امروز در سازمان بازرسی کل کشور تودیع و معارفه رییس این سازمان با حضور حجت الاسلام ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه برگزار شد؛ مصطفی پورمحمدی رفت، قاضی ناصر سراج آمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در مراسم تودیع خود از ریاست سازمان بازرسی کل کشور گفت:‌ خوشحالیم از این که در محیطی دوستانه در سازمان بازرسی کشور فعالیت داشتیم و بنده در ‌آخرین ساعات حضور در سازمان فرمایش امام سجاد(ع) که از خداوند می‌خواهیم ما را ببخشد بیان کردم. در واقع می‌خواهیم راه رضای خدا را ادامه داده و راه را برای ما هموار کند.

وی ادامه داد: بنده خدمت آیت‌الله بهجت رسیدم که در مراحل آخر ایشان نصیحتی کردند و گفتند دقت کن تا پشیمان نشوی و آینده‌ات را ببین بنده هر چه می‌گذرد به این جمله بیشتر فکر می‌کنم و متوجه می‌شوم که کلام ایشان چقدر عظیم و بلند بود بنابر این در راهم دقت بیشتری کردم.

وزیر دادگستری گفت: بنده از قبل از انقلاب با آقای محسنی‌اژه‌ای و آقای رئیسی و بسیاری از دوستان قضایی حشر و نشر داشتم،  از خداوند بخواهیم که هیچگاه پیشیمان نشویم بنده از همین جا از تمام همکاران و مسوولان قضایی متشکرم و می‌گویم بنده شرایط خودم را از قبل پیش‌بینی کرده بودم که اخراجی دولت هستم.

پورمحمدی بیان کرد: برای مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتم و نظر ایشان را خواستم که ایشان نامه را دیدند و گفتند برای سازمان بازرسی بهتر است که بمانید که بنده به همین دلیل تسلیم شدم و با اینکه فشارهای زیادی از اطراف وجود داشت اما در این جایگاه حساس به توفیقاتی رسیدم و خوشبختانه سعی کردم نظر رهبری را محقق کرده و به اسلام خدمت کنم که امیدوارم خواسته رهبری محقق شده باشد.

وی افزود: آقای شاهرودی از بنده دعوت کردم که به سازمان بازرسی کل کشور آمده و خدمت کنم و به بنده گفتند که سازمان بازرسی سازمان قوه قضائیه نیست و بنده هر چه گذشت این موضوع را بیشتر متوجه شدم و این سازمان برای کل نظام است و برای کل نظام تلاش می‌کند در واقع این سازمان برای درون قوه نیست بلکه برای رهبری و سه قوه بوده و فعالیتش گسترده است.

وزیر دادگستری گفت: آقای شاهرودی گفتند که از مدیران برجسته در سازمان استفاده کنم که این کار را انجام داده و توانستیم قوت کارشناسی را بالا ببریم و خوشبختانه از ظرفیت خوبی که سازمان برخوردار است استفاده کرده و برای نظام خدمت کردیم و در زمان آقای آملی لاریجانی دوره خدمت برای من هموار شد و توفقیات بسیار به دست آوردیم.

پورمحمدی گفت: 20 سال از دستگاه قضا فاصله گرفته بودم، همین جا از دولت گذشته تشکر می‌کنم و با اینکه برخی موارد پیش آمد و آن را مطرح نمی‌کنم ولی بدنه دولت ما را پذیرفته و گزارشات ما را قبول داشت و با اینکه دولت گذشته مشکلاتی در مدیریت سطح بالا انجام داده بود ولی تعامل‌مان در حد قابل قبول با دولت گذشته بوده و این موضوع برجسته است.

وی ادامه داد: خوشحالم از اینکه در حوزه دیگر انجام وظیفه می‌کنم و اینجا می‌گویم که در سازمان بازرسی کل کشور دویدم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم و تنها خرده‌فرمایش‌ها و امر و نهی‌‌هایی که داشتم را ببخشید. کمتر گزارش خلاف داریم در واقع خیلی‌ها می‌خواستند ما را تضعیف کنند و بگویند که گرایش ما سیاسی است اما با دقت و همت توانستیم نقطه ضعف نداشته و آنها نتوانند نقطه ضعفی از ما بگیرند. بافت مدیریتی سازمان بازرسی را تغییر داده و نهاده‌سازی کردیم در واقع سازمان را خوب مدیریت کردیم و دو هفته یک بار در شورای سازمان بازرسی تصمیماتی گرفته می‌شد.

 

حضور در دولت

وی درباره حضور در دولت گفت: امیدوارم برای خانواده قضایی در درون دولت خوب بوده و ارتباطات را تقویت کنم و از راهنمایی شما استفاده کرده و بتوانم سالم‌سازی در دولت را منتقل و نقش مکمل سازمان بازرسی را در درون دولت منتقل کنیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: به دولت جدید خوشبین هستم و رویکردها و حساسیت‌های خوبی از آن دیده‌ام چرا که این دولت به نظم و حقوق و عامه توجه کرده که امیدواریم این موضوع ادامه پیدا کند. با آقای سراج از قدیم رفاقت داشتم و خوشحالم که وی در سازمان بازرسی حضور دارد و امیدوارم با آن روحیه و نشاط و کمک مدیران گام‌های کاملا بلندی برداشته شود. تلاش‌های خوبی در سازمان بازرسی صورت گرفته که امیدواریم با قوت، جدید و سلامت بیشتری تداوم یابد.

پورمحمدی گفت: ما هیچ نداریم و نگاه امیدمان به فضل الهی است و عمرمان گذشته است و باید به فکر خودمان باشیم که در همین جا از خداوند طلب بخشش می‌کنم و می‌خواهم که در وزارت دادگستری به خوبی انجام وظیفه کنم.

 

استقلال سازمان بازرسی موجب اقتدار است

همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ویژگی دیگر این سازمان قرار گرفتن در زیر مجموعه دستگاه قضایی و استقلال از دستگاه اجرایی است که این موضوع سبب اقتدار ما است.

قاضی ناصر سراج امروز در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه حضرت آیت الله آملی لاریجانی با وجود حضور بنده در دادستانی کل کشور ، عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات و شورای رقابت اما به دلیل اینکه خود را سرباز نظام می‌دانم با اصرار ایشان پیشنهاد حضور در بازرسی کل کشور را پذیرفتم. وظایف سازمان بازرسی طبق قانون اساسی بسیار فراگیر بوده و حق نظارت بر عملکرد تمام سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی و حسن اجرای قوانین کشور بر عهده این سازمان است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: ویژگی دیگر این سازمان قرار گرفتن در زیر مجموعه دستگاه قضایی و استقلال از دستگاه اجرایی است که این موضوع سبب اقتدار ما است؛ اگر سازمان بازرسی به وظیفه‌اش به درستی عمل کند مردم و جامعه احساس امنیت می‌کند.

سراج با تشریح برنامه‌هایش ادامه داد: هدف اصلی برنامه بنده نظارت، اصلاح امور و تقویت مدیریت است و در صورت مشاهده هرگونه خلاف بدون اغماض و طبق وظیفه قانونی‌ام عمل خواهم کرد و در این راستا از تقویت مدیران و کارکنان سابق در بدنه اجرایی کشور استفاده خواهم کرد.

وی با اشاره به اهم برنامه‌هایش افزود: همکاری و همدلی تمام قوا و مدیران کشور جهت مبارزه موثر با مفاسد اقتصادی، جلوگیری از موازی‌کاری، افزایش بهره‌وری بازرسی و تقویت مدیریت کشور با نظارت پیشگیرانه، همکاری سازنده با مدیران دستگاه‌های اجرایی و مقابله با منشا فساد در دستگاه‌های دولتی و برخورد قاطع با مدیران فاسد، افزایش انگیزه کارکنان و تعیین معیشت آنها،‌ اعتبار بخشی به نظرات کارشناسی و پرهیز از سیاست زدگی ، اجرایی کامل قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد از مهم‌ترین برنامه‌های بنده است.

رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: به منظور تحقق اهداف و برنامه‌های تشریح شده از نیروهای خدوم نظام در سه قوه طلب یاری می‌کنم تا با همکاری یکدیگر نظام سلامت اداری کامل را شاهد باشیم.

 

رییسی: کنار گذاشتن گزارش‌های بازرسان نوعی حال‌گیری است

در ابتدای این مراسم سیدابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه ضمن تقدیر از فعالیت‌های مصطفی پورمحمدی در این سازمان، گفت: تاکنون گام‌هایی در سازمان بازرسی کل کشور برداشته شده است، اما باید گام‌های بهتر و برتری برداشته شود. این سازمان به نقطه خوبی رسیده، اما این بدین معنا نیست که جایی برای ارتقای آن نباشد که ان‌شاءالله جناب آقای سراج با همکارانشان در این راستا گام خواهند برداشت.

معاون اول قوه قضاییه  گفت: امروز مهم‌ترین مولفه قدرت ما، مردم هستند، رمز اینکه دشمن موفق نمی‌شود، حضور مردم بابصیرت در صحنه است. امروز توطئه دشمن را در مصر، تونس و ... می‌بینید. برای کشور ما چندین برابر اینها توطئه داشتند، اما رمز موفقیت ما تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری است. رییس‌جمهور محترم اعلام کردند شفاف‌سازی بسیار پسندیده است. اگر مشخص شود در هر سازمانی افراد با چه شرایطی استخدام می‌شوند همه تکلیف خود را می‌دانند.

رییسی در ادامه گفت: هر چه نظام‌های پولی، واردات و صادرات و مالیات شفاف‌تر باشد نظارت برای ناظرین هم ساده‌تر خواهد بود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به انتخاب پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری، گفت: ما از مشوقین ایشان بودیم. روزی که خواستند به سازمان بازرسی بیایند ایشان را تشویق کردیم و روزی هم که خواستند به وزارت دادگستری بیایند و مشورت خواستند، به ایشان گفتم نگاه نکنید که امروز وزارت دادگستری به چه میزان می‌تواند کار کند. یک بخش خود وزیر دادگستری، یک بخش عضویت در دولت است و بخش سوم شخص آقای پورمحمدی است، با توجه به توانمندی‌هایی که خود ایشان دارند.

او گفت: در هر کدام از مواردی که ذکر شد نکته‌هایی وجود دارد، یکی از جایگاه‌هایی که می‌تواند ضمانت اجرای گزارشات سازمان بازرسی باشد وزارت دادگستری است و این وزارتخانه می‌تواند برای تعامل بین سه قوه موثر باشد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: بعضی از مسائل در کشور بعد از 30 و چند سال پسندیده نیست، همچنان که نرخ جرم، قانون‌شکنی و نرخ شکایات واصله به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور پسندیده نیست، کاهش این شکایات و گله‌مندی‌ها نیاز به تعامل جدی بین مجموعه نظارتی و مجموعه اجرایی دارد. 

او گفت: اگر قرار باشد به گزارش‌های بازرسان توجه نشود روحیه بازرسان، روحیه بالایی نخواهد بود و کنار گذاشتن گزارشات بازرسان سازمان بازرسی به تعبیری نوعی حال‌گیری است.

وی گفت: امیدواریم با توانمندی آقای پورمحمدی و نقشی که ایشان می‌توانند ایفا کنند، تعامل بین قوه قضاییه، قوه مجریه و قوه مقننه هر چه بهتر برقرار شود.

 

دلالان و کارچاق‌کن‌ها برای دستگاه‌ قضایی تهدید هستند

رئیسی معاون همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره فعالیت دلالان قضایی گفت: قوه‌قضاییه با تشکیل حفاظت و اطلاعات و بخش‌های نظارتی برای برخورد با کسانی که می‌خواهند مجموعه دستگاه قضایی را ناسالم جلوه دهند برخورد قاطعی کرده است.

وی ادامه داد: افرادی که با عنوان دلال، کارچاق‌کن یا هر اسم دیگری به دنبال ایجاد روابط ناسالم در دستگاه‌ قضایی هستند با برخورد جدی مواجه خواهند شد. اینگونه افراد تهدیدی برای دستگاه قضایی به شمار می‌آیند لذا قضات سالم در مجموعه دستگاه قضا در برخورد جدی با این افراد، تأکید دارند.

رئیسی درباره مصوبات دولت قبل که از سوی دولت جدید لغو شده است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و دیوان عدالت اداری در جریان است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =