۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰

میزان زاد و ولد در ایران در 25 سال گذشته به شدت پایین آمده است و اکنون باعث توقف برنامه های کنترل جمعیت است.

عده ای این عامل افت باروری در مشکلات اقتصادی می دانند، اما دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه معتقد است مشکلات اقتصادی بیشتر موجب افزایش باروری می شود تا کاهش آن. او در کافه خبر دراین باره گفت: "عوامل کاهش باروری و به اینجا رسیدن جمعیت ما به نرخ 1.6 بچه با توجه به پارامترهایی است؛ دخالت علمای مذهبی؛ آنها مردم را تشویق کردند که داشتن 5 بچه زیاد است و داشتن فرزند کمتر را توصیه کردند. دخالت دولت هم عامل دیگری بود البته به واسطه اجرای قانون تنظیم خانواده، افزایش سن ازدواج، بالا رفتن میزان تحصیلات زنان، افزایش میزان شهرنشینی، اشتغال زنان، افزایش جمعیت تحصیل کرده، تغییر در کارکرد خانواده،توسعه اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی از عوامل دیگر آن است. فاصله طبقاتی در ایران کم شده است؛ ضریب جینی به طور مستمر کم شده است."

او از یک جمعیت شناس غربی چنین نقل می کند: "مایکل تودارو می گوید کاهش فاصله طبقاتی منجر به این می شود که مردم نسبت به آینده وقتی امیدوار شوند، دیگر به دنبال بچه نیستند. بچه یک زمانی به عنوان عصای دست پدر و مادر در زمان پیری بود. نوعی تامین اجتماعی برای پدر و مادر بود. فرزند نوعی کالای سرمایه ای بود و روی آن حساب می کردند. فاصله طبقاتی که کم شد و به آینده امیدوار شدند، گفتند دیگر به دنبال بچه بیشتر نمی رویم. تنها توصیه ای که مایکل تودارو کرده است این است که اگر می خواهید تعداد بچه هایتان کم شود؛ باید بروید به دنبال کاهش فاصله طبقاتی. در ایران نیز این موضوع اتفاق افتاده است. حالا اگر بخواهیم باروری را افزایش دهیم، نمی توانیم بگوییم که باید فاصله طبقاتی را زیاد کرد؛ پس کار بسیار سختی است. به همین راحتی نمی توان باروری را افزایش داد. وقتی می گوئید یک بچه باید دو بچه شود، مردم به این راحتی قبول نمی کنند. یکی از دلایل مهم بحث رشد و توسعه اقتصادی است."

محمودی معتقد است قر ربطی به کاهش جمعیت ندارد: "موافقین افزایش جمعیت می گویند، افزایش جمعیت معلول توسعه نیافتگی است. بنابراین با توسعه اقتصادی این معلول از بین خواهد رفت. اگر بپذیریم که در ایران توسعه اقتصادی اتفاق افتاده است پس نتیجه طبیعی آن کاهش باروری بوده است. خوزه دو کاسترو، پزشک، روانشناس و سیاستمدار برزیلی در کتاب "انسان گرسنه" می گوید به سه دلیل زاد و ولد در کشورهای در حال توسعه بالا است؛ یکی از دلایل افزایش زاد و ولد، فقر غذایی است. گرسنگی مزمن (نه حاد) مردم از علل فیزیکی زاد و ولد بالای آنهاست. انسان سیر فردی است که نه فقط از مواد نشاسته ای به اندازه کافی استفاده می کند، بلکه رژیم غذایی او از مواد پروتئینی، معدنی و ویتامینه لازم برخوردار باشد. در بسیاری از کشورهای اروپایی به علت تغذیه غنی بیش از حد درصدی از مردم به طور طبیعی عقیم هستند."

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه همچنین گفت:  دلیل دوم این است که از لحاظ روانی به دو دلیل نرخ زاد و ولد در مردم کشورهای در حال توسعه بالاست؛ اولاً توده های فقیر، بی سواد، مایوس و نامطمئن نسبت به آینده براساس اصل معروف روانشناختی جبران، سعی در جبران کمبودهایشان به هر شکل ممکن را دارند. به همین جهت با سرکوب سایر غرایز، غریزه جنسی آنها تشدید می شود. ثانیا انسان هایی که از لحاظ روحی و روانی به توان بالایی نرسیده اند، از تنهایی و سکوت به شدت بیزار هستند و سعی در تکثیر نوع خود در آنها بسیار زیاد است. و بالاخره بنا بر یک اصل کلی موجودات ضعیف تر و با طول عمر کمتر در طبیعت تولید مثل بیشتری دارند. این یک مسئله ژنتیکی است. به این ترتیب در مناطق فقیر و گرسنه جهان بیشترین میزان زاد و ولد وجود دارد. پس فقر است که باعث افزایش جمعیت می شود. در چین افزایش جمعیت بوده، اما توانسته است آن را کنترل و مدیریت کند. یک زمانی 80 درصد مردم چین فقیر بودند، الان با افتخار اعلام می کند که تنها 12 درصد جمعیتش زیر 1.25 دلار درآمد دارند. پارسال که برای یک کنگره به چین رفته بودم؛ می گفتند که این نرخ به 6 درصد رسیده است. مطالعات اخیر نشان می دهد که تمام جوامعی که فقیر هستند سطح باروری شان بالاست. بسیاری از کشورهای فقیر افریقایی و آسیایی از جمله نیجر، سومالی، بورکینافاسو، افغانستان، کنگو، چاد، گینه ، یمن و... سطح باروریشان بین 4 تا 8 فرزند برای هر مادر در نوسان است."

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه را اینجا بخوانید.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمداله IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    فاصله طبقاتی در ایران کم شده است!!!!!!!عجبا این آقایان اصلا با حال و روز جامعه بیگانه اند
    • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      28 2
      اکثر مردم چین فقیرند،اون وقت تو میگی 12/5 درصد وضعشون خوبه،این آمار را باید برعکس کنی،اگریه سر از شهر بیرون میومدی زندگی اکثر مردم چین را میدیدی
  • خانم ایرانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    به هر علتی که هست ؛ مردم دیگه بچه زیاد نمیخوان ... خانواده بزرگ دیگه ایده آل و مورد پسند نیست . همین الان هم جمعیتمون خیلی زیاده ، دبستان های دولتی جا ندارن ...
    • آقا ایرانی NL ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      بله خانم ایرانی، خانم‌های ایرانی مثل شما دیگر بچه نمیخوان و خانواده دیگه ایده آل و مورد پسندشان نیست. این موضوع ربطی هم به جا داشتن و یا نداشتن دبستان های دولتی نداره.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      205 6
      خب مهم خانم ها هستند دیگه . شما هر وقت خودت توانستی باردار شوی و زایمان کنی بیا نظر دیگری بده .
    • 28 ساله IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      76 2
      به نظر من هنوز هم خانواده بزرگ براي ايرانيها ايده آل هست ولي مشكلات مردم نميزاره كه بهش فكر كنن. حتما شما هم اين جمله رو شنيديد كه ميگن قبلا يكي كار ميكرد 5 نفر رو سير ميكرد ولي الان .... پدر من وقتي همسن الان من بود 2تا بچه داشت خونه 110 متري تازه با حقوق كارگري. ولي من الان با حقوق يك ميليون و پانصدي به زور يه خونه 50 متري دارم . تازه زن پرتوقعي هم ندارم تقريبا تمام حقوقم هم ميره واسه اقساط، چطوري ميتونم برم دنبال بچه.تازه خيليها هم از من وضعشون بدتره
    • saba IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      68 5
      آقای ایرانی بهتره مطلب رو با دقت بخونید. ایشان گفتند مردم خانواده بزرگ نمی خواهند نه خانواده.اگر شما مشکلات بچه زیاد را ( غیر از مشکلات اقتصادی ) می دانستید آنوقت اینطور حرف نمی زدید.
    • بدون نام FR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      52 2
      عجب جوابی دادی (بدون نام) خوشم آمد
  • محمرضا IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    190 5
    اینکه بچه عصای دست پدر و مادر شود تاریخش منقضی شده. این روزها بچه تنها مایه دردسر است و دیگر هیچ کس با این نیت که بچه عصای دستش باشد اقدام به بچه دار شدن نمی کند بچه یعنی هرینه نه در آمد.
  • شهروند تهراني IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    164 2
    بابا دستخوش چه قدر هم تو رفاهيم و خودمون هم خبر نداريم. همه جا آرومه ، من چقدر خوشحالم............ خوب حالا يه شک اقتصادي ديگه هم بعد از مرغ بديد تا سال بعد جمعيت ميرسه به 80ميليون.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      19 83
      معمولا کسانی این جور کامنت می گذارند که اصلا در این صف ها نمی ایستند و وضعشان خیلی هم خوبه ! اون هایی که در صف مرغند وقت کامنت گذاشتن و نق زدن ندارند ببم جان ! برو این دام بر مرغی دگر نه :)
    • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      59 4
      در كامنت شهروند تهراني كجا صحبتي از صف مرغ شده بود كه ما نديديم ببم جان!
    • پارسا IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      59 4
      آقاي بدون نام پس شما كه كامنت گذاشتي رون مرغ تو دست مباركتونه؟! شما گوش و چشم مبارك رو ببند تا درد مردمو نشنوي كه جوجه سوخاري زهر مار نشه
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    146 3
    اصلا واقع بین باشید همین آقای کارشناس چندتا بچه دارد آیا با این وضع اقتصادی ومعیشتی آیا حاضر است فرزند بیشتر داشته باشد
  • متولد ماه مهر IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    131 2
    خب اگه فقر باعث افزایش رشد جمعیت میشه که البته در همه جای دنیا انگار همینطوره (!)، پس تو ایران تجربه جدیدی در حال رویدادن هست! یعنی بقول ایشون توسعه اقتصادی ایران طی سالهای اخیر و افزایش درآمد مردم، منجر به زیاد پروتئین خوردنشون شده و به همراه سایر دلایل ذکر شده، نرخ رشد جمعیت کم شده! اما اگه متوسط درآمد مردم رو با نرخ ارز آزاد و درآمد دیگر کشورها قیاس بزنیم، نتیجه یه چیز دیگه هست: کاهش درآمد و قدرت خرید (تورم بیشتر از نرخ رشد درآمد) منجر به کاهش نرخ رشد جمعیت شده!! شما تو اطرافتون چند درصد ازدواجها پس از سال اول بچه دار بودن؟ ایشان همون بهتر که وضع سایر ممالک رو تو سفرها و کنفرانسهاشون تجزیه و تحلیل کنه.آمار اونها قابل استنادتره!
  • فقیر IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    132 2
    میشه در مورد این موضوع که تغذیه غنی باعث عقیم شدن بیشتر توضیح بدی دکتر.با عرض پوزش باهات مخالفم شدید!!!
    • م US ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
      0 0
      البته از نظر علمی درست گفته. فقر پروتئین میل جنسی رو افزایش میده. این یک شکل از تلاش برای بقا به صورت انتخاب طبیعی تکامل هست. ولی مسائل دیگه ای هم دخالت دارن که میتونن نتیجه رو برای انسان تغییر بدن. آداب و رسوم و باورها. ارتباط با تفکرات اقوام دیگر و ...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    156 2
    اين آقاي دكتر ول كن اين ماجرا نيست! عجب گرفتاري شديم. آقا جان من به دليل مشكل مالي ازدواج نمي كنم اگر يه روزي هم اين كار رو بكنم عمرا بچه دار نمي شم (باز به دليل مسائل مالي). حالا هي شما برعكسش رو بگو رو اعصاب ما راه برو
    • بدون نام EU ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      65 1
      دقیقا ایشون اشتباه فرمودند وقتی به خاطرفقرمالی: نتونی بچه هات رابه مدرسه دلخواه بفرستی نتونی برای لباس وخورد وخوراکشون فکری بکنی نتونی تفریح درست وحسابی ببریشون نتونی مسکن مناسب با تعداد راانتخاب کنی نتونی برای دانشگاه رفتنشون فکرکنی نتونی شغلی برای آینده شون پیداکنی نتونی زندگی آینده ازنظرتشکیل خانواده براشون روبراه کنی نتونی نتونی ...... این نتوانستن هاباعث میشه که دنبال دردسرتولیدمثل بیشتر نروی بگذریم که مسائل تربیتی ازهمه مهمتره نمی خوام به دانشجویان عزیز که خودم هم روزی جزءی ازاونها بودم توهین کنم اما واقعیتی است که بچه مثل دسته گل راتحویل دانشگاه!!!! میدی یه سال بعد یه علاف معتاد تحویل میگیری
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    126 2
    آقای کارشناس ، گرسنگی عامل زاد و ولد زیاد نیست بلکه بی فرهنگی عامل زاد و ولد بی رویه است ، کسی که برای خودش نون پیدا نمیکنه چطور میخواد شکم چند نفر دیگه رو سیر کنه ؟ ضمنا تو آپارتمانهای سی و چهل متری یه بچه هم زیاده .
    • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      51 2
      و چون معمولا گرسنگي و بي فرهنگي با هم پيش مي ياد اين آقاي دكتر گير داده كه گرسنگي عامل افزايش بي رويه جمعيته نه دكتر جان مردم با فرهنگ وقتي گرسنه بمونن عاقلانه تر از اين تصميم مي گيرند كه رو به افزايش تعداد فرزند به صورت بي رويه بيارن
    • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      18 2
      بی فرهنگی ناشی از بی سوادی و بی سوادی ناشی از عدم توانایی در تامین هزینه های تحصیل افراد خانواده است...عدم توانایی در تامین هزینه های لازم برای دستیابی به تمامی منابعی که علم و دانش را در افراد ارتقا میده مثل اینترنت ، کتاب خانه ها و کتاب فروشی ها و روزنامه و .....با این حساب یکی از دلایل فقر فرهنگی همین عدم دسترسی به منابع ارتقا دهنده دانش ماست(البته به جز رسانه ملی).....پس انچه که رشد جمعیت در شهرهای کلان کشور رو کم کرده افزایش آگاهی و دانش در ساکنان این شهرها ست....بر عکس عقیده جناب دکتر بنده اگر وضع مالی خوبی داشتم حتما برای داشتن 4 بچه اقدام می کردم اما الان یکیش هم با این وضعیت برام مثل کابوسی که ازش فرار می کنم.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    76 4
    دکتر جون اگه وضع مالیم خوب بود فردا نه همین امروز زن میگرفتم و بهتم قول 4تا بچه رو میدادم تا ببینی چقد تئوری هات درسته
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    77 4
    اقای دکتر اونایی که میگین فقیر مادی و فرهنگی هستند که پشت هم زاد اوری میکنند ؟ خوشبختانه ما ملت ایران شاید فقیر مادی باشیم اما چون فرهنگمان بالاست متوجه شدیم با این وضعیت داشتن فرزند زیاد یعنی ظلم در حق خود و فرزندانمان
    • محمود IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      65 10
      کاملا موافقم.درسته وضع مالی ایرانی ها خوب نیست اما فرهنگ و سطح علمی ایرانی ها بالاتر از کشورهای جهان سومه و این عامل کاهش زاد و ولده وگرنه تمامی کشورهای فقیر فرهنگ و سطح علمی کمی دارند مثل کشورهای آفریقای.
  • ارغوان IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    76 1
    این آقای دکتر باید کارشناس همون ممالک باقی بمونه و واقعا از مشکلات مردم ما بی خبره!!! من که بعد از 15 سال ازدواج هنوز مالک یه وجب از خاک کشورم نیستم و صاحب خونه دلخواه خودم نیستم چطور میتونم به فکر بچه بیشتر باشم . وقتی هرسال برای اجاره خونه جدید وارد هر بنگاه مسکن میشم اولین سوالشون اینه که چند نفری ؟؟ ما تنها کاری که میتونیم انجام بدیم که من و همسرم هر سال با توجه به تورم پس انداز مون رو بگذاریم روی پیش خونه و البته اجاره ماهانه هم که دیگه نگو!!! وقتی نتونی همین بچه ها رو درست استعدادهاشون رو پرورش بدی به آموزش صحیحشون برسی چطور بچه بیشتر بخواهیم باید درست تربیت بشوند تا عصای پیری درستی هم باشند. شما اول مشکل کار و مسکن رو حل کنید بعد به جمعیت برسید باز توپ رو انداختید تو زمین مردم !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    93 2
    از نظر من فقر اقتصادی باعث افزایش تعداد بچه ها نمی شه .بلکه فقر فرهنگیه که باعث میشه یکی از خودش چند تا تولید کنه :)
    • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      33 1
      جآن گل گفتی
  • MRK IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    66 8
    آقای دکتر شما مشکل بیکاری منو حل کن من قول میدم 4 تا بچه داشته باشم.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    55 1
    وي گفت : حالا اگر بخواهیم باروری را افزایش دهیم، نمی توانیم بگوییم که باید فاصله طبقاتی را زیاد کرد حتي اگه نگيد ، در عمل اجرا ميكنيد
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    10 69
    مطلب بسيار عالي و روشنگر بود بسيار جاي تشكر دارد اگر مملكت رو با همين ديدگاههاي مبتني بر عقل و علم اداره بشه كاميابي ملي براي ايرانيان دور نيست
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      50 2
      روشن شدی؟ صرفه جویی کن مصرف برقت بالا نره تو این هیری بیری
    • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      38 2
      کامنت جدیی یا طنزه؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    71 1
    (میزان زاد و ولد در ایران در 25 سال گذشته به شدت پایین آمده است و اکنون باعث توقف برنامه های کنترل جمعیت است.) پس با این تفسیر :پیش به سوی فقر.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    43 4
    ایشون توجه نکرده که فقر فقط فقر اقتصادی نیست، فقر فرهنگی هم هست. فقر اقتصادی فقط وقتی با فقر فرهنگی همراه می شه می تونه نتیجش باعث افزایش زاد و ولد باشه. اما در جامعه ما کلی آدم تحصیلکرده داریم که دچار فقر اقتصادی هستند! سطح اطلاعات مردم ما خیلی بالاتر رفته اما توان اقتصادیشون کم شده. درواقع بیشتر مردم ما فقر اقتصادی دارن اما فقر فرهنگی ندارن، بنابراین فقرشون برعکس گفته ایشون باعث افزایش زاد و ولد نمی شه.
    • علی IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      9 1
      تحصیلات به معنای بالارفتن فرهنگ نیست از اوضاع رانندگی و نظافت و احترام به قانون و خودکشی در صف مرغ میشه فهمید فقرفرهنگی در ایران بالاست
  • فارس IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    13 29
    من اگه توان مالی داشته باشم 4 تا بچه میارم .خونوتده های قدیمی رو ببینید هنوز به چه صمیمیتی به هم زندگی میکنن هیچ وقت پدر و مادرشون رو تنها نمیزارن ولی متاسفانه با این اوضاع یکی هم زیادیه
    • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      50 1
      خیلی خوشحالین ها- والا تمام خوانواده های قدیمی پرجمعیت با هم اختلاف و دعوا دارن مخصوصا بزرگترشون بمیره سر ارث و میراث کلا قطع رابطه میکنن من شاید 10 خانواده بالای 6 بچه قدیمی بشناسم همگی با هم مشکل دارن ! اگه یه جمع بندی از نظات داشته باشیم همه موافق هستند فرزند کمتر و این باعث خوشحالیه کسی عوام فریبی نکنه!
  • علي IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    41 2
    فكر كنم ايشون تو ايران زندگي نميكنند! با اين هزينه هاي سنگين زندگي ديگه كسي نميتونه خودش رو هم تامين كنه ،چه برسه به اينكه زندگي بچه اش و هم نابود كنه.
  • پسر ایرانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    45 1
    به چه امیدی ازدواج کنم اصلا؟چه برسه بچه .برا چی یکی دیگه رو وارد بدبختیا خودم بکنم ؟ چرا یکی رو به این دنیا وارد کنم که سختی و زجر بکشه تو این شرایط؟؟ نه میخوام دختر مردم رو بدبخت کنم نه هدیه خدارو .
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    38 2
    آقايون محبت نمودند و باز هم نسخه فرنگي پيچيدند. شمايي كه تو اين جامعه زندگي مي كنيد بر اساس كدام نشانه ها ادعا مي كنيد فاصله طبقاتي كم شده؟ يا اميد به آينده بيشتر شده؟ اصلاً چنين چيزي نيست و خواهشاً به صرف اينكه از چند محقق خارجي نقل قول كنيد تا ادعاي خود را ثابت كنيد نظر ندهيد. در جامعه ما سن ازدواج بالا رفته، مشكلات روحي و رواني و استرس، مشكل بيكاري بيداد مي كند. با اين تفاسير از نظر پزشكي هم حرف شما توجيهي ندارد.
  • اکبر A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    56 2
    فقط اندکی از رسمی ها: (اسفند سال ۹۰)-مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه :" ۲۰ میلیون پرونده ...بیشترین ... مربوط به مواد مخدر، سرقت و طلاق است.۴۷ درصددستگیری ها مربوط به سرقت متعلق به سارقان سابقه دار و ۵۳ درصد آن مربوط به سارقان فاقد سابقه هر گونه سرقت است". رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی: "۷۰% جامعه آماری زندانیان از خانواده های فقیرو مسکین هستند". "سن روسپی گری در سالهای اخیر به سنین ۱۲ تا ۱۸ سال رسیده است." "در حال حاضر، دو میلیون کودک کار در ایران وجود دارد که در معرض جدی آزار جسمی، جنسی و اعتیاد قرار دارند." موسی رضا ثروتی(نقل از همشهری): "در روزهایی که نمایندگان ملاقات دارند ۸۰ درصد وقت آنها برای شنیدن درد دل های تلخ مردم در باره بیکاری صرف می شود ...".
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    44 2
    ما زن و شوهر هر دو کارشناس ارشدیم همسرم به زور تو یه شرکت خصوصی کار پیدا کرده.آخرین حقوقی که پرداخت کردن حقوق اردیبهشت ماه بوده.از یک مرداد کل موجودی ما شانزده هزار تومن بوده باید از این آقای دکتر پرسید که می تونه مثه ما و خیلی از خونواده های دیگه با شانزده هزار تومن دو هفته سر کنه ؟ من نمی تونم شرمنده ی خواسته های بچه هام باشم .اگه کار بود حقوق کافی بود بچه دار می شدیم.کی از شنیدن صدای خنده ی بچه تو خونه بدش میاد؟ لطفا با این حرف هاتون نمک به زخممون نپاشید .
  • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    9 1
    تو خود ازدواج موندیم چه برسه بچه فشار به حدیه که یه جون به زور خودشو میچرخونه به جای شعار همت کنین ....
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    11 0
    تصور كنيد تو يه خونه آپارتمان 50 متري پدر و مادر 3 تا بچه قد و نيم قد داشته باشند خورد و خوراك و لوقات فراقت و تحصيل مناسب به كنار اين طفليها اگه بخوان تو سر و كله هم بزنن چه ميشه؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    20 0
    من متوجه معنای پیام‌های مقامات کشور نمی‌شوم. منظورم این است که از مقامات مختلف پیام‌های ضد و نقیض می‌شنویم. از یک طرف دعوت به زاد و ولد بیشتر و بزرگتر کردن حجم خانواده می‌کنند. از طرف دیگر می‌فرمایند که دولت مسول تغذیه‌ی شما نیست و خودتان باید فکری به حال خودتان بکنید، اشکنه بخورید و از این حرفها!
  • فرزانه A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 1
    ناباروری علت کاهش جمعیت است با این هزینه های گزاف ناباروری شاید دوبار برای درمان اقدام میکنند و به خاطر هزینه های سرسام آور دیگر سراغ درمان نمی روند .