عباس خاراباف: درآمد حاصل از کل صنعت فضایی جهان در سال ۲۰۱۴ (زمستان 1392 تا پاییز 1393) حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است. بیش از ۶۰ درصد از این مقدار، مربوط به صنعت ماهوارهای و نزدیک ۴۰ درصد این به بقیه حوزهها مربوط است. میزان درآمد بسیار بالا در برابر سرمایهگذاری نشان دهنده ارزش صنعت فضایی و دلیلی واضح بر سرمایهگذاریهای کلان جهانی، برای دهه آینده در این بازار است.
بر اساس آخرین گزارشهای منتشر شده در دسامبر ۲۰۱۴ / آذر ۱۳۹۳، در طول دهه آینده (یعنی از الان تا اواخر سال ۲۰۲۳/ ۱۴۰۳) به طور متوسط بیش از ۱۱۵ ماهواره در سال، ساخته و پرتاب خواهدشد و رشد ارزش بازار تجاری فناوری فضایی به خصوص ماهوارهها بیشتر از آن پیشبینیهای قبلی است. بر اساس این گزارش، طراحی، ساخت، پرتاب، راهاندازی و بهرهبرداری ۱۱۵۵ ماهواره در طی ده سال آینده ۲۴۸ میلیارد دلار هزینه دارد که ۷۵ درصد آن را دولتها در سراسر جهان تأمین خواهند کرد. همچنین پیشبینی شده که ۹۰ درصد این هزینهها توسط ۱۰ کشور قدرت فضایی جهان انجام خواهد پذیرفت.
درآمد سالیانه ۷۰۰ میلیارد دلاری
در آمد حاصل از بازار ماهوارهها در جهان در سال ۲۰۱۴/ ۱۳۹۳-۱۳۹۲ تقریباً ۲۱۵ میلیارد دلار بود، در حالی که ده سال پیش و در ۲۰۰۴/ ۱۳۸۳-۱۳۸۲، این رقم حدود ۷۵ میلیارد دلار اعلام شده بود. این یعنی میزان سود بازار تجاری ماهواره در مقایسه با 10 سال پیش ۳ برابر رشد داشته است. در طی ۱۰ سال گذشته به طور متوسط در هر سال حدود ۱۱ درصد با رشد اقتصاد بازار ماهوارهها مواجه بودهایم. آمار نشان میدهد که رشد ارزش صنعت ماهوارههای فضایی همچنان بالاتر از رشد اقتصاد جهانی است. کارشناسان در بدترین حالت پیشبینی میکنند اگر همین روند رشد ادامه داشته باشد ۱۰ سال دیگر یعنی در سال ۲۰۲۴ / 1403 بازار فناوری ماهوارههای فضایی حدود ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.
در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از بازار تجاری ماهوارهها به خدمات ماهوارهای مربوط میشود. همچنین براساس آمار امسال سهم تجهیزات زمینی در درآمدزایی ۲۸ درصد، ساخت و تولید ماهواره حدود ۸ درصد و صنعت پرتاب نزدیک به ۴ درصد است.
بخش خدمات ماهوارهای شامل ارتباطات رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی، مخابرات تلفنهای همراه، سنجش از دور، سیستمهای ناوبری و غیره است. در این بخش سهم ارتباطات تلویزیونی، با بیش از ۹۲ میلیارد دلار درآمد پیشرو بوده و چندین برابر موارد دیگر سودآوری داشته است.
بیش از نیمی از ۱۲۰۰ ماهواره عملیاتی تا اواخر سال ۲۰۱۴ (نزدیک ۵۲ درصد) کاربرد مخابراتی و ارتباطی داشتهاند. در این میان ۳ درصد را ماهوارههای هواشناسی، ۵ درصد را ماهوارههای علوم و اکتشافات فضایی، ۷ درصد را ماهوارههای جاسوسی، ۸ درصد را ماهوارههای موقعیتیابی و ناوبری، ۱۲ درصد را ماهوارههای تحقیقاتی و ۱۳ درصد را ماهوارههای سنجش از دور تشکیل دادهاند. همچنین از میان ماهوارههای مخابراتی حدود ۲۰ درصد دولتی و مابقی مربوط به بخش خصوصی است.
فضایی شدن فقط به ساختن و داشتن نیست
فناوری فضایی ظرفیتهای بسیار زیادی دارد و سود تجاری قابل توجهی نیز از طریق آن برای کشورها قابل حصول است. با این وجود کارشناسان داخلی اعتقاد دارند که فضایی شدن تنها در ارسال فضاپیما به مدار یا زیر مدار، یا داشتن و ساختن ماهواره و برخورداری از توانایی پرتاب نیست. گرچه سرمایهگذاریهای بلندمدت به صورت ذاتی اولین اصل فضایی شدن است ولی مساله مهمتر اینجاست که با یک برنامهریزی خوب این فناوری بتواند پس از این سرمایهگذاریها موجب کاهش هزینههای کلان کشور شده و با توجه به ظرفیتهایی که دارد رشد اقتصادی را در پی داشته باشد.
5353
نظر شما