به گزارش خبرآنلاین، حیدری مجری برنامه گفت و گو با رئیس جمهور، درباره تفاوت نظر دولت و مجلس در باره طول زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها سوال کرد که مجلس بر اجرای 5 ساله اصرار داشته ولی دولت بر اجرای سه ساله آن تاکید داشته است. رئیس جمهور در پاسخ گفت: مابنا داشتیم در کوتاه مدت این طرح را اجرا کنیم اما وقتی قانون تصویب شد که پنج ساله باشد، ما هم پذیرفتیم. ولی این کار فرمول ساده ریاضی را نمیپذیرد که سالانه 20 درصد افزایش درآمد داشته باشیم. البته ما پذیرفتیم ولی این اعداد وارقام درست نبود. آنها که می گویند از تولید حمایت نشده، پس 43 دلار صادرات غیرنفتی از کجا آمده؟ رشد 52 درصدی تولید چطور بوجود آمده؟ برخی از پیش بینی بحران اجتماعی سخن میگفتند اما دیدید که چنین نشد و اگر چند کارخانه تعطیل شده است، باید مشکل آنها را رفع کرد.
وی با بیان اینکه نمیشود، دولت انرژی بخش تولید را تامین کند، ادامه داد: تولیدی که چند برابر تولید جهان برای ما هزینه دارد، چه فایدهای دارد. باید آن را تعطیل کرد! باید با تولید کننده صحبت کرد که مشکلش چطور رفع میشود و آن را رفع کنیم. ما الان برق را 120 تومان به خانوارها میدهی اما برای کشاورز در 10 تومان باقی مانده است. این بهترین شکل یارانه دادن است.
وی با اشاره به اینکه برخی معترض هستند و به برخی دوستان فشار می آوردند، بر ضرورت تفاهم در اجرای این قانون تاکید کرد و گفت: برخی خارج از دولت دائما اطلاعات منفی منتشر می کنند. کسانی که مدعی بودند تولید کاهش یافته است، وقتی در مسند تصمیم گیری قرار گرفتند حمایت دولت از بخش تولید را کاهش شدید دادند. این ناشی از اطلاعات غلطی است که در کشور منتشر میشود. البته برخی مشکلاتی دارند و دولت هم به دنبال رفع مشکلات آنها است.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که از 300 نفری که 60 درصد معوقات بانکی را بر عهده دارند، یاد کرد، گفت: دولت اعتقادی به معوق کردن بدهیها ندارد. اما ممکن است کسی سرمایه گذاری در تولید کرده است که با او همراهی می کنیم. اما ممکن است کسی با یان پول کالا وارد کرده و کالایش را هم فروخته است، اما بدهی خود را پس نداده است. بخش عمده معوقات مال این ها است. اما از جای دیگری تصمیماتی گرفته شد و به ما فشار آوردند.
گزیده سخنان وی از این قرار است:
· دولت موافق نبود که بانکها 5 ساله معوقات را پس بدهند، اما به دلیل همان اطلاعات غلطی که منتشر میشود برخی فکر می کنند که با این کار به بازگردادندن معوقات کمک کردند! در حالیکه اینگونه نیست.
· مسائل مدیریتی اقتصادی، یک تصمیم اجرایی و مدیریتی است و قانون گذاری نیست. شورای نگهبان باید مراقب این موارد باشد.
· اقتصاد باید در یک جا مدیریت شود. این حرف من دعوا و اختلاف نیست. این ها بحث های مدیریتی و اجرایی است. صرف نظر از اینکه یک برادری در مجلس یا در قوه قضاییه یا جای دیگری است.
· بانک مرکزی باید به مدیریت اوضاع بپردازد ولی برخی دستش را قطع می کنند و نسبت های بانکی به هم میخورد و سرمایه بانک به اموال راکد تبدیل میشود. ارز را هم میخواهند مثل طلا راکد کنند و بگذارند آنجا بماند. این که نمیشود. بانک مرکزی باید رسیدگی کند. البته یکی دو تا بانک ممکن است تخلف کرده باشند اما بانک مرکزی باید آزاد باشد تا مدیریت کند.
· در موضوع ارز، برخی هماهنگ شده وارد شدند که سعی کردیم با همکاری قوه قضاییه آن را مهار کنیم.
· در فضای عمومی اقتصاد نیازمند امنیت و ثبات اقتصادی هستیم. اگر برخوردهایی صورت بگیرد، این امنیت از بین می رود. نهادهای امنیتی هم در عرصه اقتصاد باید از طریق نهاد اجرایی به تامین امنیت بپردازند.
· پارسال انبارهای ما پر از گندم بود. اما 6-7 ماه علوفه وارد کشور نشد و مرغداریها و دامداریها بخشی از گندم را مصرف کردند که ما مجبور شدیم گندم وارد کنیم. چرا این اتفاق افتاد؟ چون برخورد شدیدی با 4-5 نفر وارد کننده اصلی علوفه شد و شوک ارزی هم بوجود آمد. در نتیجه گندم به جای علوفه وارد شد و این شد عاملی برای حمله به دولت!
· خیلی ها افزایش قیمت مرغ را مسخره کنند اما آن هم همین طور بوجود آمد.
· در فضای شوک ارزی باید با متخلف در حد تخلف برخورد شود. اما اگر تخلف اداری شد نباید بگویند اختلاس شد. یک تخلف بانکی بوده و باید با همان 5 نفر برخورد شود.
· در فضای اقتصادی نباید برخورد امنیتی شود. دولت هم تلاش کرد که اینگونه نباشد و رهبری هم حمایت کردند که فضای اقتصادی امنیتی نشود تا فعالان این عرصه فکر نکنند که امشب می آیند سراغشان! در طول سال 90 و بخشی از سال 91 چنین فضایی بود. البته نمیخواهم بگویم خیلی شدید بود ولی این فضا بود.
این گفت و گو همچنان ادامه دارد...
/2929
نظر شما