در حالی که سه سال پیش و در ابتدای عرضه پلی استیشن 3 به بازار، سونی هر دستگاه از آن را با ضرر 200 دلاری در اختیار کاربران قرار می‌داد، بالاخره سونی توانست هزینه تمام شده آن را به قیمت فروش نزدیک کند.

مجید جویا: پلی استیشن 3 سونی که سه سال پیش به بازار عرضه شده بود، همیشه از ایکس باکس 360 مایکروسافت و Wii نینتندو که رقبای اصلی این کنسول بازی به شمار می‌روند، گران‌تر بود، دلیل آن هم تا حد زیادی این بود که سر هم کردن قطعاتش هزینه بیشتری به نسبت رقبا داشت.

برای مثال، در زمان عرضه، به گزارش شرکت تحقیقات فناوری آی‌سوپلای، هزینه ساخت آن برای سونی 805 دلار بود، در حالی که قیمت فروش گران‌ترین مدل آن فقط 599 دلار بود.

به گزارش سی‌نت، براساس گزارش جدید آی‌سوپلای که جمعه هفته پیش ارائه شد، عنوان می‌دارد که احتمالا سر انجام سونی توانسته هزینه‌های تولید پی‌اس3 را جبران کند. در این گزارش آمده که در تحلیل جدید این شرکت، تخمین زده می‌شود که هزینه طراحی مدل جدید پی‌اس3 اسلیم 120 گیگابایتی، تقریبا 336 دلار باشد، در حالی که در ایالات متحده به قیمت 299 دلار فروخته می‌شود.

این به این معنی است که در حالی که سونی هنوز هم 37 دلار به ازای هر دستگاه به علاوه هزینه‌های بازاریابی، حق امتیاز، لوازم جانبی، و دیگر هزینه‌های اضافی ضرر می‌کند، این اولین باری است که قیمت فروش دستگاه به قیمت تمام شده آن نزدیک می‌شود.

طبق گزارش آی‌سوپلای، تحلیل هزینه جزء به جزء سال 2008 پی‌اس3 نشان داد که هر دستگاه 399 دلاری، دست کم 50 دلار زیر قیمت تمام شده فروخته می‌شد. خب این نکته قابل توجهی است که حتی با پایین آمدن قیمت فروش، ضرر سونی کمتر شده است. به علاوه، این تحلیل چنین بیان می‌دارد که با کاهش سریع هزینه تمام شده اجزا، سونی می‌تواند به زودی از پی‌اس3 به سودآوری هم برسد.

به طور قطع و یقین، شرکت‌هایی مانند سونی، مایکروسافت و نینتندو، با کمال میل حاضرند که دستگاه‌های بازی خود را به قیمتی کمتر از قیمت تمام شده به مشتریان بفروشند، چرا که این شرکت‌ها پول اصلی را از فروش؛ و حق امتیاز؛ خود بازی‌ها به دست می‌آورند. هر تعداد دستگاه بازی بیشتری که آنها در اختیار مشتریان خود قرار دهند، حتی اگر با ضرر همراه باشد، به این معنی است که آنها بازی‌های بیشتری می‌فروشند و خوب، پول بیشتری هم از این راه به دست می‌آورند.

ولی سونی در روز‌های اولیه عرضه پی‌اس3 به شدت از سوی رسانه‌ها مورد حمله قرار گرفت، چرا که به ازای هر کنسول بازی مبلغ زیادی ضرر می‌کرد تا قیمت بالای تمام شده آن مصرف کنندگان را از خرید دستگاه باز ندارد.

اکنون، با ارائه پی‌اس3 اسلیم در ماه آگوست، و قیمت کاهش یافته آن، این کنسول نیز به رقم فروش رقبای خود نزدیک می‌شود. در ماه سپتامبر، برای اولین بار، توانست در مجموع تعداد دستگاه‌های فروخته شده از رقبای خود پیشی بگیرد. با این وجود، در ماه نوامبر، تقاضا برای پی‌اس3 ارزان شده کاهش یافت و یک بار دیگر، این کنسول به جایگاه سوم سقوط کرد، و بعد از Wii و ایکس باکس قرار گرفت.

ولی، پی‌اس3 فاصله خیلی کمی با تعداد ایکس باکس‌های فروخته شده در ماه نوامبر داشت، و اینگونه به نظر می‌رسد که با توجه به کاهش قیمت این دستگاه، علاقه مشتریان به خرید آن بیشتر شود.

و هنگامی که سونی بالاخره بتواند از فروش کنسول‌های پی‌اس3 هم به سوداوری برسد، به طور قطع شاهد لبخند اعضای هیئت رئیسه این شرکت خواهیم بود. فقط باید منتظر ماند و دید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد AF ۱۴:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۳
    0 0
    مطلب خيلي جالبي بود تازه سايت شما رو پيدا كردم سايت خوبي داريد