رئیس سابق کمیسیون آموزش مجلس می گوید: بحثی که وزیر علوم مطرح می کند بسیار دامنه دار و کلی است و مصداقی برای آن وجود ندارد. به نظر من سکولاریسم باید تعریف شود. اگر در حیات جمهوری اسلامی سکولاریسم باز نفوذ کرده ضعف همه ماست.

مریم صدرالادبایی: علی عباسپور تهرانی، استاد دانشکده برق دانشگاه شریف و رئیس دو دوره کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور در غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: "این مسئله باید از سوی مسئولان کشور پذیرفته شود که با تفکیک جنیستی فرهنگ اسلامی را نمی توانیم به دانشگاه ها تزریق کنیم."

عباسپور پس از جدا شدن اش از مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مردم تهران در دو دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی کماکان مشغول به تدریس در دانشگاه شریف است و هنوز در بر مواضع منتقدانه خود در آموزش عالی پابرجاست.

گفتگوی خبرآنلاین با او را بخوانید؛

 

آقای عباسپور شما چه در مجلس هفتم و چه در مجلس هشتم جز مخالفان طرح بازنشستگی اساتید بودید، در حال حاظر وضعیت بازنشستگی اساتید به چه شکلی است؟ آیا کماکان متوقف نشده است؟
به نظر من در حال حاضر با گذشت چندین سال از موج بازنشستگی اساتید سرعت بازنشستگی اساتید کاهش یافته است اما عده ای هم هنوز در دانشگاه های کشور به طور موردی بازنشسته شدند و در مجموع می توان گفت دولت کار خود را کرده است بحث بازنشستگی اساتید تا حدی منحل و تمام شده است.


هم اکنون سیاست هایی تحت عنوان اسلامی کردن دانشگاه ها، بیش از پیش در میان اظهار نظر مسئولان رونق گرفته، تحلیل شما از وضعیت کنونی اسلامی کردن دانشگاه ها چیست؟
بحث های اسلامی کردن دانشگاه ها تا حد زیادی با مسایل حاشیه ای همراه شده است و اصل اسلامی کردن دانشگاه ها به نظر من به حاشیه رفته است.


منظورتان تفکیک جنسیتی است؟
بله. ببینید به نظر من اسلامی شدن دانشگاه ها یک حقیقت است، اصل این که ما دانشگاه اسلامی داشته باشیم بحث جدی است و بخشی از آن را می توان به عنوان تفکیک جنسیتی باشد، اما نباید اشتباه کنیم که تفکیک جنسیتی اصل قضیه نیست. این طرح در دروس عمومی و در دروس های مهندسی قابل اجرا نیست. در سال های بعد هم در دورس تخصصی هم نمی شود درس ها را تفکیک کرد و اصلا قابل اجرا نیست و در توان دانشگاه ها نیست.


بحث های مطرح شده در رابطه با پذیرش تک جنسیتی چطور؟
در رابطه با پذیرش تک جنسیتی اوضاع متفاوت است. به طور مثال من به شخصه جز موافقان طرح پذیرش 50 درصدی دختران و 50 درصدی پسران در رشته های پزشکی هستم. در رشته پزشکی من معتقدم که باید پذیرش نصف ، نصف باشد و اگر ما میزان پذیرش ها را رها کنیم، 90 درصد دختران وارد رشته پزشکی می شود و قطعا مشکلاتی را برای نظام پزشکی ما به وجود می آورد، مثل دهه های گذشته که میزان پزشکان مرد ما بیشتر بود و مشکلات خاص خود را به وجود دارد، به همین دلیل من معتقدم که باید برنامه ریزی های جنسیتی ای نیز برای پذیرش در دانشگاه ها صورت بگیرد اما تعمیم آن تحت عنوان تفکیک جنسیتی درست نیست و در توان دانشگاه ها نیست. الان نباید محدود کردن یا نصف، نصف کردن پذیرش ها تحت عنوان تفکیک تلقی شود. نکته مهم این است که ما با تفکیک جنیستی فرهنگ اسلامی را نمی توانیم به دانشگاه ها تزریق کنیم.


جدیدا بحث هایی نیز در رابطه با تفکیک جنستی در دوره های دکترا و کارشناسی ارشد نیز مطرح است، نظرتان در رابطه تفکیک جنسیتی در این دوره ها چیست؟
در دروس تخصصی در تحصیلات تکمیلی و دوران دکترا هم اوضاع بسیار متفاوت تر است و این طرح ها قابل اجرا نیست و در بخش های دیگر جامعه هم نمی توانیم تفکیک جنسیتی انجام دهیم. به طور کلی اگر ما صرفا به تفکیک جنسیتی نظر داشته باشیم و بر پایه آن بگوییم دانشگاه های مان اسلامی شده است راه را درست نرفته ایم.


چند سالی است که وزیر علوم بحث برخورد با اساتید سکولار را مطرح می کند، با توجه به اینکه شما سالها در دانشگاه شریف در حال تدریس هستید کیفیت و ضرورت این بحث ها را چگونه می دانید؟
بحثی که وزیر علوم مطرح می کند بسیار دامنه دار و کلی است و مصداقی برای آن وجود ندارد. به نظر من سکولاریسم باید تعریف شود . ما در این کشور دانشگاه های قبل از انقلاب را، پس از انقلاب هم داریم و اگر سکولاریسمی بوده است باید آن زمان وجود داشت. هم اکنون اگر در محیط دانشگاهی و در حیات جمهوری اسلامی سکولاریسم باز نفوذ کرده ضعف همه ماست. من شش سال رییس دانشکده برق صنعتی شریف بودم و اساتیدی بودند که در خدمت جنگ بودند و بسیاری از کمک های فنی از سوی اساتید دانشگاه صورت می گرفت، از طرف دیگر میزان ارتقای علمی کشور بخش زیادی از آن توسط اساتید همین کشور صورت می گیرد، این اساتید با مقالات خود بخش زیادی از ارتقای علمی را رقم می زنند من معتقد نیستم بحث سکولاریسم را در بین اساتید باز کنیم در هر قشری می توان به افرادی بربخوریم که با روند نظام مطلوب نباشد اما این نمی توان شاخص شود و ما اظهار نگرانی کنیم از نفوذ سکولاریسم در دانشگاه ها. به نظرم این بحث ها جز تحمیل بی اعتمادی در متن اعضای هیات علمی کشور خاصیت دیگری ندارد.


شما در کمیسیون آموزش مجلس جز مخالفان پرو پا قرص تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه بودید، در حال حاضر به نظر شما روند اجرای این طرح چگونه است؟
ما تا آنجایی که در توان مان بود چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این طرح اعتراض داشته ایم. تا حدودی هم بحث هایی در رابطه با تعطیلی پنجشنبه ها در دوره ابتدایی مطرح بود که شاید قابل پذیرش بود اما در مورد تعطیلات دوره راهنمایی و دبیرستان اصلا قابل پذیرش نبود برای ما و هم اکنون هم مخالف این طرح هستم. به نظر من الان آقایان باید بیایند بگویند که وقتی پنجشنبه ها را برای دانش آموزان تعطیل کردند در عوض چه چیزی به دانش آموزان ارائه کردند، وقتی در وضعیت اقتصادی کنونی سرپرست خانواده حتی در روزهای تعطیل برای امرار معاش کار می کند، این دانش آموز عملا رها می شود، آقایان باید بیایند بگویند بعد از تعطیل کردن روزهای پنجشنبه با صدا و سیما، شهرداری ها، وزارت ورزش و جوانان برای پر شدن این خلاها همکاری کرده اند؟ الان آموزش و پرورش در بسیاری از موارد ساعات درسی را کاهش داده است و در برخی موارد نیز ساعات درسی را حذف کرده است که قطعا باعث کاهش کیفیت آموزشی در مدارس کشور می شود. من این را می خواهم بپرسم که این طرح غیر از شعار چه چیزی برای آموزش و پرورش داشته است. این طرح هم مانند بسیاری از طرح های دولت ظاهر شاید مناسبی داشته باشد اما عمق مناسبی ندارد.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    4 68
    بنده با رتبه 267 کنکور وارد دانشگاه شدم. به عنوان یک دانشجو این طرح را مفید میبینم و مطمئنا تمام دانشجویان با این طرح موافقند.
    • علی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
      64 2
      کاربر گرامی رتبه شما یک چیز شخصی هست برای خودتون نگه دارید.بعدشم حداقل بنده مخالفم پس لطف کنید از جانب همه دانشجوها نظر ندید.
    • علیرضا IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
      5 62
      من هم به عنوان یک دانشجو با طرح تفکیک جنسیتی موافقم زیرا باعث پیشرفت علمی دانشجویان و در نتیجه پیشرفت کشور می شود.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
      36 1
      فکر کردی چون 267 شدی حق انتخاب بیشتری داری یا نظرت مهم تر شمرده میشه؟! ....این رتبه ها رو خیلی جدی نگیر اینو بعد از اینکه مثل ما دکتری رو هم گذروندی تو بهترین مثلا دانشگاه های سراسری تهران ! می فهمی که هوش شعور اجتماعی و فرهنگ با کسب این رتبه ها بدست نمیاد...
    • آرش IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
      2 38
      من هم با این طرح موافقم اما متاسفانه خیلی ها با این طرح مخالفند نمونه اش همون کسایی هستند که به نظرتون منفی دادند.
    • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      12 1
      اگر شما با محدود كردن خود و جامعه ميخواهيد به جامعه اي متعالي بسازيد بايد عرض كنم به بيراهه رفته ايد ... اگه انيشتين هم هستي برا خودتي
  • حامد IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    4 58
    من خودم دانشجو هستم فرض کنید ساعت 12 است و همه خسته داریم ریاضی عمومی می خوانیم که بوی ادکلن یار هوش و حواست را می برد واقعا بعضی ساعت ها داریم شکنجه جنسی می شویم بابا اینجا که غرب نیست ماهم دانشجویان 20 سال قبل نیستیم ما شا الله دشمن انقدر فیلم بد به خوردمان داده دست خودمان نیست فکرمان جای بد می رود اما اتفاقا شب ها تافل می خونم ساعت 10 شب می ریم کلاس 20 تا مردیم خیلی کلاس فوق العاده است واقعا ایا با اختلاط تابو شکنی می شود به نظر من باید تمام دانشگاه ها تفکیک جنسی شوند اصلا بابا کجای دنیا 12 سال جدا می کنند بعد یهو توی یک شهر غریب مخلوط می کنند اصلا با چه عقلی جور در می اید
    • محسن IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
      46 2
      شما چند تا راه دارید. 1-مراجعه به روانشناس 2-ازدواج سریع 3-کنترل کردن خودت در فیلم دیدن 4-قطه کردن اینترنت
    • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
      45 3
      مشکل از شماست که با بوی عطر تحریک میشی برادر من...
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
      35 1
      این پاک کردن صورت مسئله است برادر محترم ...جهاد اکبر جهاد با نفس وگرنه بوی عطر فقط در کلاس های درس به مشام نمیرسه ....مگر اینکه معتقد باشی کلا زنان و مردان ایران را در استان های مختلف شمالی و جنوبی سازمان دهی کنند تا احیانا بویی فکر شما رو به انحراف نکشونه ... در ضمن شما که با دیدن این فیلم ها ذهنت خراب شده دیگه نبین با توجه به جملات و توصیفاتی که بیان کردی برات خیــــــلی خطرناکه !!!
  • علی IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    37 0
    فعلا که ورودی های جدید دانشگاه ما رو جدا کردن حالا شما بیاین اینجا بحث کنین درسته یا نه...!!!!
  • سامان IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    2 44
    ما دانشجویان از طرح تفکیک جنسیتی حمایت میکنیم.
    • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
      27 2
      نمايندگي چند تا دانشجو به شما واگذار شده دوست عزيز! بفرماييد من از طرح تفكيك جنسيتي حمايت مي كنم يا نهايتا بفرماييد من و دوستام و اطرافيانم از اين طرح حمايت مي كنيم. من تعجب مي كنم مگه توي دانشگاه همه دانشجويان ادبيات عمومي نمي گذرونند؟!
  • بدون نام CA ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    36 1
    وزیر محترم علوم، دختر و پسری که وارد دانشگاه می شوند، بچه 2 ساله نیستند که بشود کنترل آنها را کامل در دست گرفت. آنها حداقل 18-19 سال سن دارند. اگر تصمیم بگیرند با هم ارتباط برقرار کنند، در دانشگاه نشد، در خیابان قرار می گذارند، در خیابان نشد، در خانه و ... . تو را به هر کسی که می پرستید اجازه ندهید کار به چنین جاهای باریکی برسد. بگذارید بحث رابطه دختر و پسر در همان دانشگاه حل شود و فساد بیشتر از این از خیابان ها به خانه ها کشیده نشود. دانشگاه امن ترین جا برای جا افتادن یک فرهنگ ارتباطی سالم هست. خبر آن لاین امیدوارم این نظر را مثل بقیه نظراتم سانسور نکنید.