نسیم آنلاین نوشت:

نظام این روزهای شبکه بانکی کشور، همانند اقتصاد ایران در حال گذار از عرصه سنت به سمت توسعه بوده، بنابراین غیرقابل انکار است که برای عبور از مانع توسعه نیافتگی، چاره‌ای جز پرش از سد چالش‌های موجود بر سر راه خود ندارد.

چالش هایی که با صرف نظر از پرداختن به لیست بلند بالا، در صدر آنها، می توان به مواردی چون "ساماندهی نظام مالی و مقابله با موسسات مالی و اعتباری فاقدمجوز"،"اجرای سامانه‌های مختلف بانکداری الکترونیک درکشور و توسعه ارتباطات نظام بانکی کشور با شبکه بانکی جهانی اشاره داشت.

پرواضح است که در شرایط کنونی رفع چالش‌ بازار غیرمتشکل پولی برای بانک مرکزی که به نظر می رسد در چنبره فقدان شفافیت در عملکرد، اطلاعات، حجم فعالیت و مخدوش بودن آمار نقدینگی موسسات اعتباری غیر مجاز محاصره شده، در اولویت باشد.

موضوعی که همواره بیم آن رفته، که درصورت عدم ساماندهی این موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، در بزنگاهی به ناچار سیاست های کلان اقتصادی کشور را با دست اندازهای بسیار جدی مواجه سازد.

شاید بر همین اساس بوده که مدیریت بانک مرکزی در دولت یازدهم، در ظاهر برساماندهی بازار غیرمتشکل و مجوزدار کردن موسسات فاقد مجوز پای فشرده تا بلکه از این رهگذر، گره ای از گره های کور بزرگ نظام بانکی و پولی کشور را بگشاید.

هر چند که با وجود ضریب نفوذ بالای صاحبان سهام این موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در بدنه قدرت بانکی کشور، تاخیر در ساماندهی این دست موسسات و ریسک بالای از دست دادن کرسی ریاست برخی از مدیران بانک مرکزی، این ذهنیت را متبادر ساخته که شاید به چالش کشیدن اریکه قدرت موسسات اعتباری فاقد مجوز از سوی بانک مرکزی به مرور به حاشیه برود.

با این احوال، در یک سال اخیر خبر ارایه مجوز به تعداد محدودی از موسسات اعتباری فاقد مجوز ازسوی بانک مرکزی بارها درصدر رسانه ها جا خوش کرده که یکی از این موسسات، موسسه اعتباری آرمان (فردوسی) بوده است.

برهمین اساس و با هدف جویا شدن از آخرین وضعیت دریافت مجوز موسسه اعتباری آرمان(فردوسی)گفتگویی با علیرضا پایین محلی، سرپرست این موسسه صورت گرفته که از نظر می گذرد:

*صدور مجوز برای موسسه آرمان از ناحیه بانک مرکزی. قطعی شد؟

بله، قطعی شده است.

*در این صورت، بحث ادغام تعاونی های زیر مجموعه هم کلید خواهد خورد؟

نه،هنوز شروع نشده، منتظر نامه برگزاری مجمع بودیم که پس از آن همه تعاونی ها وموسسات زیر مجموعه منحل خواهد شد و درموسسه جدیدی به نام آرمان، فعالیت جدید آغاز می شود.

*آرمان ایرانیان است؟

بله، آرمان ایرانیان.

*در سری جدید فعالیت، موسسه آرمان ایرانیان چه تعداد شعبه خواهد داشت؟

هنوز اعلام نشده و اینکه در مرحله جدید چند شعبه وجود داشته باشد، معلوم نیست.

*در حال حاضر به نظر می رسد که 506 شعبه دارید؟

بله.

*احتمال ریزش شعبه هم وجود دارد؟

نمی دانم، این موضوع به سیاست کلی بانک مرکزی باز می گردد هرچند که ما تمایلی به ریزش شعبه نداریم.

*سیاست های کلی شما در سری جدید فعالیت موسسه آرمان پیگیری چه مباحثی است؟

سیاست کلی مبتنی برادغام تعاونی های زیر مجموعه خواهد بود، یعنی یکی کردن این تعاونی ها و منتقل کردن حساب های این تعاونی ها به حساب موسسه.

*موسسه آرمان جدید افزایش سرمایه هم خواهد داشت؟

صد درصد.

*الان سرمایه موسسه آرمان (فردوسی) 300 میلیارد تومان است؟

بله در حال حاضر 300 میلیارد تومان است.

*در صورت اخذ مجوز ازبانک مرکزی، قرار است سرمایه موسسه آرمان به چه مقدار افزایش پیدا کند؟

نمی دانم.

*اگر آرمان بخواهد در قالب بانک فعالیت کند چه مقدار سرمایه خواهد داشت؟

برای بانک 400 میلیارد تومان است.

*پس، موسسه آرمان برای تبدیل شدن به بانک 100 میلیارد تومان کسری دارد؟

برای تبدیل شدن به بانک بله، اما اگر بخواهیم موسسه هم بمانیم بایدافزایش سرمایه بدهیم.

*به چقدر؟

باید تا یک هزار میلیارد تومان.

*با وجود اعلام چندین باره،جلسه مجمع به نتیجه رسید؟

بانک مرکزی نامه را به بورس ارایه کرده و بورس هم به ما اجازه می دهدکه مجمع را برگزار کنیم، البته درحال حاضر قرارداد تامین سرمایه هم امضاء شده وبه زودی زمان برگزاری مجمع مشخص و نشرآگهی درروزنامه رسمی هم انجام خواهد شد.

*تصورمی کنم بخشی از شعبات زیان ده موسسه آرمان در شهرستان ها جابجاخواهند شد؟

حتما، جدای سود ده یا زیان ده بودن شعب، بخشی از شعبات دارای جانمایی خوبی نبوده که دریک شهر تعداد شعبات زیاد و در برخی شهرها بسیاراندک است.

در حال حاضر،در کدام استان ها شعبات موسسه آرمان زیاد است؟

در استان خراسان رضوی.

*چند شعبه درخراسان رضوی وجود دارد؟

موسسه آرمان(فردوسی) در خراسان بزرگ 119 شعبه و موسسه فرشتگان هم حدود هفتاد یا هشتاد شعبه دارد.

*چند شعبه با مجوز بانک مرکزی جابجا می شود؟

معلوم نیست.

*فقط شعبات موسسه آرمان در خراسان جابجا می شوند یا سایر استان ها؟

نه، در برخی از استان های دیگر هم تعداد شعبات زیاد بوده که جابجایی آنها منوط به مجوز بانک مرکزی است که در صورت نهایی شدن مجوز موسسه، ظرف شش ماه، وضعیت شعبات ساماندهی می شوند.

*به نظر می رسد که بانک مرکزی در دادن مجوز تعلل می کند؟

برخی از ایرادها از طرف ما است، بانک مرکزی مدارک می خواهد که از ناحیه ما، مدارک دیر ارسال شده، اگر زودتر مدارک ارسال می شد، شاید این قضیه یک ماه قبل حل می شد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید ابوالفضل A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    16 6
    سرپرست موسسه ارمان ایرانیان گفت تمام تعاونی های زیر مجوعه دارند ادغام میشوند و مردم خاطر جمع باشند پول و سپرده هاشون نزد ما محفوظ بوده و ما تمام تلاشمون رو میکنیم تا هر چه سریعتر مجوز از بانک مرکزی صادر شود در ماه آینده ، خبرهای خوشی در راه است مشکل نقدینگی موسسه تا حدودی برطرف شده و در ماه آینده موسسه ارمان ایرانیان بدون هیچ مشکلی مثل دیگر بانکها فعالیت خواهد کرد به امید موفقعیت...
  • زهرا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    2 0
    باسلام،موسسه ارمان ایرانیان استان ایلام حدودا یک ماه هست که با مشکل مواجه شده و من از مشتریان این موسسه هستم البته هنوز نمیدونم به این اسم خونده میشه یا نه ،چون که دایما درحال اسم عوض کردن هستنلطفا اقای ابوالفضل توضیح بدین حل این مشکل به چه صورت هست و ایا امیدی هست این موسسه به روال عادی خودش برگرده؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    0 1
    با سلام با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم سرمایه های یک عمر خود رو تو بانک ارمان پس انداز کرده اند اگه یه روزی موسسه ارمان اعلام ورشکستگی کنه تکلیف پول مردم چی میشه و چه کسی پاسخگو خواهد بود
  • علي دادايي IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    2 0
    موشكل موسسه أرمان چيست؟و كي حل ميشود؟