رسول شقاقی:تعطیلات دو هفتهای جاده مخصوص روز گذشته تمام شد. در این مدت دو گروه فعالیت داشتند. اول تیمهای مهندسی نت (تعمیرات پیشگیرانه) شرکتهای خودروساز بودند که به سرویس دستگاهها پرداختند و دومی مدیرعامل جدید گروه سایپا بود که در ابتدای تعطیلات حکم خورد و از امروز باید گروه را هدایت کند.
سعید مدنی بعید است مشکلات زیادی در همراهی مدیران مجموعه خود داشته باشد؛ وی قدیمی سایپا است و شرکتهای کلیدی گروه همچون سازهگستر و پارس خودرو را هدایت کرده است. نگاهی به لیست مدیران شرکتهای مهم گروه سایپا نیز نشان میدهد قدرت دست تکنوکراتها است لذا تغییر مدیران عامل شاید فقط در جهت یکسان سازی سلایق محتمل باشد. او روزگاری در سازهگستر حتی به رفتار کارشناسان تامین این شرکت با مدیران شرکتهای قطعهسازی در برخورد روزمره و تعارفات معمول همچون دعوت به نشستن حساس بود. از سویی با فساد اداری برخورد میکند و در دورهای خود سرکشی به کارخانههای شرکتهای قطعهساز را در برنامه قرار داد. حالا هم تجربه تامین قطعه دارد و هم تجربه خودروسازی و از سویی مورد تایید وزارتخانه نیز هست. با حضور او، مجلس نیز که به مدیرعامل قبلی بدگمان بود همراهتر است. با این حساب آیا اوضاع بهتر خواهد شد؟
پلیس
اگر گفته شود مواجهه با پلیس اولین چالش جدی مدیرعامل جدید سایپا است گزاف نیست. خودروهای پرتیراژ این گروه در تهدید عدم شماره گذاری است. نباید فراموش کرد سال گذشته زامیاد شرکت زیرمجموعه گروه سایپا 180 روز کاری خود را به دلیل عدم شمارهگذاری وانت نیسان از دست داد. زامیاد به سختی سرپا ماند. حالا این تهدید حتی پراید را هم شامل میشود خاصه آنکه تامین ایربگ و قطعات سیستم ترمز ABS به دلیل تحریمهای بینالمللی به مشکل خورده است. مدنی در اولین گام اگر نتواند این مشکل را پشت سر بگذراند کل گروه به مشکل خواهد خورد. در این بین لابی های او با سازمان استاندارد و وزارت صنعت و معدن شاید زود جواب بدهد اما سابقه برخورد پلیس با خودروسازان مسیر سخت حل این مشکل را نشان میدهد. پلیس به اجرای استانداردها تعهد نشان خواهد داد و خودروساز از مشکلات سیاسی تامین در قطعاتی که تولید داخلی ندارد شکایت خواهد کرد.
بازار سرمایه و پرواز 95
گروه سایپا حضور در بازار سرمایه را برای تامین نقدینگی ضروری میداند اما وزیر صنعت به این موضوع حساس است. در این مورد مدنی همچون نجمالدین -مدیرعامل گروه ایران خودرو- انتقاد وزیر را به جان خواهد خرید اما سیاست حضور در بازار سرمایه را نخواهد توانست کنار بگذارد. آخرین بار بهار امسال در افتتاح خط تولید رانا وزیر به خودروسازان در رابطه با فعالیتهایشان در بازار سرمایه تذکر جدی داد. شرکتهای خودروساز در به در دنبال پول نقد هستند و از سویی سایپا چند تکنوکرات مالی برجسته دارد که میتوانند حساب و کتاب کارها را بهتر داشته باشند. مدنی برای رسیدن به برنامه پرواز 95 سایپا نیاز به افزایش توان طراحی دارد و این با پول امکانپذیر است. از سویی گروه با بهبود فرایندهای لجستیکی، تامین و تولید به دنبال افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تمام شده است. همه اینها یعنی ادامه سیاستهای سبکسازی گروه و فروش بعضی شرکتهای زیرمجموعه، حضور در بازار سرمایه و ادامه سیاست افزایش سرمایه. مدنی باید برای در امان ماندن از انتقادات وزیر صنعت و معدن در موضوع حضور در بازار سرمایه، دستش را پر کند.
وصولیها
مدیرعامل جدید گروه سایپا هماینک با کاهش تولید مواجه شده و این به معنی کاهش درآمدهای این گروه است. از سویی آنها طلبهای معوقه بسیاری دارند که از سازمانهای دولتی همچون شرکت بهینهسازی بابت دوگانه سوز کردن خودروها شروع شده و به مشتریان حقیقی از بابت اقساط معوق در فروشهای اعتباری میرسد. مدنی باید بتواند پول تولید کند. او با کمک مردان مالی خود شاید در بازار سرمایه بتواند نقدینگی برای فعالیتهای روزمره داشته باشد اما اهداف سایپا نیازهای مالی به مراتب بیشتری نیاز دارد. اهدافی که اگر سایپا روی آن سرمایهگذاری نکند جایگاه خود را از دست خواهد داد. بازار تشنه محصول جدید است و مدنی باید از پسش برآید.
تامین قطعه
مدیرعامل جدید سایپا چندین سال پس از خداحافظی از سازهگستر، باز هم باید به تامین قطعه بیندیشد. تولید کاهش یافته و اضافه کار پرسنل به حداقل رسیده است. امسال برای اولین بار تعطیلات تابستانی نیز دو برابر شد. خودروساز باید بفروشد ولی قبل از آن باید تولید کند. اولین انتظار از او تولید است خاصه آنکه هم سابقه تولید دارد هم تامین. این اما به معنی ساده شدن حل مشکل نیست. فرایند تامین قطعات هم از سوی قطعهسازان داخلی و هم خارجی با مشکلات بسیاری مواجه است. چه خواهد شد؟ پاییز سال گذشته به دلیل دو ماه عدم ثبات نرخ ارز در بازار، سفارش خرید مواد اولیه در قطعهسازان متوقف شد و در نتیجه تولید در بهار کاهش یافت. حالا گفته میشود ارز مرجع برای خودروسازان تعلق نخواهد گرفت و بسیاری در این بین بار دیگر دست نگاه داشتهاند. مدنی اگر همین امروز با مدیران سازهگستر و مگاموتور جلسه بگذارد نباید تعجب کرد. بدون تامین قطعه همه کارها می خوابد.
/3131
نظر شما