ایران تاکنون با حضور نظامی غیر مستقیم چندین بار اسرائیل را شکست داده است، این مسئله می تواند با شیوه جدید و غیر قابل پیش بینی در مورد امریکا هم تکرار شود.

رایزن فرهنگی پیشین ایران در سوریه با اشاره به موافقت رهبران کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حمله محدود دولت و ارتش آمریکا به سوریه و اینکه آیا این موافقت آمریکا یک گام دیگر به حمله نظامی علیه سوریه نزدیک‌تر کند یا نه گفت: همانطور که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود، تصمیم قطعی و نهایی برای حمله منوط به مجوز کنگره است و رای و تایید سنا اگر چه می‌تواند تسهیل کننده صدور مجوز از سوی کنگره باشد اما به معنای قطعی شدن حمله آمریکا به سوریه نیست.

مرتضی نعمت‌زاده، در گفتگو با فرارو با بیان این مطلب گفت: با توجه به مخالفت‌های جهانی با دخالت نظامی غرب در سوریه که دامنه آن به خاک آمریکا نیز کشیده شده است فشار بر نمایندگان کنگره آمریکا افزایش یافته است تا آن‌ها مخالفت خود با این حمله را اعلام کنند بر این اساس همچنان یکی از محتمل‌ترین اقدامات کنگره آمریکا می‌تواند اقدامی مشابه پارلمان انگلیس باشد که با دخالت این کشور در سوریه مخالفت کرد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز نمی‌توان با قطعیت نسبت به رای و نظر کنگره آمریکا درباره دخالت نظامی این کشور در سوریه ابراز نظر کرد گفت: با این حال درباره این دخالت چند نکته قابل توجه است که مهم‌ترین آن این است که التهاب ناشی از بسیح نیرو‌ها و آرایش جنگی رزم ناو‌ها و هواپیماهای آمریکا برای حمله قریب الوقوع علیه سوریه فروکش کرده است.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه رییس جمهوری آمریکا موضع متناقضی را در قبال حمله به سوریه اتخاذ کرده گفت: باراک اوباما در موضع گیری خود از یک سو حمله علیه سوریه را نفی نکرد و از سوی دیگر با حمله فوری مخالفت کرد.

نعمت‌زاده افزود: با این رویکرد متناقض به نظر می رسد که باراک اوباما تصمیم داشت نشان دهد که علیه سوریه هم گزینه نظامی و هم گزینه سیاسی در دستور کار است به این معنا که از ابزار گزینه نظامی این کشور بتواند در مذاکرات و چانه زنی‌های سیاسی احتمالی پیش رو که در نشست ژنو۲ برگزار می‌شود، استفاده کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها همانطور که در موضع گیری‌های خود در قبال حمله نظامی علیه سوریه مطرح کردند در این حمله به دنبال دستاوردهای نظامی نیستند بر همین اساس از حمله نظامی محدود سخن به میان آورده‌اند و بحثی درباره دخالت نیروهای زمینی در این حمله احتمالی مطرح نیست.

رایزن فرهنگی پیشین ایران در سوریه تصریح کرد: اگر چه در جنگ‌ها نیروی هوایی یک وزنه تعیین کننده است اما نیروی زمینی قابلیت تغییر معادله را برعهده دارند و این نیرو زمانی وارد میدان جنگ می‌شود که تصمیم قطعی برای تغییر و یکسره کردن جنگ وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: با این حال هدف آمریکا و متحدانش در این حمله احتمالی، یکسره کردن جنگ و تغییر حاکمیت در سوریه نیست، آن‌ها صرفا تغییر معادله و تضعیف حاکمیت سوریه را مد نظر دارند و بیش از پیش دستاوردهای سیاسی از این حمله احتمالی را تعقیب می‌کنند تا به واسطه آن با فضاسازی و افزایش فشار روانی بر حکومت سوریه، زمینه برای امتیاز دادن حکومت به مخالفان را فراهم کنند.

نعمت‌زاده درباره تعیین زمان محدود ۶۰ روزه برای حمله به سوریه گفت: تعیین زمان در حملات نظامی کمی به شوخی می‌ماند در حمله احتمالی به سوریه کمی بیشتر، چرا که تبعات حمله نظامی غرب و متحدانش به سوریه مشخص نیست و این حمله می‌تواند جرقه‌ای باشد بر آتش جنگی که دامنه و گسترده آن غیر قابل پیش بینی است.

رایزن فرهنگی پیشین ایران در سوریه با تاکید بر اینکه ممکن است شروع کننده این جنگ آمریکا و متحدانش باشند و قدرت و توان آغاز این جنگ را داشته باشد اما یقینا از قدرت و توان پایان دادن به آن برخوردار نیستند گفت: جنگی که آمریکا به دنبال آن است تا مثلا با موشک، راکت و خمپاره‌ها مناطق حساسی از خاک سوریه را هدف قرار دهد، تنها آغاز جنگ است، این حملات در ادامه می‌تواند با پاسخ از جانب حکومت سوریه و متحدانش همراه شود.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه درباره واکنش احتمالی متحدان سوریه به خصوص جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی غرب گفت: من فکر می‌کنم قطعا جمهوری اسلامی ایران در جنگ سوریه دخالت می‌کند اما این دخالت، دخالت نظامی مستقیم نخواهد بود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یقینا با طناب پوسیده آمریکا وارد چاه نمی‌شود گفت: به همین دلیل دخالتی که در جنگ علیه سوریه خواهد کرد، اگر نظامی باشد غیرمستقیم است چرا که ایران ابزارهایی در اختیار دارد که می‌تواند در موقع مناسب با بکارگیری آن شرایط جنگ علیه همپیمانانش را برای دشمنان با مشکل مواجه کند.
ایران تاکنون با حضور نظامی غیر مستقیم چندین بار اسرائیل را شکست داده است، این مسئله می تواند با شیوه جدید و غیر قابل پیش بینی در مورد امریکا هم تکرار شود.

neamatz2@gmail.com

فرارو

کد خبر 311751

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید RS ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 1
    با نخ روسیه چطور؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    4 0
    اقا چه گرفتاری شدیما .اگه جنگ بشه به ما هیچ ربطی نداره .بشار یه غلطی کرده باید تاوانش رو بده.به ما چه ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 1
    با طناب روسیه چطور؟
  • ایران A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 2
    جمهوری اسلامی با طناب روسیه به ته چاه رفته / آرزو کنه امریکا طناب نجات برایش بیندازد
  • مسلمان IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    0 1
    بدبخت ها اگه سوریه نبود که الان به ایران حمله می کردند یه ذره عقلتون را از آکبندی در بیاورید لطفا