یک استاد دانشگاه احزاب را از لوازم اجتناب ناپذیر دموکراسی بیان کرد و افزود: احزاب و مطبوعات جزوء ارکان تشکیل دهنده دموکراسی هستند و برای ساختن جامعه عاری از خشونت تشکیل احزاب از سوی مردم امری انکارناپذیر است.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر رحمت الله بیگدلی در اولین گردهمایی انجمن اسلامی مهتدسان استان با اشاره به اداره حکومت ها به2 شکل مختلف گفت: در یکی از اشکال حکومت ها به رای و نظر مردم ارزش قائل نیستند که شکل استبداد و دیکتاتوری به خود گرفته است و در نوع دیگر حاکمیت بر نقش و جایگاه مردم در تصمیم گیری ها و اداره امور ارزش قائل است. وی با مقایسه اداره کشورها به 2 شکل ذکر شده، عنوان کرد: امروزه دموکراسی تفکیک قوا بهترین شیوه حکومتی و مقبول انسان ها بدون غرض در زمان است.
بیگدلی با ابراز تاسف از اینکه فعالیت احزاب در ایران با موانعی رو به رو بوده است، ادامه داد: در عصر حاضر مطابق با اندیشه های امام راحل نظام غیرجمهوری را در عصر جدید اسلامی نمی دانند؛ چرا که نظام اسلام شورایی است و ضرورت انتخاب اصلح در اندیشه های ناب آن واجب است.
با این حال این استاد دانشگاه ضرورت تشکیل احزاب را در جامعه اسلامی مهم دانست و به این مهم اشاره دارد که به جای راه اندازی تشکل هایی همچون خیران مسکن و کتابخانه ساز بهتر است، خیران حزب ساز تشکیل شود. وی نقش احزاب را در نظارت بر عملکرد دولت ها مهم دانست و با اشاره به تخلفات روی داده در دولت گذشته افزود: در صورت که فعالیت احزاب در تب و تاب بود، می توانست سد راه اختلاس های میلیاردی در کشور را بگیرد که در عمل به حاشیه رفته بودند. بیگدلی عنوان کرد: در آن شرایط ضرورتی نداشت که یک سرمایه گذار از قبل ساخت مدرسه یا درمانگاهی امتیازهای فراروان بگیرد.
وی با تاکید بر فعالیت احزاب اصلاح طلب در کشور ضرورت حرکت های بر اساس سیاست های علمی، روان شناسی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مهم دانست و گفت: پیروی احزاب اصلاح طلب باید بر اساس شایستگی ها و پشت سرگذاشتن رقبا به دست آید و در این راه ارتباط نزدیک به مردم بسیار مهم است.
بیگدلی با تاکید بر اینکه نباید به شکل فانتزی با مردم صحبت کرد، ادامه داد: با این شیوه صحبت کردن با مردم دردی را درمان نمی کند و باید با بررسی عملکردها خودمان را نقد کنیم.
این استاد دانشگاه با یادی از حماسه دوم خرداد سال76 و فرصت سوزی هایی که اصلاح طلبان از دست دادند، بیان کرد: در شرایطی که دولت و مجلس همسو بودند؛ اما دردها و آمال مردم را نشناختیم که یکی از دلایل آن نبود حرکت علمی و جامعه شناسی بود.
وی عنوان کرد: باید با برنامه ریزی برای حل معضل بیکاری قدم برمی داشتیم و یا مسائل مربوط به بانوان و چالش های سد راه را مرتفع می کردیم که در مجلس با وقت تلف کردن سپری شد.
بیگدلی با تاکید بر برچیدن فقر و بیکاری از بطن جامعه عنوان کرد: باید با اتکا به پایبندی به حقیقت در مواضع علمی، موارد مطرح شده در عمل رنگ واقعیت بیگرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =