرم!
در این نشست زیبا ، دروه هشت جلدی کتاب های خود را بنام ( پیرامون حرمین شریفین ) ، و نیز یک دوره سه جلدی ( تاریخ عراق ) که ترجمه و نگارش حقیر از دکتر علی الوردی را تقدیم محضر ایشان نمودم.
در پایان نیز سید خود را با پرچم مطهر گنبدهای مقدس اجداد طاهرینش ، یعنی حرم امیر المومنین و امام حسین علیهما السلام متبرک ساخت.

تلاشگری از نسل هفتم خاندان قزوینی 
ما به داشتن چنین چهره های جوان و تلاشگر در غرب افتخار کرده و بدون تردید مجالس و سخنان او تاثیر بسزایی در مسلمانان و غیر مسلمانان ، به ویژه در جامعه های دینی غیر مسلمان تاثیر گزار بوده و می باشد.

توفیقات وی افزون و زبان و سخن او
پر نفوذتر و تاثیر گزارتر باد
آمین


* عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

٢٤ اردیبهشت ١٤٠٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =