دکتر محمدرضا وصفی در یادداشت تازه خود در خبرآنلاین به «معرفی و مقایسه رجال سیاسی و رجال قرآنی» پرداخته است.

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ابتدا با انتقاد از قانون وضعی درباره رجال نوشته است:« قانون وضعی ، تکلیف 'رجال' را در دایره وظایف سیاسی ، به ظاهر حل کرده، و شرط هایی در تعیین مصداق ، هنگامی که رَجُل بخواهد کاندیدا(مُنتَخَب) شود، آورده است . این قانون ، چیزی برای مفهوم رَجُل ، هنگامی که او بخواهد انتخاب کننده (ناخِب) باشد ، بیان نکرده ، و تنها شرط سِن را کافی دانسته است ! سکوتِ سیاسی قانونگذار ، برای انتخاب کننده "ناخب"، حکایت از نگاه سیاسی او، به کل فرآیند دارد ، در بخشی رجال ، آن هم در دایره ای بسته ، معنا دارد ، و دربخشی دیگر، بی معنا است !»
استاد دانشگاه تهران سپس به تعریف رجال در فرهنگ اسلامی و مفاهیم قرآنی اشاره کرده و می نویسد:« اگر سیاستمدار در جامعه ای اسلامی ، تنها از مَنظَر مفاهیم سیاسی بخواهد "رجال" را تعریف کند، رفتاری عرفی ، یا سکولار (غیر دینی) و یا همان وضعی ، انجام داده است . البته محل اشکال هم نیست ، فقط ، بپذیرد که معیارعرف را پیش گرفته و نه قرآن را .
این واژه مهم ؛ در قرآن دارای مراتبی است، و مراتب آن هم، ارتباطی با دنیای سیاست و مناصب سیاسی ندارد. این واژه قرآنی، بسیار وسیع تر از دایره بسته سیاست است، هم کاندیدا (مُنتخَب) را در بر می گیرد و هم ، انتخاب کننده ( ناخِب) را، هم شامل زنان است ، و هم شامل مردان. رجل قرآنی ، شروطی بسیار دارد که تعیین مصداق آن، از عهده نَفَسِ کمِ قانونگذار بر نمی آید!»

 برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =