چه کسی فکر می‌کرد که کهنسال‌ترین موجود زنده ایران، نه سرو مشهور ابرکوه باشد و نه جایگاهش تا این حد نزدیک به پایتخت ایران؟ جایی که بیشتر از هر سرزمین دیگری در وطن قربانی توسعه شده و طبیعتش آسیب دیده است. چگونه است که این بانوی استوار توانسته در سخت‌ترین شرایط ممکن دوام آورد و همچنان شاداب و سرحال به زندگی ادامه دهد؟ بانویی که بر بنیاد مطالعات گاه‌شناسی درختی – dendrochronology – از روزگاران پرافتخار ایران در پیش از امپراتوری بزرگ هخامنش تا امروز را در جعبه سیاه خود محفوظ داشته است! نوشتار پیش رو، در ستایش این بانوی تهرانی است که سلاطین زیادی در زیر چتر گسترده سایه‌هایش ظهر تابستان را به سرآورده‌اند؛ سلاطینی که شاید در رأس همه‌ی آنها ناصرالدین شاه قاجار، سلطان صاحبقران جای گرفته باشد ...

    تصاویری که می‌بینید مربوط به درخت‌ اُرس‌ بسیار کهنسالی‌ است‌ که‌ از نظر قطر نسبت‌ به‌ تمام‌ درختان‌ اُرس در جهان - که گزارش‌های آنها در دسترس قرار گرفته - برتری دارد. همچنین از نظر سن‌، کهنسال‌ترین درختی است‌ که‌ تاکنون‌ در ایران توسط همکاران پژوهشگرم در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور شناسایی‌ و معرفی شده‌‌ است. این‌ درخت‌ در مسیر جاده‌ کرج‌ به ‌چالوس در ارتفاعات‌ شهرستانک ‌و در دامنه‌ای‌ مشرف‌ به‌ بسال‌دره‌ واقع‌ شده‌ است‌. طول‌ و عرض‌ جغرافیایی‌ مکان‌ استقرار آن‌ N ً05 َ59 º35 و E ً54 َ23 º51 و ارتفاع‌ محل‌ استقرار این درخت از سطح ‌دریا 2655 متر است.‌ عرصه‌‌ی استقرار درخت به رغم آنکه در بالاترین ارتفاعی است که معمولاً اُرس‌ها مشاهده می‌شوند، امّا شیب‌ بسیار ملایمی‌ دارد، در نتجه عمق‌ خاک‌ زیاد و سطح‌ زمین ‌پوشش‌ گیاهی‌ درخوری‌ دارد؛ مؤلفه‌ای که شاید راز کهن‌زیستی این بانوی زیبا و سبزپوش باشد.


    همان طور که اشاره شد، این‌ درخت‌ کهنسال‌ ماده‌ است‌ و در زمان‌ بازدید توسط همکار عزیزم مصطفی خوشنویس - مجری طرح پژوهشی شناسایی و سامان‌دهی درختان کهنسال ایران - مقدار تولید میوه‌ آن‌ متوسط‌ بود. با این وجود، بررسی‌ تعداد کافی‌ از میوه‌ها حاکی‌ از پوکی‌ کامل‌ بذرهای‌ تولید شده‌ است‌. تنه‌ آن‌ از درون‌ پوسیده‌ و در حجم‌ قابل‌ توجهی ‌خالی‌ شده‌ است.‌ سطح‌ تنه‌ بسیار مواج‌ و این‌ مواج‌ بودن‌ در نزدیکی‌ زمین‌ بیشتر شده‌ و تا حدودی‌ شبیه‌ گورچه‌ها در درختان‌ مسن‌ بلوط‌ است‌. همچنین‌ بر اثر شکسته‌ شدن‌ یکی‌ از شاخه‌های‌ به‌ نسبت‌ قطور آن‌ که‌ می‌تواند به ‌علل‌ توأم‌ کهولت‌ و بارش‌ برف‌ یا دخالت‌های انسان‌های مردم‌آزار (بخوان درخت آزار) باشد، پوست‌ بخشی‌ از تنه‌ از ارتفاع‌ 9 متری‌ به‌ عرض‌ 10 الی‌ 20 سانتی‌مترتا سطح‌ زمین‌ کنده‌ شده، ولی به نظر می‌رسد که پیکره‌ی این بانو هنوز تسلیم این سرنوشت نامیمون نشده و در حال‌ بازسازی‌ قسمت جراحت دیده است‌. در ضمن‌ تنه‌ آن‌ از یک‌ سمت‌ تا حفره ‌درونی‌ شکاف‌ عمودی‌ برداشته‌ است‌. متأسفانه اطراف‌ این‌ درخت‌ به منظور خارج‌ کردن‌ احتمالی گنج!‌ در چند نقطه‌ حفاری ‌شده‌ که در نتیجه‌ به‌ ریشه‌های‌ آن‌ آسیب‌ جدی‌ وارد شده‌ است‌. همین مسأله سبب شده تا شاخه‌ به‌ نسبت‌ قطوری‌ از تاج‌ آن ‌خشک‌ و شاخه‌هایی‌ از آن‌ طی‌ گذشت‌ زمان‌ شکسته‌ شده‌ باشد. امّا خبر خوش آن است که این بانوی استوار ایرانی، جان سخت‌تر از آن است که از پای درآید و در مجموع‌ تاج‌ درخت‌ همچنان از شادابی‌ به ‌نسبت‌ خوب‌ و قابل‌ قبولی‌ برخوردار است. دیگر مؤلفه‌های ممتاز ریخت‌شناسی این درخت قطر کوچک‌ و بزرگ‌ برابر سینه‌ تنه‌ آن است که به 220 و 280 سانتی‌متر، محیط ‌برابر سینه‌ 910 سانتی‌متر، سطح‌ تاج‌ پوشش‌ آن‌ 8/173 مترمربع‌ و ارتفاع‌ آن‌ 5/12 متر است‌.

به پیکرش چه زخم هاست
ز رنج جهل و خشم و آز
ز رنج روزگار سخت
برادرم درخت

خواهرم درخت
مادرم درخت
و پدرم درخت

تنه قطور و عظیم درخت ارس شهرستانک

    هموطن عزیز من!
    این ها را نوشتم تا یادمان باشد که چه گوهر ارزشمند و بی‌رقیبی در نزدیک‌ترین فاصله به پایتخت ایران هنوز زندگی می‌کند و به میلیون‌ها زیستمند گیاهی و جانوری دیگر زندگی بخشیده و خاک بسترش را تا صدها متر آن سوتر حراست کرده است. کدام موجود زنده دیگری را سراغ دارید که چون این بانوی شهرستانکی توانسته ردپایی چنین پررنگ از باقیات و صالحات از خود برجای نهد؟ آیا قدرش را می‌دانیم؟ آیا می‌دانید که ارزش یک درخت 50 ساله تا 200 هزار دلار برآورد شده است و آنگاه کیست که بر روی یک درخت 2800 ساله قیمت بگذارد؟ آیا یادتان هست که همین چندی پیش، مدیر کل اوقاف یکی از استان‌های شمالی کشور به این بهانه که درختان کهنسال، مورد تقدس مردم محلی قرار می‌گیرند، اتهام خرافه‌پرستی بر آنها بست و فرمان داد که باید این نشانه‌های زنده کفر! بریده و اعدام شوند؟ آیا یادتان هست که نگارنده و یازده تن دیگر از همراهانش چقدر خون دل خوردند و کوشیدند تا در نهایت توانستند از دادگاه ویژه روحانیت این حکم را بگیرند که قطع درختان کهنسال، اقدامی غیرقانونی بوده و وهن نظام و اسلام است؟

       به خدا ما برای این که ایران

       گوهری تابان شود؛ خانه خوبان شود

       خون دل‌ها خورده‌ایم ...


    ما باید بدانیم که وجود پایه‌های کهنسال در هر کشوری، نشانه‌ی وقار سرزمینی آن کشور بوده و در مطالعات مشهور به گاه‌شناسی درختی، بهترین شاخص و ابزار برای بررسی حال زمین در طول صدها و هزاران سال گذشته‌ای است که آن درخت در آن بستر زیسته است.
    ما باید بدانیم که کمتر کشوری شاید در جهان وجود داشته باشد که تعداد پایه‌های کهنسال موجود در آن، از عدد 1000 هم گذر کرده و از این منظر بی رقیب باشد؛ درختانی که به دلیل کمبود اعتبار هنوز بیش از نیمی از آنها حتا شناسایی و ثبت نشده و دارای شناسنامه مدون نیستند.
    آیا قدر این موهبت را می‌دانیم و برای ثبت ملی این آثار طبیعی به خوبی و به موقع عمل کرده و می‌کنیم؟ آیا می‌دانید تماشای این درختان با رعایت اصول علمی مربوطه می‌تواند در حوزه‌ی اکوتوریسم سالانه چند هزار دلار را به خزانه‌ی این مملکت بیافزاید؟
    دست آخر آن که بر بنیاد مطالعات و پژوهش‌های دقیقی که در بخش تحقیقات جنگل مؤسسه متبوع انجام شده است، کهنسال‌ترین درخت ایران، نه سرو ابرکوه که همین درخت اُرس موجود در شهرستانک است که عمر آن بین 2700 تا 2850 سال برآورد شده است. این در حالی است که به غلط عمر سرو ابرکوه را تا 4000 سال در منابع گوناگون ذکر کرده‌اند، در حالی که بیشینه عمر آن درخت ارزشمند از 2500 سال عبور نمی‌کند. در حقیقت، به دلیل شرایط سخت و دشوار جغرافیایی و اقلیمی حاکم بر رویشگاه اُرس شهرستانک، رشد این درخت بسیار کندتر از معمول بوده، در حالی که شرایط زیست سرو ابرکوه و دسترسی آسانش به آب درخور و کافی سبب شده تا رشد سریع‌تر و پرحجم‌تری بیابد و به نظر رسد که این درخت عظیم و یگانه، کهن‌سال‌ترین درخت ایران هم هست که البته نیست.

مصطفی خوشنویس


    نمی‌شود این یادداشت را به پایان برد بدون آن که ذکری شایسته از نام مردی بزرگ و عاشق طبیعت ایران به نام مصطفی خوشنویس نکرد؛ پژوهشگری توانا که بیش از سه دهه از عمر پربرکتش را در این حوزه مصروف داشته و کمتر به یاد دارم که حتا در پنج شنبه و جمعه هم به خود و خانواده همراهش استراحت داده باشد. او عاشقانه طبیعت و به ویژه درختان اُرس ایران را دوست دارد و امیدوارم روزی شاهد برپایی مراسم نکوداشتی درخور از این گونه‌ی در معرض انقراض در حوزه‌ی پژوهش منابع طبیعی هم باشم و باشیم.

     برای مطالعه بیشتر:

    - می‌دانید اُرس ها عاشق چی هستند؟

    - ما را چه می‌شود؟

    - درختان کهنسال، وقار فرهنگ ایران زمین هستند نه تهدیدکننده آن!

    - درخت ستیزان در گیلان بر اراده خود همچنان استوار هستند!

    - آن پارچه سبز رنگ بر روی این تنه اعدام شده در رضوان شهر ...

    - یک پیشنهاد سازنده به همه طبیعت ستیزان عزیز!

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • fedriko IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    باب آدرس ندین می رن سراغش نابودش می کنند
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      150 9
      از مردم ايران همچين كاري بعيد نيست واقعا گل گفتي!
    • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      84 3
      میرن بهش کلی پارچه ی حاجت می بندن
    • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      43 9
      چرا مردم ترجیح می دهند که به جای امام زاده، نذورات خود را در پای چنین درختانی ادا کنند؟! آیا اشکال از این درختان بیگناه است و باید آنها را از جا کند و نابود کرد یا اشکال از سردمداران فرهنگی کشور است که باید قبول کنند: بد عمل کرده اند.
  • محمد درویش IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    71 1
    جناب fedriko عزیز: حرف تان را درک می کنم. اما ما باید بکوشیم تا با اطلاع رسانی درست و ظرفیت سازی شایسته و نمایش توانمندی ها و موهبت های کم نظیر طبیعت وطن مان، مردم را نسبت به این ارزش ها و پاسداشت شایسته آنها آشنا کرده و مهم تر این که اجازه ندهیم تا فلان مقام کشوری و لشکری و مذهبی به بهانه های مختلف فرمان نابودی این موهبت های غیر قابل ارزشگذاری را صادر کند.
    • رضا ( موج مکزیکی ) A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      11 1
      ممنون از زحمت های شما جناب درویش !
    • مسعود IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      4 0
      وقتی این نوشته زیباتون رو خوندم، به یاد شعر آقای احمد کسروی، افتادم. «تو قامت بلند تمنایی ای درخت همواره خفته است در آغوشت آسمان بالایی ای درخت...» درود بر شما با این نوشته های زیبا و تامل برنگیزتون، درود.
  • شين A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    84 1
    ماشالا بزنم به تخته ؛ با اين سن و سال چقدر هم خوش بر روست !
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      41 4
      قابل توجه خانم هایی که کلی هزینه می کنند تا گرد و غبار شناسنامه را از سیما و اندام شان بزدایند!
    • msaeid22 EU ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      18 2
      صورت زیبا هیچ نیست ای برادر سیرت زیبا بیار
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      13 0
      آی گفتی!
    • یک زن IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      19 1
      حتی درمورد یه درخت هم دست از نگاه جنسیتی برنمیدارید... افسوس... چی میشد اگه یه صبح تا شب شما آقایون درمورد خانوما نظر نمیدادید...
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    80 3
    واي خدا اين درخت چه چيزايي رو كه نديده!! 2800 سال!!
  • ترابی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    45 5
    نه فقط در شهرستانک بلکه کلا تو روستاهای حاشیه جاده چالوس در کرج خیلی از این موارد وجود داره من چون خودم اهل این منطقه هستم میتونم حداقل ده موردش اسم ببرم اما به دلایل متعددی دیگه میل به سکونت و نگهداری این اثار باقی نمونده و مهمترین علتشم ترافیک وحشتناکه جاده چالوس و یک طرفه شدنهای مکرر جاده باعث شده اهالی روستاهای اطراف به تدریج کوچ کنند و این اثار هم به حال خودش رها بشه . و جدیدا هم طرح انتقال اب رودخانه کرج به تهران خیلی از این زیبایی ها رو نابود میکنه کلا کرج به علت نداشتن مدیران بومی و دلسوز خیلی مصیبت میکشه
  • milad A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    17 19
    این چه تیتری است؟!
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    20 9
    سرو ابركوه كه ميگويند 4000ساله است.
    • محمد درویش IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      31 6
      در متن هم که شرح داده ام. این یک پندار غلط است و سرو ابرکوه بر بنیاد بررسی های صورت گرفته در بخش تحقیقات جنگل مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، بیش از 2500 سال عمر ندارد. موفق باشید.
  • بي نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    42 0
    اگر صحبت ميكرد٠٠٠٠
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      28 0
      وای ... که اگر می توانست صحبت کند ... اگر زبانش را می فهمیدیم ... چه خاطره ها از رویدادهای بزرگ و کوچک که برایمان تعریف نمی کرد ... از روزهایی که سلطان صاحبقران منطقه را برای شکار قرق می کرد و در کاخ تابستانی اش با یک دوجین از سوگلی های دربار خلوت می کرد و گوشت کل و بز و قوچ و میش و آهو به دندان می کشید و ...
  • جواد محسنی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    20 0
    در روستای محسن آباد از توابع بخش زبرخان شهرستان نیشابور درخت چناری باقدمت چندهزار ساله وجود دارد که از جناب آقای خوشنویس استدعا دارم قبل از آنکه این چنار نابود شود برای تهیه گزارش به سراغ آن بیایند.اگر قدم رنجه فرمایید همه اهالی روستا در خدمتگزاری حاضر خواهند بود. آدرس ای میلمو دادم.
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    11 0
    نزدیکتر از این درخت به تهران درخت های چنار کن در راسته سرآسیاب و چنار امامزاده شعیب کن و چنار یکه باغ کن میباشد لطفا یه سری هم به کن در انتهای همت بزنید یه درخت چنار بزرگم در کنار خانه ما بود که همسایه های محترم بخاطر جای پارک و راحتی عبور و مرور انقدر نفت ریختن پاش تا خشک شده امیدی به احیاش هست؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      8 0
      نزدیک تهران و حتا در محدوده تهران که درختان کهنسال فراوانی وجود دارد. منتها منظور، کهن سال ترین درخت موجود در ایران است که در فاصله کمی از تهران واقع شده است.
  • سرخوشي اصل IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    15 0
    خدايا اگر مديريت باشد......
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      19 0
      اگر مدیریت باشد؛ آنگاه بدون آوردن پول نفت سر سفره، می توان در رفاهی قابل قبول در کنار مردمانی مهربان و مهمان نواز زندگی کرد؛ مردمانی که هرگز برای جامعه جهانی تهدیدی به شمار نرفته و پاسپورت شان بسیار ارزشمند خواهد بود. امیدوارم که این مدیریت در زمان حسن روحانی و کابینه تدبیر و امیدش رونمایی شود. انشاالله
  • محمد A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    20 1
    كاش ميشد ازش پرسيد اون زمان دلار ، برنج،روغن، شكر، خوووووووووونه و................... چند بوده
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      22 2
      2800 سال پیش اصلا آمریکایی نبوده که بخواد دلار باشه
    • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      14 1
      حتا در آمریکا هنوز سرخپوست ها هم نبودند چه رسد به سفید پوست ها!
    • محمد A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      6 2
      حال آدم رو به هم ميزنن يه عده كه همه چيز رو به مسائل مادي و مالي و دلار و ... ربط ميدن . ..
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    13 1
    حتی دیگه درخت 2800 ساله نمی تونه به زندگیش ادامه بده.................
  • وروجک A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    10 0
    سلام عزیزان، شک کردم چطور یه همچین درختی تا حالا زنده مونده، روی گوگل ارث چک کردم، امکان نداره پای ابولبشری به این راحتی به اونجا برسه، عزیزان عاشق محیط زیست، مثل خودم، نگران نباشند.
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      11 1
      خب الحمدالله ... نگرانی مان رفع شد! ممنون وروجک جان!!
    • مهدی قنبری IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      0 0
      توشهرستان ماست من خودم هر بار میرم شهرستان ی سر میرم
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    9 1
    واقعا از دیدن این درخت و خوندن این مقاله لذت بردم و امیدوارم تمام درختان کشورمون همیشه سرزنده باشن و ما هم اونهارو حفظ کنیم...
    • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      10 2
      آمین ...
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    9 1
    سپاس جناب درويش
  • سيد مرتضي حقاني A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    10 2
    من اين درخت را از نزديك ديده ام. اما هرگز فكر نمي كردم كه كهنسال ترين درخت ايران باشد. ممنون آقاي درويش عزيز.
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    9 2
    به به...چه زیبا....
  • شاهین GB ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    4 1
    اگه به درختان غول پیکر علاقه دارید یک سری به خلیج نایبند نزدیک عسلویه بزنید. چند تا درخت بی نظیر اونجا هست.
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      5 0
      سلام هموطن عزيز و دوست داشتني من هم درختان غول پيكر خليج نايبند را ديده‌ام هر كدام از آنها يك شگفتي محسوب مي‌شوند. اطلاعات شش پايه از كهنسال‌ترين و قطورترين آنها را به عنوان سنبل منطقه ثبت و در كتاب درختان كهنسال استان بوشهر كه پيگير چاپ آن هستم آورده‌ام. اين درختان دست كاشت هستند سن آنها قريب 250 الي 300 سال است. گونه آنها يك نوع انجير با نام انجير بنگال است .
  • سعيد صابتي EU ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    11 0
    اميدوارم افزايش مقاله هاي محيط زيستي در خبرآن لاين ادامه يابد.
    • شين A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      6 0
      خيلي موافقم !
  • علی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    5 1
    ترا به خدا آدرس به این دقت ندین به اندازه کافی هر جا که مردم شناختن نابود شد متاسفانه مردم اصلا ملاحظه نمیکنند.چشمه های باداب سورت تا کسی نمیدانست سلامت بود ولی الان اصلا حالشان خوب نیست من نگرانم
  • کارشناس EU ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    6 9
    سلام.چه طور شما با قاطعیت سن سرو ابرکوه رو زیر سوال می برید؟! برای هر سخنی باید سند محکم و قاطعی آورد.من سالها بر روی سرو ابرکوه مطالعه و بررسی داشته و در تمام مراحل مربوط به محافظت و حتی آفتکشی و کوددهی آن حضور داشته ام. مدارک مستند مربوط به سن شناسی این سرو رو کاملا بررسی کردم و از اونجایی که خودم تحصیل کرده گیاهشناسی هستم و تحقیقاتی درمورد این درخت انجام دادم ، خوشحال میشم بدونم چگونه سن این سرو رو غلط اعلام کردید و اینکه چگونه سن درخت ارس رو تعیین کرده اید؟صحبت در موارد علمی کاملا باید مستدل و با مدارک و دلایل علمی باشد. مشتاقانه منتظر ارایه دلایل و اسناد علمی شما مبنی بر رد سن 4000 سال سرو ابرکوه و چگونگی تعیین سن درخت ارس هستم.ممنون
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      8 2
      با سلام و درود و تشكر از تعصب شما، دوست عزيز اعلام نموده‌ايد كه خود گياه‌شناس هستيد و روي سن اين درخت مطالعه نموده ايد. من با روش مطالعه‌ي شما آشنا نيستم. ولي خود كه تحصيلات جنگلداري دارم و فراتر از 15 سال است كه روي درختان كهنسال ايران كار مي‌كنم نمونه‌هاي بارز 414 درخت كهنسال را بازديد و اطلاعات آنها را ثبت نموده و ده‌ها مقاله و يك جلد كتاب در مورد آنها به چاپ رسانده‌ام و 15 جلد كتاب ديگر نيز به تفكيك استاني در دست چاپ دارم چون ... (ادامه در کامنت بعدی)
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      8 1
      ادامه (2) ... چون محقق هستم بر اساس داده‌هاي رياضي و با نمونه‌برداري فراوان براي تعيين سن درختان كار مي‌كنم. مطالعات و نمونه‌برداري‌هاي مكرر از درختان سرو نشان داده است كه اين گونه جزء درختان متوسط‌الرشد است. در اغلب نمونه‌هاي موجود دواير رويشي ساليانه اين گونه بيش از 2 ميلي‌متر است كه با افزايش سن از مقدار آنها كاسته مي‌شود و در سنين بسيار بالا و كهنسالي به حدود 1 ميلي‌متر كاهش مي‌يابد ضمن آنكه مقدار رشد اشاره شده به شدت تحت تأثير تغذيه رطوبتي و غذايي قرار دارد. در مورد سرو ابرقو خاطر نشان مي‌سازم اين گونه با 314 سانتي‌متر قطر در خوشبينانه‌ترين حالت حدود 2500 سال سن دارد ... (ادامه کامنت در بخش بعدی)
  • خشایار US ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    5 8
    خیلی خوبه دیگه خیلی راحت معروف ترین و کهن ترین درخت ایران و دنیا بعد درخت مسوسلاه رو زیر سوال بردی,برادر اگه حرف ها و نتیجه های حاصل از یه عمر تحقیق بزرگانی چون چاینا دیلی و حسن کارگر ابرقویی رو به فرض محال قبول نداری با ویکی پدیا که آشنایی داری؟ هزاران هزار دست نویس و مشهودات رو زدی زیرش پرت کردی اونور که نهال چنار خودتونو ببری بالا؟ درسته این کار؟ عین اینه که یکی بیاد یه بازیکن نو نهال روستاشونو ببره بالا به وسیله ی پایین اوردن لیونل مسی یا حتی مقایسه کردن اون بنده خدا با مسی,راستی میتونم بپرسم رشته ی آکادمیک شما چی بوده دقیقا؟ قصد من دفاع از یک قوم یا محله ی خاص نیست,قصد من جلوگیری از تحریف تاریخه,حالا تحریف کننده هر کسی که میخواد باشه.موففق باشیو سرر بلننند آقای تاریخ شناس.
  • مصطفی خوشنویس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    6 4
    ادامه (3) ... سرو ابرقو با قطر برابر سينه اشاره شده اگر 4500 سال سن داشته باشد (سني كه مكرر به آن اشاره شده است) قطر دواير رويشي آن با يك محاسبه ساده رياضي بايد كمتر از سي و پنج صدم ميلي‌متر باشد كه چنين نيست. اگر نمونه‌اي داريد ارائه نماييد لطفاً مستند عمل نمايد نه بر اساس گفته اين و آن كه در انتها به يك نفر ختم مي‌شود كه بدون محاسبه و نمونه‌برداري هاي كافي بر اساس يك حدس اين سن را بيان نموده است. نمونه برداري‌هاي ما نشان داد كه در آخرين سده زندگي اين درخت قطر دواير رويشي ساليانه آن نزديك به يك ميليمتر است. لذا با يك محاسبه رياضي مي‌توان به راحتي سن نزديك به واقعيت را براي اين درخت محاسبه نمود.(ادامه در کامنت بعدی)
  • مصطفی خوشنویس IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    7 4
    ادامه (بخش چهارم ) و اما در مورد ارس كهنسال شهرستانك، اين درخت در ارتفاع 2655 متري از سطح دريا رويش دارد جايي كه تا ارديبهشت ماه پوشيده از برف است و فصل رويشي درختان از ميانه اين ماه آغاز شده و در ميانه شهريور خاتمه مي‌يابد به عبارت ديگر تنها در 4 ماه از سال رشد و فعاليت رويشي دارند. بررسي‌هاي انجام شده با نمونه‌برداري از چوب ده‌ها درخت ارس نشان داد كه قطر دواير رويشي ساليانه اين درخت حدود 45 صدم ميلي‌متر است. اين موضوع در پايان نامه دكتراي آقاي پورطهماسي نيز اثبات شده است. نهال‌هاي 33 سال اين گونه در ايستگاه سيراچال در مسير جاده كرج چالوس در شرايط آب و هوايي و ادافيكي مطلوب كمتر از 2 متر ارتفاع دارند. (ادامه دارد ...)
  • مصطفی خوشنویس IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    7 3
    (بخش پنجم و پایانی) ... نهال‌هاي 33 سال اين گونه در ايستگاه سيراچال در مسير جاده كرج چالوس در شرايط آب و هوايي و ادافيكي مطلوب كمتر از 2 متر ارتفاع دارند. لذا ارس اشاره شده با ميانگين قطر برابر سينه 250 سانتي‌متر و رويش قطري 88 صدم ميلي‌متر در سال، سن ارائه شده براي اين ارس كاملاً واقعي و قابل استناد است. موفق باشید.
  • سامان EU ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    5 6
    درود. دوست عزیز و گرامی ضمن خسته نباشید بخاطر تحقیقاتتون باید عرض کنم که روش هایی که گفتید برای سن یابی درختان دیرزیست، یکی از روشهای معمول می باشد و شما مستحضرید که روشهای دقیقتری هم برای این کار وجود دارد. که بد نیست به پژوهشکده حفاظت سازمان میراث فرهنگی مراجعه نمایید. که طبق اون تحقیقات سن درخت سرو ابرکوه با گفته شما برابری نمیکند.لطفا تصحیح بفرمایید.
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      5 1
      با سلام و درود همانگونه كه اشاره نموديد براي تعيين سن درختان روش ديگري در سازمان حفاظت محيط زيست انجام مي‌شود كه اينجانب به آن اشراف كامل دارم. براي شفاف‌تر شدن موضوع لازم مي‌دانم كه در خصوص تعيين سن درختان روش‌هاي معمول را خدمت شما بيان كنم. دقيق‌ترين روش براي تعيين عمر ماده چوبي يا به عبارت ديگر درخت استفاده از ايزوتوپ‌هاي كربن 14 است كه در اين روش لازم است از اولين چوبهاي تشكيل شده در درخت نمونه‌برداري شود. در انجام اين روش دو مشكل اساسي وجود دارد اول اين كه چگونه مي‌توان از مغز چوب درخت در قسمت كنده آن نمونه‌گيري نمود كه كنده درخت شكافته نشود.
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      5 2
      (2) دوم آنكه تمام درختان داراي سن ديرزيستي هستند و با گذر از اين سن، درون پوسيدگي در تنه آنها آغاز مي‌شود از اين جهت است كه در طرح‌هاي جنگلداري و بهره‌برداري از درختان جنگلي حداكثر مدت سرپا بودن درختان مساوي با سن ديرزيستي آنها است تا از كيفيت چوب درختان كاسته نشود. در مورد درختان كهنسال همچون سرو ابرقو سن ديرزيستي آن حدود 600 الي 700 سال است كه اين سن تاحدودي بسته به شرايط محيطي متفاوت است. با اين توصيف فراتر از 1700 سال پيش درون پوسيدگي در اين درخت آغاز شده است و اگر اين درخت را بازديد كرده باشيد در بين شاخ‌هاي رفيع آن حفره‌اي وجود دارد كه به حفره مياني تنه سترگ آن منتهي مي‌شود (ادامه دارد ...)
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      5 1
      (4) روش ديگر در تعيين سن درختان كه باز هم از دقت خوبي برخوردار است استفاده از دستگاه‌هاي اولتراسونيك است كه گفته مي‌شود سازمان حفاظت محيط زيست يك دستگاه از آن را در اختيار دارد. استفاده از اين دستگاه بازهم يكي از اشكالات اساسي اشاره شده را در پي دارد. زيرا اين دستگاه با ايجاد امواج ماوراء صوت و برخورد آن با دواير رويشي بازتاب اين امواج را از طريق سنسورهايي كه به تنه درخت وصل مي‌شود دريافت نموده و با پردازش آنها دواير رويش ساليانه درخت را ثبت مي‌نمايد. حال با توجه به آنكه درختان كهنسال درون پوسيدگي گسترده‌اي دارند عملاً در بخش عمده‌اي از عمق تنه آنها چوبي وجود ندارد كه دستگاه بتواند بازتاب آنها را دريافت، ثبت و پردازش نمايد. لذا اين دستگاه‌ براي درختاني كاربرد دارد كه درون پوسيدگي در آنها ...
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      6 1
      (5) درون پوسيدگي در آنها آغاز نشده باشد. روش ديگر استفاده از مته‌هاي سال‌سنج است. با استفاده از اين مته‌ها كه تا عمق محدودي از چوب نفوذ مي‌كنند مي‌توان باريكه‌اي از چوب را با سطح مقطع حدود 5 ميلي‌متر خارج كرد كه دواير رويش ساليانه درخت بر روي آن به وضوح قابل رويت و اندازه‌گيري است. همانگونه كه اشاره شد اين مته‌ها تا عمق محدودي از درخت نفوذ مي‌كنند كه مي‌تواند 25، 40 و يا 60 سانتي‌متر باشد. پس با اين روش نمي‌توان تمام دواير رويشي درخت را در اختيار داشت در مورد درختان كهنسال در عمق تنه چوبي وجود ندارد كه به توان خارج نمود ولي در درختاني كه به سن ديرزيستي نرسيده‌اند كاربرد بهتري دارد. (ادامه دارد)
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      6 1
      (6) جا دارد اشاره كنم بر اساس ميانگين رويش ساليانه درختان كه از اين طريق به دست مي‌آيد مي‌توان سن درختان را محاسبه و برآورد نمود. هميشه بين سن درختان كه از اين طريق با يك محاسبه رياضي به دست مي‌آيد با سن واقعي آن مي‌تواند تفاوتي وجود داشته باشد كه حداكثر تا 5% خطاي آن قابل قبول است از اين رو سن دقيقي را با يك عدد ارائه نمي‌نماييم براي مثال مي‌گوييم سن ارس شهرستانك بين 2750 الي 2850 سال است. خاطر نشان مي‌سازم اگر درختي با مته سال سنج نمونه‌برداري شود براي حفظ سلامتي درخت محل برداشت نمونه بايد با دقت هرچه تمام‌تر با چسب‌هاي پيوند پانسمان گردد به طوري كه حفر ايجاد شده كه هرچند باريك است با چسب پيوند كاملاً پر شود. (ادامه دارد)
    • مصطفی خوشنویس IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      7 1
      (بخش پایانی - 8) به جز مورد اول در بقيه روش‌ها آنچه در تعيين سن درختان نقش اساسي را دارد دواير رويش ساليانه آنها است و مطالعات ما در تعيين سن درختان بر آن استوار است. خوشبختانه در بين عموم درختاني كه در كشور ما رويش دارند دواير رويشي كاذب وجود ندارد. درختان چندل، حرا و به ندرت انجير بنگال (لول، ليل يا مكر زن) داراي دواير ساليانه كاذب هستند كه لازم است در تعيين سن آنها به اين نكته توجه نمود. در خاتمه از شما دوست گرامي درخواست مي‌كنم اگر روش كاربردي ديگري براي تعيين سن درختان در اختيار داريد براي اينجانب ايميل فرماييد و يا در ادامه اين مطلب ذكر نماييد. از شما ممنون و سپاسگزارم با تشكر
  • کارشناس EU ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    5 5
    باسلام.ممنون از پاسختون و خسته نباشید میگم به خاطر زحماتتون در مورد سن یابی درخت ارس. اما به نظر هر کارشناس ومحققی شما ادعایی درمورد نادرست بودن سن سرو ابروه داشته اید و البته برای روشن شدن این قضیه باید گفته خود را اثبات بفرمایید.خواهش دارم شما تنها به تئوریها و یافته های گذشته درمورد دیگر درختان سرو اکتفا نکرده و خود به همراه تیم پژوهشی و متخصصتون از نزدیک و با روشهایی که می فرمایید و روشهایی که مورد تأیید مجامع علمی بین المللی است به تعیین سن این سرو نیز بپردازید تا هرگونه شک و شبهه برطرف شود.همانطور که می دانید نادرست بودن سن درختی که توسط محققان و دانشمندان ایرانی، ژاپنی و روس تعیین و ثبت ملی شده ادعای کوچکی نبوده و نیاز به اثبات کاملا علمی و عملی دارد و نباید تنها به یافته هایی که
  • مصطفی خوشنویس IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    6 1
    با درود فراوان خدمت شما دوست گرامي جا دارد اشاره نمايم براي حفظ درختان كهنسال و ديگر آثار ملي از 5 سال پيش سازمان میراث فرهنگی صنايع دستي و گردشگري كميته‌اي تشكيل داد كه ضمن تدوين آيين نامه‌ها اقدام به تشكيل پرونده براي تمامي آثار طبيعي ملي نمود و اينجانب يكي از اعضاي آن كميته با عنوان عضو كميته شوراي سياست‌گذاري ثبت ميراث فرهنگي كشور و ادار كل ثبت آثار هستم. اشاره مي‌نمايم تا كنون فراتر از 90 درخت كهنسال به عنوان اثر طبيعي ملي به ثبت رسيده كه تعيين سن كثيري از آنها توسط اينجانب و يا با مشورت اينجانب انجام شده است. ضمناً پرونده‌هاي ثبتي درختان سرو ابرقو، ارس شهرستانك و چنار امام‌زاده شاهزاده حسين گوراب توسط اينجانب تكميل، دفاع و به ثبت اثر طبيعي ملي رسيده است.
  • مصطفی خوشنویس IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    8 1
    (3) با اين توصيف اگر پيشرفت تكنولوژي به جايي برسد كه با حداقل آسيب به‌توان به بخش مركزي كنده آن دست يافت عملاً چوبي براي نمونه‌برداري وجود ندارد و همانگونه كه اشاره كردم اولين بافت چوبي تشكيل شده در اين درخت حدود 1700 سال پيش پوسيده شده و از بين رفته است. پس اين روش نه تنها براي اين سرو بلكه براي هيچ درخت كهنسالي كاربرد ندارد زيرا تمامي درختان كهنسال از سن ديرزيستي گذشته‌اند. جا دارد اشاره كنم كه سن كهنسالي گاهي 3 الي 4 برابر سن دير زيستي است. نمونه‌هاي بارز سرو ابرقو، ارس شهرستانك، چنار گوراب، زيتون‌هاي فسون، سروهاي اسفاد و استند و..... (ادامه دارد)
  • مصطفی خوشنویس IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    6 1
    (7) روش ديگر براي تعيين سن درختان استفاده از جدول رويشي آنها است كه لازم است در هر منطقه براي هرگونه با نمونه‌برداري تهيه گردد. در صورتي كه جدول رويش ساليانه درختان در اختيار باشد با اندازه‌گيري قطر و يا محيط با يك محاسبه ساده مي‌توان سن درختان را برآورد نمود. آخرين روش تا حدودي تجربي بوده و نياز به نمونه‌برداري و اندازه‌گيري فراوان از درختان قطع شده و يا كنده‌هاي ‌بجا مانده از آنها دارد. حداقل تعداد نمونه‌برداري قابل استناد در هر منطقه براي هر گونه 30 نمونه است. بر اساس اتدازه‌گيري دواير رويش ساليانه درختان در هر 10 سال مي‌توان ميانگين دهه‌ها را تعيين و روي منحني نمودار رسم نمود و براي سن‌هاي بيشتر از آن با توجه به روند تغيير منحني رشد، براي سال‌هاي بيشتر كه در دسترس نيست برآورد رويش نمود.
  • کارشناس EU ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 5
    با سلام و تشکر از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتید. و اما من هنوز نمیتونم قانع بشم!شما خود عضو کمیته ثبت آثارطبیعی ملی کشور هستید و حتی به گفته خود پرونده سرو ثبت سرو ابرکوه رو هم دفاع کردید،پس چرا در همان زمان سن اون رو به درستی ثبت نکرده اند؟! چرا با سن 4000سال ثبت کرده و امروز میگویید دروغ است؟! واقعا درکشورمون مردم دربرابر تناقضات قرار میگیرند امروز حرفی زده میشود و فردا نقض میگردد!! از صراحت کلامم عذرخواهی میکنم اما واقعا مبهوت هستم و میخواهم منطقی قانع شوم.متشکرم
    • يك محقق منابع طبيعي IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      5 4
      چه كسي گفته كه با سن 4000 سال ثبت رسمي شده؟ اين دروغ هم درست مانند آن دروغ مشهور است كه مي گويند: شعر سعدي بر سردر سازمان ملل نوشته و آويزان شده! برادر من: مرجع رسمي و علمي تعيين سن درختان بخش تحقيقات جنگل در موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع كشور است و اين بخش هم سن سرو ابركوه را 2500 سال اعلام كرده است.
  • یلدا IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    7 2
    از اساتید گرانقدرم جناب آقایان درویش و خوشنویس سپاس فراوان دارم من هر روز صبحم رو با خواندن نوشته های شما آغاز می کنم و روزی چند بار آرزو می کنم که در آینده بتوانم نظیر اساتید گرانقدرم اثر ردپای مثبتی از خود بجای بگذارم با امید ایرانی سبز و سربلند
  • اشکان A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    7 6
    بهتر است بیاموزیم همیشه مستند و علمی نظرات خود را بیان کنیم،دوست عزیز تلاش شما به عنوان کسی که در زمینه مطالعه درختان کهنسال زحمت کشیده است قابل تقدیر است اما شیوه بیان و نوع برخورد شما در جهت ارایه و اطلاع رسانی عمومی یافته جدیدتان یعنی درخت ارس بسیار قابل نقد بوده و محل ایراد است،اول یکروش معمول برای مطرح شدن رد کردن باورها و اسطورهها و تابوهاست،شما با خدشه وارد کردن به هویت درختی که علاوه بر واقعیات و مستندات کالبدی که بیانگر عمر بیش از ۴۰۰۰سال این درخت بوده،دارای سندیت تاریخی نیز هست قصد داشته اید خبر خود را جذاب و جنجالی سازید.این شیوه ژورنالیستی بوده و فاقد ارزش علمیست،دوم از شیوه هاوروش های علمی گفته اید اما آخر نگفتید جز محاسبات روی کاغذتان آیا هیچکدام از روش های فوق را روی سرو ...۱
    • محقق IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      5 4
      دوست گرامي اشكان عزيز: ظاهرا خبرها دير به شما مي رسد! چون تعيين و اعلام سن سرو ابركوه توسط محققان بخش تحقيقات جنگل بيش از 5 سال پيش انجام شده و گزارش هاي مرتبط با آن هم منتشر شده است. متاسفانه از آنجا كه همه دنبال ركورد شكني ترين داشتن هستند ميل جامعه ظاهرا بر آن است كه همان سن 4000 سال را مدام تكرار كنند!!!
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      2 2
      دوست محقق عزیر از آنجایی که تنها یک بخش از نظرات من به نمایش در آمده و بخش دوم حذف شده ایرادی به نظر شما نیست اما یقیننا ادعای سازمان جنگل ها وحی منزل نیست و نخواهد بود چراکه از شیوه برخورد متخصصان این سازمان همانطور که در این کامنت ها آمده پیداست که آن ها هم مانند تمام میان رشته های دیگر با رشته های موازی همانند کشاورزی و گیاه پزشکی و منابع طبیعی و محیط زیست نه تنها اشتراک نظر نداشته که رغابت هم دارند.ثانیا دوست گرامی افتخار به "ترین ها "هرگاه واقعا "ترین ها" وجود دارد نه تنها بی اشکال که واجب هم هست.امید وارم سایت وزین خبر انلاین رعایت امانت را در ارایه نظرات بیشتر به خرج داده و ما جرات پذیرش حقیقت را به تعصب استاد ترجیح دهیم.
    • ادمین A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      2 0
      به اشکان: لطفا کامنت های خود را در حد هفتصد کلمه خلاصه کنید و یا در چند بخش منتشر سازید تا حذف نشود.
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 0
    درود بر شما ...
  • منتقد EU ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 5
    سلام، آقای خوشنویس اطلاع رسانی شما بسیار غیر علمی و با تخریب سایر تحقیقات همراه است، و بسیار با داستان های تکراری تکذیب افتخارات و اسطوره ها همسو شده است، لازم نیست برای اعلام یافته های علمی به تخریب داشته های تاریخی هر چند افسانه ای و اسطوره ای پرداخت. شیوه بیان صحت گفته را تبیین می کند.
    • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      2 1
      هموطن عزيزم با نام منتقد عنوان كرده‌اي اطلاع رسانی شما بسیار غیر علمی و با تخریب سایر تحقیقات همراه است، و بسیار با داستان‌های تکراری تکذیب افتخارات و اسطوره‌ها همسو شده است، لازم نیست برای اعلام یافته‌های علمی به تخریب داشته‌های تاریخی هر چند افسانه‌ای و اسطوره‌ای پرداخت. شیوه بیان صحت گفته را تبیین می کند. همانگونه كه در ابتداي پاسخ به اشكان خوب توضيح دادم اين درختان و تفكر پشت آن افتخاري است براي كشورم كه همواره به آن مي‌نازم اگر يك سال از سن اين درختان را به نا حق كم كنم يك سيلي است كه به گوش خود و تمام آرمان‌هايم زده‌ام هيچ دليلي ندارد كه اسطوره‌ها را خدشه‌دار كنم. من به تمام اسطوره‌هاي كشور مي‌بالم با آنها زندگي مي‌كنم و براي معرفي هرچه بيشتر آنها مي‌كوشم حرف نمي‌زنم بلكه عمل مي‌كنم. ب
    • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      2 0
      هموطن عزيزم با نام منتقد عنوان كرده‌اي اطلاع رسانی شما بسیار غیر علمی و با تخریب سایر تحقیقات همراه است، و بسیار با داستان‌های تکراری تکذیب افتخارات و اسطوره‌ها همسو شده است، لازم نیست برای اعلام یافته‌های علمی به تخریب داشته‌های تاریخی هر چند افسانه‌ای و اسطوره‌ای پرداخت. شیوه بیان صحت گفته را تبیین می کند. همانگونه كه در ابتداي پاسخ به اشكان خوب توضيح دادم اين درختان و تفكر پشت آن افتخاري است براي كشورم كه همواره به آن مي‌نازم اگر يك سال از سن اين درختان را به نا حق كم كنم يك سيلي است كه به گوش خود و تمام آرمان‌هايم زده‌ام هيچ دليلي ندارد كه اسطوره‌ها را خدشه‌دار كنم. من به تمام اسطوره‌هاي كشور مي‌بالم با آنها زندگي مي‌كنم و براي معرفي هرچه بيشتر آنها مي‌كوشم حرف نمي‌زنم بلكه عمل مي‌كنم.
    • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      3 1
      . بيش از چهار پنجم روزهاي تعطيل زندگي‌ام را به رايگان براي طبيعت ميهن محبوبم گذارد‌ه‌ام، يك روز با من همراه شو تا ببيني. هموطن خوبم اتهامي كه در ابتداي مطلبت داشتي به هيچ روي زيبا نيست.
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    2 1
    با سلام خدمت كليه دوستداران محيط زيست اين مرز و بوم، آنهايي كه بخاطر داشته‌هاي استثنايي در كشورشان به خو مي‌بالند. دوستان من كشورما در منطقه‌اي واقع شده است كه به جز ناحيه خزري در بيشتر نقاط آن شرايط سخت اقليمي حاكم است. ميانگين بارندگي در برخي نقاط آن تا يك دهم ميانگين جهاني است و حتي در گستره‌ي اين كشور پهناور اين ميانگين باز هم كم بوده و بيش از يك سوم جهان نيست. در سطوح وسيعي از اين كشور پهناور بيابان‌هاي گسترده حكمفرماست. با وجود همه‌ي اين شرايط سخت وجود مجموعه‌ي كثيري از درختان كهنسال در آن بسيار شگفت‌آور بوده و جاي تعمق و تأمل دارد. تا كنون فراتر از 414 پايه كهنسال از 32 گونه درختي را در 16 استان شناسايي نموده‌ام كه برخي از اين درختان نه تنها در ايران بلكه در جهان بي نظير هستند ...
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    2 1
    با توجه به پيشرفت روند شناسايي و معرفي اين كهنسال‌ها، اين يادمان‌هاي ديرين، اين ميراثي كه موجب وقار ايرانيانان در جهان شده است پيش بيني مي‌كنم وجود اين درختان در كشور عزيزمان فراتر از يك هزار پايه باشد. در كدام كشور جهان مي‌توانيم با داشتن شرايط سخت اقليمي همچون كشورمان شاهد چنين گنجينه‌اي از درختان كهنسال باشيم. اينكه در كشورما با اين شرايط سخت با آن همه تاخت و تاز‌هاي بي حد و اندازه، اين همه درخت كهنسال وجود دارد.... اين با ارزش است. در وراي حضور اين درختان تفكري بسيار شگرف، زيبا و قابل ستايش نهفته است، "درخت را زنده نگهداريم تا زنده باشيم. تا والاترين آفرينش حق پايدار بماند" و يا با كلامي زيباتر سروش گفته است " نگذاريد بميرد جنگل كه جهان خواهد مرد -- مرگ هر بوته سبز مرگ ما انسان‌ها است".
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    2 0
    جان كلام آنكه وجود هر درخت در هر خطه و ديار با پوست و گوشت و روح و انديشه مردم آن ديار چنان عجين شده است كه گسستن آن از محيط زندگيشان و در باورشان شكل نگرفته است. براي همين است كه در جاي جاي اين مهين مقدس هرجا كه شرايط سخت و تنگ‌تر شده است حفظ درختان عملي نكوتر بوده و درختان كهنسال در آن ديار فراواني و تنوع بيشتري يافته‌اند. به عنوان مثال استان خراسان جنوبي يكي از سخت‌ترين شرايط آب و هوايي را در ميان كشور ما داراست و در اين استان با اين شرايط اقليمي سخت غناي زيادي از درختان كهنسال وجود دارد كه آن را سر آمد بسياري از استان‌هاي ديگر نموده است. آنچه در اينجا به آنها اشاره نمودم نه آن است كه از سوالات شما تفره رفته باشم چرا كه در ادامه يكايك آنها را پاسخ خواهم داد.
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    4 1
    ولي بايد به اين نكته ارزش بگذاريم كه در دنيا، انسانهاي طبيعت دوستي همچون نيكان ما بسيار بسيار نادرند. در گوشه و كنار اين مرز و بوم مردمي از ترك و لر و فارس و بلوچ و كرد و تركمن و ... زيسته‌اند كه از نظر تعصب زيست محيط از تمامي مردم جهان والاتر بوده و در طول ده‌ها قرن بيش از 1000 درخت را در كنار كاشانه خود حفظ كرده و براي آنها احترامي درخور ارزش وجودشان قايل بوده‌اند، زيرا همه‌ي آنها را نشان از رحمت خداي قادر و توانا مي‌دانستند. بياييد به تفكر سالم نياكان خود افتخار كنيم به تفكري كه 1000 درخت كهنسال را براي نسل ما و نسل فرداها به ارث گذاشته است و زود خرده نگيريم به محققي كه در گوشه‌اي از ديار به رايگان وقت و عمر خود را در طبق اخلاص نهاده تا اين نشانه‌هاي رحمت خدا را آن گونه كه هستند معرفي و .
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    3 1
    و پاس بدارد و باز زود خرده نگيريم ‌كه فلان روس و بهمان ژاپني اين را گفته و شما غير از بيان مي‌كنيد! واقعيت را آنگونه كه هست بپذيريم. و اما سوالات شما اشكان عزيز خرده گرفته‌اند كه" شما با خدشه وارد کردن به هویت درختی که علاوه بر واقعیات و مستندات کالبدی که بیانگر عمر بیش از ۴۰۰۰ سال این درخت بوده، دارای سندیت تاریخی نیز هست قصد داشته‌اید خبر خود را جذاب و جنجالی سازید. این شیوه ژورنالیستی بوده و فاقد ارزش علمیست"،‌ ولي اشكان عزيز ما نه دنبال هوچي‌گري هستيم نه اين اينكه با كم و زياد كردن سن اين درختان به نون و نوايي مي‌رسيم.
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    2 1
    يك محقق در مقابل آنچه مي‌نوسيد متعهد است، آبرو و حرمت يك محقق در گرو صداقت كلام اوست. زيرا اگر خلاف واقعيت مطلبي را بنويسد و توسط محقق ديگر خلاف آن اثبات شود در مجامع علمي جايي نخواهد داشت و اگر مطلبي را هم بي مطالعه تاييد كند در آينده وقارش از بين رفته و اعتماد مردم نسبت به او و بيان او خدشه‌دار خواهد شد. جان كلام آنكه سن 2750الي 2850 سال براي ارس شهرستانك يك واقعيت بوده و بر اساس رشد دواير ساليانه اين درخت كه با نمونه‌برداري كافي توسط مته سال‌سنج و شاخه‌هاي باد و برف شكسته انجام شده محاسبه گرديده است.
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    2 1
    سن سرو ابرقو را نيز بر اساس رشد دواير رويشي آن با نمونه‌برداري از چوب و از شاخه شكسته شده اين درخت با تاريخ نگاري رويش ساليانه آن با نمونه‌برداري از چوب تنه آن، و بررسي دواير رويشي آن از يك سمت تنه آن كه تا حفره درون آن قابل رويت است محاسبه شده است. محاسبه‌اي كه يكي از اساتيد پرديس منابع طبيعي كرج نيز روي اين درخت انجام داده كاملاً منطبق با نتايج بررسي ماست. اين استاد با نمونه‌برداري و آزمون‌ها روي دواير رويشي اين درخت سن آن را با احتمال 5% خطا بين 2270 الي 2800 سال برآورد نموده است (به عبارتي ميانگين محاسبات ايشان نيز حدود 2500 سال).
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    2 1
    دوست كارشناس ما سوال نموده‌اند كه چرا در پرونده ثبتي اين درخت سن آن را 4000 سال آورده‌ايد. من از ايشان اين سوال را دارم آيا شما پرونده ثبتي اين درخت را ديده‌ايد؟ اعلام مي‌كنم صد در صد نديده‌ايد و اين صحبت را بدون مدرك عنوان مي‌كنيد كه از يك كارشناس اين انتظار نمي‌رود. همچنين در جاي ديگر نوشته‌ايد " چرا با سن 4000 سال ثبت کرده و امروز میگویید دروغ است" آيا در جايي از نوشتار من كلمه ((دروغ)) ذكر شده است كه به آن تأكيد كرده‌ايد؟ دوست گرامي و هموطن متعصب و قابل تقدير من، در پرونده ثبتي اين درخت عنوان شده است كه اگرچه سن اين درخت به گفته برخي افراد محلي و برخي منابع 4500 سال بيان مي‌شود ولي با مطالعه‌اي كه توسط كارشناس پرونده در حال انجام است سن آن بسيار كمتر از اين مقدار است و در اين پرونده سن
  • مصطفی خوشنویس IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    2 1
    قطعي براي آن تأييد نشده است (مي‌توانيد به پرونده آن در ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري رجوع نماييد). در پي حساسيت شما، با كارشناس مسئول ثبت آثار طبيعي ملي در سازمان اشاره شده تماس گرفتم و ايشان اعلام نمودند پس از تكميل مطالعات شما با ارائه‌ي مدارك لازم كه از طرف مراجع صلاحيت‌دار (مؤسسات يا دانشگاه‌ها با محققين و اساتيد اهل فن) تأييد شده باشد سن قطعي درخت در پرونده درج خواهد شد. همچنين من از شما و ديگر منتقدان به اين مطلب درخواست مي‌نمايم براي شفاف شدن مطلب و حتي دفاع شما از آنچه به آن باور داريد، اگر منبع و روش بررسي‌اي سراغ داريد كه دانشمندي توسط آن سن اين درخت را بيش از آنچه ما محاسبه كرده‌ايم به دست آورده‌است براي من ارسال نمايد ممنون لطف شما خواهم بود.
  • م.ج A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    باسلام، حدود چند سال پیش اهالی و هیأت امنای وقت امام زاده حسین گوراب بر آن شدند که دور چنار کهنسال وتاریخی امامزاده دیواری سنگی بکشند که انجام شد و امروزه شاهد پوسیدگی ساقه این درخت میباشیم .تمنا دارم جهت تخریب این دیوار ونجات درخت مذکور اقدامی گردد.
  • امیر A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 0
    بانوی تهرانی نه!!! بانوی البرزی. شهرستانک افتخار استان البرز.
  • ناصر شاهین IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 0
    جناب اقای درویش محمد سلام ضمن تشکر از بازدید و اضهار نظر کار شناسی و فنی درخصوص این درخت قطعآ حرفهای زیادی از این درخت برای گفتن دارید که شنیدنی است بنده شهرستانکی هستم ودر حال تآلیف کتاب تاریخ فرهنگی اجتماعی این کهن شهر که روستا مینامند هستم یکی از موارد پر رنگ این کتاب همین درخت کهنسال است در این حوزه و دیگر حوزها نظرات شما را داشته باشیم بسیار عالی خواهد بود در صورت امکان با این شماره تماس بگیرید 09123041811
  • مجید IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    1 0
    من وجمعی دیگر از دوستان دیروز جمعه تاریخ 96/06/24 برای اولین بار به دیدن این درخت تاریخی وبا عظمت رفتیم .متاسفانه چیزهای ناخوشایندی در کنار واطراف آن دیدیم که لازم است گفته بشه شاید یه کسی فکری به حال آن درخت باعظمت وتاریخی بکنه.یک اینکه درکنار آن چوپانان گوسفندان رانگهداری میکنند وزیردرخت واطراف آن پر شده از فضولات گوسفند و جائی برای نشتن درزیر درخت ویا اطراف آن وجود نداردودوم اینکه چوپانهای عزیز برای آویزان کردن لباسهای خود وغیره از شاخه های آن وحتی ازمیخ کاری تنه درخت هیچ ابائی ندارن. ودیده شده حتی زیر درخت آتش روشن شده . وچهارم بعضی از شاخه های آن بریده شده. خدائی یه کاری بکنیدنگذارید اینطوری آثار بارزش این مملکت ازبین بره.
  • مصطفی A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    0 0
    الان که اینو خوندم درخت نارونیو یادم اومد که همین روستاییا نابودش کردن درختی که پیران اون از پدرانشون و اونام از پدرانشون وقارو بزرگیشو تحسین کرده بودن و هیچ مرکزی تحقیق نکرد که چند سالش بود تا اینکه اهالی محترم اون روستا چوگان از توابع کرمانشاه نابودش کردنو هیچ کس هم خم به ابرو نیاورد کاش مجازات قطع این درختان خیلی سنگینتر از این حرفا بود کاش سازمان دلسوز ترو مردمی تری برا ی پیدا کردنو حفاظت از این موجودات بهشتی شکل میگرفت که اینقدر راحت از دم تیغ نمیگذشتن