هر هفته پلیس فدرال آمریکا (FBI) در ایمیلی 10 داستان مهیج خود را برای رسانه های این کشور ارسال می کند به امید اینکه همیشه در صدر اخبار و تیترهای رسانه ها قرار بگیرد و تبلیغاتی ویژه برای آنها باشد.

داستانهای تعقیب و گریز تروریست ها، اطلاعات کشف شده از گروههای ترویستی و گانگستر همیشه عمده ترین مطالب این داستانها و خبرها را تشکیل می دهد. در این خبرها منابع اطلاعاتی اف بی آی برای رسانه ها جزئیات دستگیری تروریست ها و شهروندان خرابکار و گناهکار را توضیح می دهند ولی در کتاب «تیم واینر» جزئیاتی ذکر شده است که کمتر با داستانهای پلیس فدرال مطابقت دارد.


وی در دومین کتاب خود با عنوان «دشمنان: تاریخچه FBI» در حقیقت علیه مشهورترین سازمان اجرای قانون و برقراری امنیت در سراسر جهان کیفرخواستی با 500 صفحه تنظیم می کند و می نویسد که این سازمان خودش مشهورترین نقض کننده قانون به بهانه تعقیب کمونیست ها، تروریست ها و جاسوسان کشورهای دیگر در یک دهه اخیر محسوب می شود.

او مثل کتاب اولش درباره سازمان سیا و تاریخچه تبهکاری این سازمان در این کتاب نیز به حقایقی اشاره می کند که مثل همیشه در رسانه ها به جای آن به داستان های رسمی تلکس های خبری اف بی آی می پردازند. نویسنده اعتقاد دارد تمام سیاست های اف بی آی روی این مساله خلاصه می شود که آزادی های شهروندی باید فدای امنیت ملی آمریکا شود و همانطور که سازمان جاسوسی آمریکا، سیا برای انجام کارهای خود به هر عملی دست می زند نسخه پلیسی آن نیز از تاکتیک های غیرقانونی در پرونده کاری خود بسیار دارد.


از آنارشیست های دهه 1920 گرفته تا گروههایی مثل القاعده همه در تاریخچه شفاهی و مستند واینر قید شده اند که در این سالها تمام پولهای به دست آمده از مالیات ها صرف آنها شده است ولی به هیچکس گفته نمی شود که اهداف تعقیب این گروه ها چیست. از زمانی که رئیس جمهور وقت آمریکا وودرو ویلسون در سال 1917 قانون مبارزه با آنارشیست ها و تروریست ها را ابلاغ کرد سیاست های اف بی آی به جهتی سوق پیدا کرد که نمی توانست کوچکترین اعتراض در برابر سیاست های داخلی دولت آمریکا را تحمل کند.

 

از آن سال هرگونه اعتراضی به جرم هرچ و مرج و ارتباط با گروههای تروریستی در نطفه خفه می شد و سلسله مراتب این خفه کردن در سالهای اخیر به صورت داستان های پلیسی برای رسانه ها ارسال می شود. در جریان ساکت کردن صداهای مخالف یا آنارشیست ها، اف بی آی به صورت قانونی و البته مخفیانه ابزارهای جاسوسی خود را بین شهروندان آمریکایی افزایش داد و تماس های تلفنی اکثر خانه ها و دفاتر موجود در این کشور مورد شنود قرار داد که حوزه کاری شنودهای تلفنی به خارج هم کشیده شد و هم اکنون یکی از اولویت های سازمان پلیس برای جمع آوری اطلاعات برای منافع آمریکا محسوب می شود.


یکی از کسانی که اف بی آی به صورت شبانه روزی تلفنهایش را گوش می کرده «مارتین لوتر کینگ» رهبر سیاه پوست مسلمانان آمریکا در جریان مبارزاتش برای آزادی حقوق سیاه پوستان و اقلیت های این کشور بود. حتی در فایلهای صوتی که در آرشیوهای محرمانه اف بی آی وجود دارد و در کتاب به بعضی از آنها اشاره شده است موارد جالبی مثل رابطه های جنسی جان اف کندی نیز به چشم می خورد که نشان می دهد این سازمان برای حفظ منافع خاص بعضی از آمریکایی ها، رئیس جمهور و غیر رئیس جمهور نمی شناسد.

 

لس آنجلس تایمز/ 22فوریه/ ترجمه محمد حسنلو

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =